DQ-20 skrev:OPPS! Dilettantinlägg! ...
Jag hoppas Du i all blygsamhet avser Ditt eget inlägg och inte Ratatas fråga, vilket vore mycket ohövligt ...
För så solklart är det ju inte ur den dokumentation till Basta! som finns på hemsidan.
Men det finns väl inget som "storfräsarna" kan invända mot Ditt tillvägagångssätt, vad jag förstår: Qp dimensionerar man ju inte i den meningen; man får bara se till att det inte blir allt för lågt. Idealt ska det ju vara så stort som möjligt för att dämpa konen, men det är nog ofta inte så stort som man gärna skulle vilja. Är det för litet ser man det i impedanskurvan genom att serieresonansen, d.v.s. den lägre kamelpuckeln tenderar att försvinna, se OA5 och Svantes tidigare inlägg om trimning av basreflex. Man vill ju heller inte göra porten så kort att den överstyrs. (Om den senare begränsningen är den mer relevanta förmår jag inte ta ställning till; men att döma av att den har diskuterats långt mer här på forat skulle det kunna vara så ...)
Något Qd för strömningsdämpning nära elementet à la Carlsson kanske inte finns i Basta!. Men då får man trixa till Qms för elementet och sätta in ett lägre värde, Qms':
1/Qms' = 1/Qms + 1/Qd
(I Boxsim ser det elektriska ekvivalentschemat ut så här:
Rms bestäms inte oväntat av Qms. Rbr bestäms av Qp, d.v.s. flödet i porten. Rab är dämpningen i boxen, som påverker de effektiva Q-värderna för både element- och portresonanserna. Eftersom det första ska vara "lagom" och det senare så högt som möjligt, valde Stig att ha litet fluff och sätta en rätt tät korg på 9710 i stället (resp. ha negativ utgångsresistans). Idag finns dock element med tillräckligt lågt Qts. )
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)