15" subelement + högpassfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

15" subelement + högpassfilter

Inläggav farbrorbarbro » 2010-10-26 03:20

Halloj

Är sugen på ny sub, har flyttat o fått större vardagsrum 7x7m som inte verkar ge något "roomgain" alls åt mina två slutna 10"are.

Har kollat på lite olika 15" sub element, men bli lite fundersam..

Simulerat i unibox så får man en spikrak kurva ~112db ned till 20hz med de flesta element vid 300W (xtz subamp1). T.ex jbl gto 1514 som är ett bilelement i en 300l portad låda avstämd till 20hz (f3~17hz) ser ju istortsett lika bra ut som ett dyrare hifi element?
Måste va något som inte stämmer eller?

Anledningen varför jag inte tar två peerless (x)xls12or direkt är såklart priset. Lådstorlek har mindre betydelse då jag tänkt maskera det som ett skåp för att få projektet 1% godkänt hos frugan

Sen undrar jag om någon har ett bra förslag på ett brant diy högpassfilter?(det inbyggda tror jag går in redan vid ca40hz så det går bort direkt)
Har hittat detta http://sound.westhost.com/project99.htm
Men
The phase response is as one would expect for any filter, but it is important to note that unless the full-range signal is filtered, there may be unacceptable phase variations in the low frequency regions. Ideally, this filter should not be used in series with the sub-woofer amp, as the phase relationship between the main speakers and sub-woofer will be affected. However, it is probable that there will be no audible anomalies even if the P99 is installed in the subwoofer signal path.

går detta att fixa med fas ratten på substeget?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-10-26 21:05

Är det steglös fasjustering på subampen, så är det ju säkert inga problem.

Den lilla fördröjningen som det innebär borde knappast ställa till det.

Kör du med en hemmabioreceiver som försteg, så kan du ju om nödvändigt trolla bort den felande fördröjningen med hjälp av avståndsinställningarna, till övriga högtalare. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2010-10-26 21:53

Ja, steglös o tackar bra tips! Bockar o bugar. :)

Någon som upplysa mig om vart de brister i sub simuleringen?

Mvh/peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-26 22:57

Du har alltså tänkt dig en stor låda som ska förse 50kvm rum med kraftig bas ner till 20Hz?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-26 23:11

Subsonicfiltret, är det till för skivspelare enbart?
I så fall vore det nog bättre att integrera det i ett RIAA-steget, så att den fasvridningen inte kommer mellan basmodulen och sidsystemen.
Om du har integrerad RIAA i förstärkaren, så finns det säkert separata som är ännu bättre.

Användarvisningsbild
ratata

Re: 15" subelement + högpassfilter

Inläggav ratata » 2010-10-26 23:40

farbrorbarbro skrev:Halloj

Är sugen på ny sub, har flyttat o fått större vardagsrum 7x7m som inte verkar ge något "roomgain" alls åt mina två slutna 10"are.

Precisera 'roomgain'. I vilket område? Runt 50hz?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2010-10-27 00:00

Ragnwald skrev:Du har alltså tänkt dig en stor låda som ska förse 50kvm rum med kraftig bas ner till 20Hz?

kraftig o kraftig så gott de går med ~300W
Kanske skulle sagt att det är för film först o främst, xover vid ~80hz

paa skrev:Subsonicfiltret, är det till för skivspelare enbart?
I så fall vore det nog bättre att integrera det i ett RIAA-steget, så att den fasvridningen inte kommer mellan basmodulen och sidsystemen.
Om du har integrerad RIAA i förstärkaren, så finns det säkert separata som är ännu bättre.

Äger ingen skivspelare utan det är för att inte basen ska gå åt pipan i en ventilerad låda. "Filmrummel"

Ratata skrev:

kanske fel term?
I förra huset/rummet så spela de 2 slutna 10orna (Q 0.5) fint enligt mina öron ned till ca 25-30hz. Nu börjar basen "försvinna" redan efter ~50hz o vid 25 är det riktigt uselt. Har burit runt på lådorna, extra mattor, m.m = ingen större skillnad. Därför jag lurar på ett nytt bygge.
Senast redigerad av farbrorbarbro 2010-10-27 00:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-27 00:14

Ratata skrev:Precisera 'roomgain'. I vilket område? Runt 50hz?

Tips: Ta själv och läs på vad roomgain är för något.

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2010-10-27 00:34

1500:-
Bild
3500:- (30mm x-max, dock ingen nytta med när man bara har ~300W)
Bild
2000:-
Bild

Konutslagen ballar ur vid 16-17hz utom på css elementet då förstås.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-10-27 01:07

Ragnwald skrev:

uhmm...kolla istället rummets storlek så får du se varför jag frågade just om 50 hz.

(jävla dum kommentar förresten.."Tips: Ta själv och läs på...". Inte undra på att folk blir irriterade ibland i forum)
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-27 01:17

Ratata skrev:
Ragnwald skrev:

uhmm...kolla istället rummets storlek så får du se varför jag frågade just om 50 hz.

(jävla dum kommentar förresten.."Tips: Ta själv och läs på...". Inte undra på att folk blir irriterade ibland i forum)

Roomgain är en generell ökning av nivån, stigande mot lägre frekvens.
Läs på du. :wink:

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-10-27 01:35

Ragnwald skrev:Roomgain är en generell ökning av nivån, stigande mot lägre frekvens.Läs på du.

