Var såga sina MDF-bitar för högtalarbygge?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor

Var såga sina MDF-bitar för högtalarbygge?

Inläggav Vigor » 2010-11-12 14:03

Det skall byggas högtalare för att pigga upp i höstmörkret. Tips på vart man skall vända sig, nått snickeri eller en byggmarknad där de är hjälpsamma? Har letat runt lite utan framgång.

Behöver hjälp med att såga till MDF till mitt högtalarbygge. Saknar utrustning för att såga snyggt med precision.

De snickerier jag varit i kontakt med tar helt bisarrt bra betalt för några enkla snitt och gör att byggets kostnad stiger till det orimliga.

Var får ni era bitar snyggt tillsågade i Stockholmsområdet för en rimlig summa?
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-12 14:17

Bra fråga.

Jag har sågat på Bahaus, K-rauta, Järfälla byggmarknad m.m. och endast vid något enstaka tillfälle har det varit tillräcklig precision.

Ofta diffar det upp till en mm på något mått vilket ju är på tok för mycket för en vanlig låda.

Jag hatar att jobba i MDF..!

/Peter

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-11-12 14:22

Jag köper allt mitt virke på Fredells, som tar 25:- per snitt. Nu är väl det inte särskilt billigt, men jag brukar bara dela på skivorna där, för att sen såga resten hemma med cirkelsågen. De lite äldre snubbarna brukar inte vara så noga med att ta betalt för snitten, speciellt inte om det behöver göras flera

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-12 14:23

Tänk på att de sågar som byggmarknaderna använder, kan ge differanser på upp till 1mm. Så se till att de bitar som ligger utanpå, så att säga, plussas med ett par mm. Lätt att slipa ner efteråt med hyvel, rasp och papper.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2010-11-12 22:47

Jag har varit på Hornbach och fick sågat för mina muppar. Det blev bra. Kostade inte många kronor har jag för mig.
Ove

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-11-12 23:18

Det bästa är faktiskt att såga hemma, om man nu givitvis inte har tillgång till stora och fina "industriverktyg"

Man kommer långt med en cirkel eller sänksåg med skena.

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-13 01:32

Om du vill ha riktiga proffskanter med +/- 0,1mm och inte vill betala mer än nödvändigt gör du såhär!

Köp en överhandsfräs från t.ex Biltema för 389:-

Då kan du såga med fogsvans eller vad som helst som ger ett såg snitt, eller t.o.m använda överhandsfräsen för att såga.

När du har grovsågade bitar kör du med överhandsfräsen till rätt dimension. Du använder en RAK brädbit eller linjal eller vad du har som är ABSOLUT rakt och använder det som anhåll för fräsen.
Du spänner helt enkelt fast "linjalen" med tvingar och kör med fräsen.

Det bästa av allt - du kan köra 45gradare eller 90gradare eller vad du vill. Dessutom har du då en överhansfräs för att göra eleganta hål för högtalarna, göra dedfasningar, runda hörnen, etc....allt för 389:-
Tror faktiskt att Jula har nån för under 300:-

Som sagt - Bättre än en 10-dels millimeter och alldeles perfekta kanter.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-13 01:42

Om du skall såga på varuhus var ute i god tid. Berätta vad du skall göra och att du inte kan ha mer än 0,5mm i dif (eller vad du nu känner för). Gör ett smart sågsschema så att eventuella avvikelser går att slipa ner skriv även toleranserna på sågschemat (viktigt). Ta fem minuter på dig och kontroll mät allt, be om att få allt spill spar kvittot. Om dom strular ta direkt kontakt med chefen. Om han är oförstående så lämna och gå till ett annat ställe och upprepa samma sak.

Jag hade ett mardrömsärende där jag verkligen blev illa behandlad och lurad.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2010-11-13 02:29

Fick tipset av syrran min att Hornbach skulle vara vänliga och noggranna. Skall testa med det. Om de slarvar så får det väl bli cirkelsåg och överhandsfräs. Skönt att slippa dock, om man är lite bekväm av sig :)

Tack för bra tips!
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-11-13 02:43

Jag har goda erfarenheter av kapning hos K-rauta.
Med den såg de har i Sisjön tar klingan 3 mm.
När jag räknat rätt har de utsågade skivorna diffat under 1 mm för mig.

Lite slipning får man stå ut med, tycker jag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-11-13 09:39

Fick 16 småbitar i 12 mm MDF uppsågat hos en av våra leverantörer, vilka tillverkar ljusinsläpp och takluckor.
Alltså kolla om du kan hitta smärre verkstad som har bra maskiner som kan såga upp dina bitar mot en rimlig kostnad - en färsk vetekrans kan fungera som en bra muta.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-11-13 09:43

När det gäller tillsågning för högtalarlådor så har jag bra erfarenheter av Bauhaus i Barkarby, dåliga erfarenheter av Beijer i Häggvik.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2010-11-13 11:47

Hej jag var på Byggma i Trollbäcken (Trollbäckens Trä) och köpte

mig en tillkapad bit MDF till något projekt men det visade sig

att deras stående skivsåg kapar snett på någon millimeter

så det går inte att använda så numera använder jag mig

av en Skil Handklinga och rätskiva i aluminium köpt på Bahaus.

mvh Lasse-

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-13 11:51

Tyvärr ganska vanligt att "fina" sågar inte ger vinkelräta snitt..

Bauhaus i Länna har två sågar, den i brädgårn är inte bra, den i varuhuset är bra.(sågarna är likadana)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-14 19:57

jag var på bauhaus i länna idag och köpte kakelfog, kolgrå var den, hur som helst, jag skulle vilja slå ett slag för färdigkapade mdf-skivor, dessa brukar finnas i olika längder och brädder, om man väljer rätt kan man plocka ihop en låda med bara några få kapningar, dessa kan ju även handjagas och senare snyggas till med kantfräsen om man är oskicklig med sågen - simsalabim så har man perfekta bitar till sitt lådbygge

yes!
Bikinitider

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-11-14 20:31

Enda sättet att få det riktigt bra är väl att gå med en cad-ritning till ett snickeri med cnc-fräs skulle jag tro. Kostar lär det göra men då får man riktigt bra precision.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2010-11-14 22:08

http://www.materialbutiken.se/

Den här butiken säljer också större och mindre bitar av MDF board

dom mindre är det nog inge större problem med att ta med sig

hem på buss och pendeltåg skulle jag tro.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-11-15 08:26

celef skrev:jag var på bauhaus i länna idag och köpte kakelfog, kolgrå var den, hur som helst, jag skulle vilja slå ett slag för färdigkapade mdf-skivor, dessa brukar finnas i olika längder och brädder, om man väljer rätt kan man plocka ihop en låda med bara några få kapningar, dessa kan ju även handjagas och senare snyggas till med kantfräsen om man är oskicklig med sågen - simsalabim så har man perfekta bitar till sitt lådbygge

yes!
+1

Återgå till DIY-forum