Volymen av element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Volymen av element?

Inläggav ratata » 2010-10-17 16:07

Finns det nån slags generalisering för volymen som ett element upptar i lådan? Alltså en uppskattning av volymen för 12'-, 15'- och 18'-element?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2010-10-18 09:13

Hej
Här är ett svar jag fick från Peerless när jag frågade på volymen på
12"XLS:
" SNIP
We do not have the volumes of the drivers, I think that you mean how much
volume the drivers take in the box?

But in real life, you can count on the following:

1. The driver magnetsystem takes a lot of volume, it can be calculated very
easily as a cylinder.

2. The cone takes some volume also, but you have also cut a hole in the
baffle for the driver? The hole in the baffle makes the volume bigger and
the cone takes some of the volume back. This means if you neglect the hole
in the baffle and neglect the cone, the error you make is small.

This means, calculate the volume of the magnetsystem and neglect the cone.
SNIP

Så räkna volymen på magneten o glöm resten så stämmer det ganka väl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-18 09:25

Ja, och man ska ha klart för sig att resonansfrekvensen beror på roten ur fjädringsmjukheten.

Om fjädringen domineras av lådan betyder det ungefär, om volymändringen är liten, att resonansfrekvensändringen blir hälften av volymändringen. En volymminskning på 10% ger en resonansfrekvenshöjning på ungefär 5%. Om någon del av fjädringen kommer från elementet blir det ännu mindre.

Det spelar alltså inte så stor roll att elementet tar upp lite plats, som regel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-10-18 09:29

Svante skrev:Det spelar alltså inte så stor roll att elementet tar upp lite plats, som regel.

Men det är ju rätt trivialt att räkna ut för ett specifikt element, bara man har mekaniska data för elementet. Man behöver kunna räkna ut volymen av en stympad kon och två cylindrar, så är man hemma.

Kan vi inte göra det, bara för skojs skull? Var hittar man en ritning på en typisk tolvtummare, om sådana finns?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-18 12:01

Annars är det väl bara att nyttja Arkimedes... 8) "Ett element nedsänkt i vatten..."
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-10-18 13:05

Nattlorden skrev:Annars är det väl bara att nyttja Arkimedes... 8) "Ett element nedsänkt i vatten..."

Förutom att ägaren av elementet blir upprörd, så lär det nog tyvärr inte fungera, eftersom det inte är den "archimediska" volymen vi vill mäta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-18 13:13

Stoppa elementet i en plastpåse först. :)
Glöm sen inte att räkna volymen på varenda staglist, som ska in i lådan.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-10-18 13:17

Ragnwald skrev:Stoppa elementet i en plastpåse först. :)

Nix, duger inte heller! :D

Ta hit en ritning, så räknar vi! 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-10-18 13:45

perstromgren skrev:
Nattlorden skrev:Annars är det väl bara att nyttja Arkimedes... 8) "Ett element nedsänkt i vatten..."

Förutom att ägaren av elementet blir upprörd, så lär det nog tyvärr inte fungera, eftersom det inte är den "archimediska" volymen vi vill mäta.

Varför inte?

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-10-18 13:46

perstromgren skrev:

Lätt upprörd. :D Men vadå inte den 'archimediska' volymen? Jag trodde faktiskt att det var det? Om det inte är det, vad är det då?

Att jag ställde frågan inledningsvis var för att jag ville grovtesta ett antal olika element på en från början fastställd låda. Då var det inte läge att räkna ut volymen på varje element, men frågan uppkom i alla fall eftersom jag såg att volymen kunde skilja markant, i synnerhet mellan element med neomagnet jämfört med motsvarande ferritmagnet. Även brantheten på konen kan ju variera kraftigt. Mindre basar, t.ex. 6,5', kan man ju ofta se på skisser är så pass små jämfört med baffeltjockleken att det knappt borde spela någon roll. Större element, 12' och uppåt, blir ju skillnaderna större.

Men skall man bara grovtesta så kanske det, som Svante säger, inte spelar så stor roll. Så då kan man ju generalisera. 12' och uppåt.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-18 13:57

En del tillverkare anger volymen på databladet, t.ex RCF: http://www.rcf.it/products/precision-tr ... s/mb12n407
Men då får man förstås räkna bort baffelhålets volym.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-10-18 14:55

perstromgren skrev:

Men joo...

Alltså, tar man ett element och håller det precis i vattenytan som om den var en baffel så borde det väl gå? Frånsett fuktproblemen då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-18 16:39

Den där 12" RCF-basen var på 2.6 liter och ett passande hål i en 25 mm baffel är på drygt en liter, så det är väl i runda slängar 1-2 liter det hanlar om för en tolva.
Men det är väl större osäkerhet kring hur många liters ökning pga dämpmaterialets isotermisering man kommer att få? Eller hur mycket toleranserna för elementets parametrar slår fel?

Återgå till DIY-forum