Peerless SLS 12 i mindre låda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dartman

Peerless SLS 12 i mindre låda

Inläggav Dartman » 2010-11-17 09:38

Jag har fyra tolvor i slutna lådor om vardera 110 liter, men har en fundering på att kanske utöka med fyra till. Frågan är då om jag med hjälp av lite PEQ kan gå ner i lådvolym, gärna till nedåt kanske hälften, och vad det i så fall skulle innebära för återgivningen?

Är jag ute och cyklar?

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
kodapa

Re: Peerless SLS 12 i mindre låda

Inläggav kodapa » 2010-11-17 10:03

Dartman skrev:Jag har fyra tolvor i slutna lådor om vardera 110 liter, men har en fundering på att kanske utöka med fyra till. Frågan är då om jag med hjälp av lite PEQ kan gå ner i lådvolym, gärna till nedåt kanske hälften, och vad det i så fall skulle innebära för återgivningen?

Är jag ute och cyklar?

/Jonas

SLS är det väl ganska många som kör i mindre lådor så jag tror inte att du är ute och cyklar. Du kanske kan kopiera Piotrs lösning och modda dina lådor och köra ett element på var sida med skiljevägg?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-17 11:48

Med mindre låda ökar trycket i lådan, du kan inte spela lika starkt, resonansfrekvensen höjs, ev LT-filter får räknas om.
Frågan är vad du vinner egentligen och om du vinner något i över huvud taget, när du frångår den ideala lådan för att öka antalet ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2010-11-17 11:58

Ragnwald skrev:Med mindre låda ökar trycket i lådan, du kan inte spela lika starkt, resonansfrekvensen höjs, ev LT-filter får räknas om.
Frågan är vad du vinner egentligen och om du vinner något i över huvud taget, när du frångår den ideala lådan för att öka antalet ?

Suveränt ifrågasättande Ragnvald! Min ambition med att gå upp i antal är att öka membranytan för att få en större koppling till luften. Att få en mer fysisk musikupplevelse (ingen film), att känna basen på huden. Men, min kunskap är mycket grund. Det kan säkert vara som du skriver, jag skulle gärna se en fortsatt diskussion, kanske lär jag/vi oss en del.

Anledningen till att gå ner i volym är rent praktisk. Jag har idag nästan en halv kubikmeter baslådor i vardagsrummet, och kanske inte är så sugen på en halv kubikmeter till. WAF är inte en faktor, hos mig är det DAF som gäller.

/Jonas

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-11-17 12:27

DAF = District Acception Factor ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2010-11-17 13:44

DVD-ai skrev:DAF = District Acception Factor ?!

Daughter Acceptance Factor

:wink:

/Jonas

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-11-17 14:08

Har sett flera, även här på forat, som kör med från 55l/element. Själv kommer jag att köra med drygt 60l/bas*4 nu när min miniDSP kommer.
Kacken fresser?

Återgå till DIY-forum