Moderator: Redaktörer

-Martin- skrev:Nattlorden skrev:Låter som det blir vådligt mycket komponenter....
"Mycket komponenter" kan väl aldrig vara fel om det är "rätt komponenter"...
paa skrev:Nattlorden skrev:Låter som det blir vådligt mycket komponenter.... typ så här?
Men det där ger säkert alldeles för mycket dB per oktav, akustiskt sett.
paa skrev:Från förstainlägget:Och vi pratar alltså akustisk delning...
Martin skrev:Jag brukar dela med 48dB/oktav akustiskt, fast bara en bit. När nivån är tillräckligt låg går jag vidare på 1:a ordningen elektriskt ungefär.
-Martin- skrev:Martin skrev:Jag brukar dela med 48dB/oktav akustiskt, fast bara en bit. När nivån är tillräckligt låg går jag vidare på 1:a ordningen elektriskt ungefär.
Shit va coolt! Du kör elliptiska filter* alltså(?)
* De filter jag kallar elliptiska filter benämns på "nätet" som Chebychev typ 2. Det gör vi däremot inte i RF-filter-branschen...
Martin skrev:-Martin- skrev:Martin skrev:Jag brukar dela med 48dB/oktav akustiskt, fast bara en bit. När nivån är tillräckligt låg går jag vidare på 1:a ordningen elektriskt ungefär.
Shit va coolt! Du kör elliptiska filter* alltså(?)
* De filter jag kallar elliptiska filter benämns på "nätet" som Chebychev typ 2. Det gör vi däremot inte i RF-filter-branschen...
Passivt. Ja, jag brukade kalla dem elliptiska filter fast jag vet inte vad jag pratar om när jag säger det så jag har slutat kalla dem något.De består iaf av seriella element och serieresonanskretsar i shunt.
Inte säkert det är diskanten som distar. Mer troligt om man bara tittar på karaktären att det är konuppbrytningar från basen och då skulle man snarare velat dela ännu lägre. Basen ser ut att vara gjord av papp (ganska styv) och har stor centrumkalott vilket stödjer den distteorin.kung skrev:Synd att dom delat diskanten lite lägre än den vill. Disttopp vid delningen, men givetvis fina kurvor off axis. Delar inte Ingvar ofta diskanten brant och basen flackt? Jag tänker mig att det är basen man vill dela brant, för den stör beteendet off axis (speciellt vertikalt)?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster