Har mätt av impedans och frekvens på både bas och diskant.
Problemet med diskant hornet är att det faller av uppåt såväl som nedåt, problemet är uppåt när det faller av redan vid 10KHz för att sedan plana ut lite och dyka vid 20KHz igen.
Detta tänkte jag ju avhjälpa med en kondensator parallellt över dämpmotståndet, vilket får frekvenser över ca 10KHz att bli odämpade.
Detta funkade hjälpligt bra, men när jag stod och simulerade så testade jag en massa olika lösningar.
Och när jag helt plötsligt på skoj tog bort dämpningen helt och hållet så blev det helt plötsligt riktigt bra, detta fastän det är runt 10dB skillnad till fördel diskanten.
Jag postar en bild på frekvenssvaret, filter och impedans/fas kurva, betänk nu att detta är simuleringar.
Och ja jag vet det är alldeles för hög delning för PA och det är dippar och grejer, men detta är tänkt som slit och släng toppar att låna ut.
Men det kan ju vara kul att ändå göra det bästa av grejerna.
Om man tittar på den rosa kurvan så ser man hur diskanten blir stadigt lägre mot högre frekvens.
Och tittar man på filtret till diskanten så är det ju minsta sagt annorlunda värden, iallafall tycker jag att det ser ut så.
Och lägger jag till ett motstånd på kanske 4 ohm i serie med diskanten så är dippen i övre frekvens tillbaka med en gång.
Så det verkar som om jag är på gränsen med någon resonans kontra impedans.
Kan jag köra utan dämpning på diskanten?
Vart tar isåfall energin vägen som skulle hamnat över motståndet?
Jag blev så förbryllad över detta att jag körde simuleringen på 2 olika datorer bara för att dubbelkolla, men resultatet blev detsamma.
Jag hoppas att någon av alla duktiga konstruktörer kan skina lite ljus över mitt lilla dilemma.
Mvh
Patrik