Magna cum Laude nu med bas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-10 12:23

Rednaxela skrev:
peetwa skrev:Givet att micken lägger på 2-4 dB vid 10000Hz så ser det kalas bra ut. Ett tips är att bita i det sura äpplet och börja köra i med 50dB skala på y-axeln så tidigt som möjligt. Det blir mycket lättare att se vad man gör när man pillar med filtret.

Sen kan du ju mäta spridningen på dubbla baffelbredden för att se hur fasningen i ter sig.

Har förstått att det kan vara ide att standardisera sina mätningar som du säger. Men hur gör man för att få samma nivå från mättillfälle till mättillfälle ? Finns ju en del rattar på vägen, dels från mick till dator, dels från dator till högtalare.
Ragnwald skrev:Mycket fin kurva.
Diskantpuckeln mellan 5K till 15K, skulle kunna planas något.
Kanske beror den på reflexer i rummet ?

Diskanten kan vara lite vass på visst material när jag sitter nära och lyssnar, går jag då ut i rummet en bit så mjuknar den till. Kanske bara ska vinkla högtalarna lite. Då diskanten har en nästan hornformad waveguide har jag en känsla att den är tänkt för lite större rum eller längre lyssnings avstånd.

det är nog inte den absoluta nivån som är det intressanta här utan grafens db-skala, det verkar vara en inofficiell standard att använda 50db-grafer för visning av tonkurvor

dist och känslighetsmätningar däremot bör ju ha absoluta nivåer för att det ska vara möjligt att jämföra
Bikinitider

Föregående

Återgå till DIY-forum