...och vad tänkte du att jag skulle läsa på? Det verkar som om du vill vara nedvärderande istället för att förstå varför jag frågade just om 50 hz. Är du en sån rälig jävel som vill trycka till utan att förstå?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2010-10-27 01:41

Ratata skrev:

Du tänker på att en 50hz våg är 6.9m?
Förra rummet var inte 7*7m och jag upplever inte någon vidare förstärkning (stående våg?) där i det nya vardagsrummet heller. Vilket jag uppfattar som possitivt.

Har ingen mätutrustning utan kör med faktiskt 1-99hz test skivan samt mina öron. :)
Tycker de slutna 10orna låter ungefär som de "simulerar" eller tom sämre, därför jag tagit till så stort element o basreflex.
Lt har jag varken effekt eller slaglängd för till detta rum.

Edit: slant på miniräknaren

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-27 07:55

Ratata skrev:
Ragnwald skrev:Roomgain är en generell ökning av nivån, stigande mot lägre frekvens.Läs på du.

...och vad tänkte du att jag skulle läsa på? Det verkar som om du vill vara nedvärderande istället för att förstå varför jag frågade just om 50 hz. Är du en sån rälig jävel som vill trycka till utan att förstå?

Du var en snarstucken j**el. Tråkig typ som jag inte ska öda några kommentarer hädanefter. Håll tillgodo.
Du borde läsa på i alla fall. :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-10-27 08:29

Ratata skrev:
farbrorbarbro skrev:Halloj

Bara en liten notis. Rumsförstärkning sker under rummets längsta längd. I detta fallet avståndet mellan de två mest avlägsna hörnen vilket snarare är 10meter än 7.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-10-27 09:53

Ragnwald skrev:
Ratata skrev:

Du var en snarstucken j**el. Tråkig typ som jag inte ska öda några kommentarer hädanefter. Håll tillgodo.
Du borde läsa på i alla fall. :wink:

Jafyfan vilken rälig fan jag var igår! Jag ber tusen gånger om ursäkt. Jag var riktigt förbannad efter ha klämt ett finger till en bultande blånagel och så lite vin på det för att döva smärtan...men inte fan gick den över för det. Och så fick du för det! :D Nä, jag är inte tråkig i vanliga fall, fortsätt kommentera du! :wink:
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2010-10-27 19:31

Finns det inget negativt med att använda ett element med fs 25 mot ett med 18? Om man bortser från lådstorlek?

Distorsion?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-28 02:45

Jag kan inte svara på din fråga rakt av, men kan delge lite fakta som jag nyligen lärt mig. Någon kan fylla på.

Vas är elementets compliance (Cms), så för en given massa (Mms), ökar vi Cms sänks Fs, eller minskar vi Cms ökar Fs. Utifrån det kan vi se att, för en given Cms, om vi ökar/minskar Mms så sänker/höjer vi Fs.
Ett högt Qes (svag) motor funkar, men systemets Qtc ökar mer än med en stark motor för ett givet Vb, så det gäller att få rätt massa/compliance/motorstyrka för det valda Vb, Qtc.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-10-28 02:48

Ratata skrev:Jafyfan vilken rälig fan jag var igår! Jag ber tusen gånger om ursäkt. Jag var riktigt förbannad efter ha klämt ett finger till en bultande blånagel och så lite vin på det för att döva smärtan...men inte fan gick den över för det. Och så fick du för det! :D Nä, jag är inte tråkig i vanliga fall, fortsätt kommentera du! :wink:

Den ursäkten köper jag direkt + att även jag ber om ursäkt om jag verkade trubbig. :D

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2010-10-28 13:36

Ragnwald skrev:Jag kan inte svara på din fråga rakt av, men kan delge lite fakta som jag nyligen lärt mig. Någon kan fylla på.

Vas är elementets compliance (Cms), så för en given massa (Mms), ökar vi Cms sänks Fs, eller minskar vi Cms ökar Fs. Utifrån det kan vi se att, för en given Cms, om vi ökar/minskar Mms så sänker/höjer vi Fs.
Ett högt Qes (svag) motor funkar, men systemets Qtc ökar mer än med en stark motor för ett givet Vb, så det gäller att få rätt massa/compliance/motorstyrka för det valda Vb, Qtc.

ok, jag förstår va du skriver men kan inte avgöra vad som har positiv/negativ effekt på ljudet.

T.ex så har man ju hört att man helst inte ska stämma av lådan under elementets fs (källa okänd).. Vad är det som händer då som påverkar ljudet negativt?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-10-28 20:49

Du får högre grupplöpstid vid avstämningen än om basen hade haft lägre fs. Kan ge bumlig bas och brist på högre bas.

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2010-10-28 21:50

Ok tackar, får väl ha rörets längd justerbart innan lådan färdigställs.
Spelar det någon roll ifall röret sticker ut eller om det går jäms med lådan när man testar? (bortsett från att lådvolymen borde ändras)

Hur mycket mellan tummen o pekfingret kan man i regel understämma en låda innan det är risk för att det blir knas?

Sen är det slut på frågor.
Om någon har ett bra 15" element (låg fs o skaplig xmax) till bra pris att rekommendera så är det såklart välkommet

Återgå till DIY-forum