Varför uppför sig diskantfiltret såhär?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Varför uppför sig diskantfiltret såhär?

Inläggav SlaitH » 2010-10-30 23:40

Jag håller på att renovera ett par PA toppar som jag fick av en polare, dessa har jag monterat nya diskanthorn i och lite annat skoj i lådan.

Har mätt av impedans och frekvens på både bas och diskant.

Problemet med diskant hornet är att det faller av uppåt såväl som nedåt, problemet är uppåt när det faller av redan vid 10KHz för att sedan plana ut lite och dyka vid 20KHz igen.
Detta tänkte jag ju avhjälpa med en kondensator parallellt över dämpmotståndet, vilket får frekvenser över ca 10KHz att bli odämpade.
Detta funkade hjälpligt bra, men när jag stod och simulerade så testade jag en massa olika lösningar.

Och när jag helt plötsligt på skoj tog bort dämpningen helt och hållet så blev det helt plötsligt riktigt bra, detta fastän det är runt 10dB skillnad till fördel diskanten.

Jag postar en bild på frekvenssvaret, filter och impedans/fas kurva, betänk nu att detta är simuleringar.

Och ja jag vet det är alldeles för hög delning för PA och det är dippar och grejer, men detta är tänkt som slit och släng toppar att låna ut.
Men det kan ju vara kul att ändå göra det bästa av grejerna.

Om man tittar på den rosa kurvan så ser man hur diskanten blir stadigt lägre mot högre frekvens.
Och tittar man på filtret till diskanten så är det ju minsta sagt annorlunda värden, iallafall tycker jag att det ser ut så.
Och lägger jag till ett motstånd på kanske 4 ohm i serie med diskanten så är dippen i övre frekvens tillbaka med en gång.
Så det verkar som om jag är på gränsen med någon resonans kontra impedans.

Kan jag köra utan dämpning på diskanten?
Vart tar isåfall energin vägen som skulle hamnat över motståndet?
Jag blev så förbryllad över detta att jag körde simuleringen på 2 olika datorer bara för att dubbelkolla, men resultatet blev detsamma.

Jag hoppas att någon av alla duktiga konstruktörer kan skina lite ljus över mitt lilla dilemma.

Bild

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-10-31 00:59

Nivån på diskanten är ju ungefär lagom mellan 10-20kHz. Du vill alltså bara dämpa under detta och det gör du nu med den lilla kondensatorn.

Sådär brukar jag också göra med diskanter i waveguide.

Det som händer är att en stor del av spänningen hamnar över den lilla kondensatorn men i stort sett all reell effekt hamnar i diskanten. Det man får istället är att det går mindre ström och det ser man på impedansen att den höjs kraftigt från en ganska hög frekvens och neråt på diskanten och dess filter. Dämpar man med motstånd kommer en del av effekten att förloras i motståndet.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-31 09:44

förlåt men jag förstår inte riktigt, är det tonkurvan på den ofiltrerade diskanten som förbryllar eller är det beteendet med filtret eller är det filterkomponenternas värden?
Bikinitider

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2010-10-31 11:18

Tack för det utförliga svaret!

Att strömmen inte blir så hög över diskanten kan man faktiskt se ganska tydligt på just impedans kurvan, den bara går rakt upp från kanske 10KHz eller nåt sånt.
Precis som du skriver.

Väldigt intressant fenomen måste jag säga, jag blev väldigt förvånad över funktionen.
Hade inte tänkt på det sättet förrut.

Nu ska jag bara bygga filtret och mäta av funktionen för att se så det blir som simulerat, men jag måste säga att med mätningar och simulering i Speakerworkshop så blir det faktiskt väldigt likt simuleringen i slutändan.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2010-10-31 11:26

celef skrev:förlåt men jag förstår inte riktigt, är det tonkurvan på den ofiltrerade diskanten som förbryllar eller är det beteendet med filtret eller är det filterkomponenternas värden?

Martin förklarade precis det som jag undrade, det är filterfunktionen på diskantfiltret som jag undrade över.
Att dämpningen blev i det närmaste perfekt och att över ca 10Khz så förblir det odämpat, medans resten liksom faller på plats.
Dessutom så behövde jag inte använda några motstånd alls i diskant delen, vilken leder till mindre komponenter m m.

Roligt att man kan hitta en sådan funktion av en slump när jag satt och labbade.
Men nu vet jag ju att det går att göra så, och kommer nog att kolla ifall det går att göra om filtret på mina andra PA toppar för bättre utsträckning över 10Khz.
Men visst går det att fixa till med en parametriskt EQ och några filter, men man kan ju få det så rakt det går utan hjälp först.
Då blir det lättare senare, när allt ska justeras in i festlokalen eller vart man nu ska köra lite musik.

Men jag blev också lite undrande över att just kondensatorerna blev så olika värden på, men det fick ju också sin förklaring.

Patrik

Återgå till DIY-forum