Q-värden i Basta!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Q-värden i Basta!

Inläggav ratata » 2010-11-13 10:47

Är det någon som skulle kunna förklara hur man använder Q-värdena för låda och port (Qb och Qp) i Basta!?
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-13 18:59

Ställde samma fråga för ett halvår sedan och fick svaret, att jag måste bygga ett antal provlådor för impedansmätning. Sen kan resultaten föras in i Basta.
Inte alls svårt att mäta egentligen, men att bygga en massa slasklådor, är ju mindre kul.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-11-14 18:43

Ragnwald skrev:Ställde samma fråga för ett halvår sedan och fick svaret, att jag måste bygga ett antal provlådor för impedansmätning. Sen kan resultaten föras in i Basta.
Inte alls svårt att mäta egentligen, men att bygga en massa slasklådor, är ju mindre kul.

Ahaa...Nä, i synnhet om lådorna dessutom är lite större. Den parametern får vänta. Tack för svaret.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-11-16 05:39

Boxsim från Visaton har som indata fyllnadsgraden av "fluff" i lådan och särskilt nära elementet (alltså typ Carlsson-dämpkorg) och nära porten (avsiktlig sänkning av Qp, typ strumpa i tunneln). Den ansatsen med tre frihetsgrader är vettig i konstruktionsstadiet, tycker jag. Men det är tyvärr inte dokumenterat vilka formler som används; man ser bara vilka värden som används i simuleringen, när man växlar till att ge indata explicit. Eftersom Boxsim är helt gratis, föreslår jag att Du laddar ner det från www.visaton.de och gör inmatningen. Då får Du värden som Du kan använda i t.ex. Basta! Men kontrollera att definitionerna är desamma!!!

Ja, för att kunna göra en avstämning mot impedansmätningen, måste man ha en låda att mäta på. En tröst är ju att impedansmätningen är lätt att göra. Kanske har Du någon för elementet visserligen icke optimal låda Du kan mäta på?

Min mycket begränsade erfarenhet säger att Q-värdena inte är så höga som de förkättrade tumreglerna säger. Qp kan för ett redigt plaströr vara 3-4, och för den böjda porten i en OA-5 2-3. Det framgår av den impedanskurva den enligt Sonabmanualen ska ha ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Q-värden i Basta!

Inläggav DQ-20 » 2010-11-18 10:53

Ratata skrev:Är det någon som skulle kunna förklara hur man använder Q-värdena för låda och port (Qb och Qp) i Basta!?

OPPS! Dilettantinlägg!
Så här gör jag i Basta!
Qb kan du prova med olika varianter för att se hur det påverkar tonkurva och grupplöptider. Jag tror du kan prova med mellan 3-10. Säger tror. En väldämpad basreflexlåda (ca 50% glasull) tror jag ligger kring 3-4 för Qb. Då får man begränsade efterslängar från porten. När du sedan bygger lådan fyller du på med dämpull (glasfiber, fårull) tills du uppnår den simulerade impedanskurvan - då har du det Qb som simulationen antog. Qp kan du låta vara defaultvärdet tycker jag.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
faulhund

Re: Q-värden i Basta!

Inläggav faulhund » 2010-11-18 11:47

DQ-20 skrev:OPPS! Dilettantinlägg! ...

Jag hoppas Du i all blygsamhet avser Ditt eget inlägg och inte Ratatas fråga, vilket vore mycket ohövligt ...
För så solklart är det ju inte ur den dokumentation till Basta! som finns på hemsidan.
Men det finns väl inget som "storfräsarna" kan invända mot Ditt tillvägagångssätt, vad jag förstår: Qp dimensionerar man ju inte i den meningen; man får bara se till att det inte blir allt för lågt. Idealt ska det ju vara så stort som möjligt för att dämpa konen, men det är nog ofta inte så stort som man gärna skulle vilja. Är det för litet ser man det i impedanskurvan genom att serieresonansen, d.v.s. den lägre kamelpuckeln tenderar att försvinna, se OA5 och Svantes tidigare inlägg om trimning av basreflex. Man vill ju heller inte göra porten så kort att den överstyrs. (Om den senare begränsningen är den mer relevanta förmår jag inte ta ställning till; men att döma av att den har diskuterats långt mer här på forat skulle det kunna vara så ...)
Något Qd för strömningsdämpning nära elementet à la Carlsson kanske inte finns i Basta!. Men då får man trixa till Qms för elementet och sätta in ett lägre värde, Qms':
1/Qms' = 1/Qms + 1/Qd
(I Boxsim ser det elektriska ekvivalentschemat ut så här:
Bild
Rms bestäms inte oväntat av Qms. Rbr bestäms av Qp, d.v.s. flödet i porten. Rab är dämpningen i boxen, som påverker de effektiva Q-värderna för både element- och portresonanserna. Eftersom det första ska vara "lagom" och det senare så högt som möjligt, valde Stig att ha litet fluff och sätta en rätt tät korg på 9710 i stället (resp. ha negativ utgångsresistans). Idag finns dock element med tillräckligt lågt Qts. )
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-11-20 12:03

Tack faulhund, nu har det klarnat!
The greatest slacker...

Återgå till DIY-forum