Bygga en baslåda hjälp med elementval och beräkning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Bygga en baslåda hjälp med elementval och beräkning

Inläggav Beakungen » 2010-11-21 14:50

Tjosan

Har länge funderat på en aktiv bas till datorn. Nu blev suget sjukt stort eftersom polaren ska beställa från europeaudio och då tänkte jag beställa en bas också.

Det ska vara en st låda eftersom platsen är något begränsad.

Prio 1 är hyfsat ljudtryck så det kan skaka om lite granna.

Den behöver inte gå så djupt räcker med runt 30-25hz någonstans.

Lådan ska vara så liten som möjligt i förhållande till djupbasförmågan.

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7190

Har kikat lite på basen ovan och tycker den verkar sjukt fet :P

Frågan är hur bra ni tror den är? Jag tänker mig att 10tum är rätt lagom.

Jag har inte tillgång till så mkt effekt (har ett subwoofer steg om ca 150 rms och 400 peak) så det får nog bli basreflexlåda och inte lt dessvärre.

Vad tror ni? Och är det någon som lite snabbt skulle kunna hjälpa mig simluera en bra låda?

Är tacksam för alla tipps om basar som ligger i den prisklassen från europeaudio som är enkla att få hyfsat bra :)

Användarvisningsbild
ekolnskungen

Inläggav ekolnskungen » 2010-11-21 17:07

Hej!

Den basen du länkade till är gjord för små slutna lådor, Lt/eq och mycket effekt.

Om du har 150w och vill ha 25-30Hz med tryck så får du gå upp lite i lådvolym.

Hur stor låda kan du tänka dig?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-11-21 17:13

Hmm ja max runt 100 liter.

har ett utrymme bakom min soffa där den får stå.

Då kommer den hamna snett till höger om datorn vilket lär bli perfa och då kan den även få extraknäcka som omskakare av soffan vid filmtittning.

Jag har även ett pa-steg på 800w rms 8ohm bryggat. Men då får basen inte droppa under 8ohm för då vill de sig inte alls dessvärre :/

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-11-21 18:03

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7919

Den simulerar riktigt fint i 70 liters låda. Har två liggandes så om du har tid att vänta hinner jag bygga lådor och mäta upp.

/Johan

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-11-21 18:44

Ska inte beställa riktigt ännu iaf. Tror du den basen tål om man krämar på lite granna också?

Har för övrigt en underavstämd ganska stor baslåda gjord för detta element

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8021

Den lådan är riktigt fin. Problemet är och hitta en 8a som är bättre uppbyggd än den från tangband.

Tangbanden har jag haft 3 olika basar å gemensamt för dem är att när man kör lite musik med djupare bas under längre stunder så släpper spidern runt talspolen och det är inte det lättaste å limma om :?

Frågan är om man ska satsa på någon bas till den lådan iaf?

Sen såg jag att de hade denna bas till bra pris.

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7756

Kanske vore något i en basreflexlåda? Ser ju sjukt fet ut iaf :P

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-11-21 19:04

SB29NRX klarar enligt simulering med rumsbidrag över 110 dB,
som datorbas när man sitter nära borde det väl räcka?

Hur stor är din lådan du använt till TB basen?

Seas L26ROY verkar riktigt fin, det var mellan den och SB29NRX jag
velade, valde SB basen för att den trivs med lite större låda så att det är
lättare att få in röret.

/Johan

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-11-22 01:03

Lådan till tangbanden har en bruttovolym om 28,75 liter och en nettovolym på 25. Den har slitsad port och är som jag förstår det avstämd till ca 28hz :)

Vet inte om man kan göra något skoj med den?

Det går kaaaanske att fräsa upp hålet så en 10a får plats :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-11-22 19:44

Har plockat hem winisd och försökt simulera lite med detta program. En låda om 60 liter med dubbla sls 10or i isobarik ser inte fy skam ut avstämt till 25hz.

sen försökte jag mata in parametrar för andra element å då sket det sig då där krävs miljoner med olika infos som jag inte alls förstår mig på.

Tänkte jag skulle simulera vad för låda som blir trevligast med seas 26lroy

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-22 21:08

Glöm inte att rummet ger en förstärkning mot lägre frekvenser. En basreflexlåda kan ge överdriven bas och en sluten som ser ut att bli för slank kan bli mycket bra med rummets gain.

Kolla in min tråd för hur en 10" kan prestera i ca. 30 liter slutet i ett rum:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=90

/Peter[/url]

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-22 21:21

Här kommer min tips. Köp två SLS 8" eller dylikt som du får igen pengarna (nästan) för om du inte blir nöjd. Lägg krutet på att lyssa och mäta (enklast möjliga mikrofon, bara för att få en bild på näthinnan) på olika testlådor slutna och portade på olika placeringar. Det går inte att värdera denna kunskap. Sen kan du med hjälp av din nyvunna kunskap bygga de slutgiltiga lådorna. Det finns ingen som vet hur du vill att det skall låta och vilken konstruktion som tar dig dit i ditt lyssningsrum.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-11-22 21:55

Piotr skrev:Glöm inte att rummet ger en förstärkning mot lägre frekvenser. En basreflexlåda kan ge överdriven bas och en sluten som ser ut att bli för slank kan bli mycket bra med rummets gain.

Kolla in min tråd för hur en 10" kan prestera i ca. 30 liter slutet i ett rum:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=90

/Peter[/url]

Om du hade köpt ovanstående bas och kört den utan eq eller lt och ändå ville ha lite tryck neråt 25-30hz någonstans hur hade du gjort? Eller säg l26roy från seas för den delen också.

Har simulerat lite med 2x8 tums basar både sls8an och seas aluminium 8a i min befintliga låda i isobarik och med alu 8orna får jag en ganska fin kurva men det verkar ändå som att tangbandbasen x 1 klarar av högre ljudtryck. Då kan jag likaväl köpa en ny sådan känns det som.

Provade att köra hifikits gratisprogram och mata in hivins värden å det programet sa 45 liter med 10cm i diameter och 36,1cm långt basreflexrör.

Dock ser jag inga kurvor där. Vad som suger mest är att winisd inte har de elementet i programet färdigt och jag lyckas inte alls få rätt på alla parametrar så jag kan spara ner det själv.

Att mäta kommer nog inte hända då det blir lite väl avancerat. Vill egentligen bara knåpa ihop något enkelt. Anledningen till att jag valde hivi basen var för att den var billig och såg extremt fet ut :P

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-11-22 22:02

peetwa skrev:Här kommer min tips. Köp två SLS 8" eller dylikt som du får igen pengarna (nästan) för om du inte blir nöjd. Lägg krutet på att lyssa och mäta (enklast möjliga mikrofon, bara för att få en bild på näthinnan) på olika testlådor slutna och portade på olika placeringar. Det går inte att värdera denna kunskap. Sen kan du med hjälp av din nyvunna kunskap bygga de slutgiltiga lådorna. Det finns ingen som vet hur du vill att det skall låta och vilken konstruktion som tar dig dit i ditt lyssningsrum.

Eller 2st SLS 10" för den delen. Kostar bara ca 150kr mer.

SEAS H1208 8" ser trevlig ut också för pengarna. En polare håller på att bygga 35L slutna lådor till sådana. Ska bli intressant att höra/mäta hur de presterar.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-11-22 23:10

Nu har jag testat en annan rolig grej som verkar väldigt trevlig om jag får tro simuleringarna :)

Bild

Maxspl

Bild

Frekvenssvar

Bild

Turbolens i basreflexen som jag förstår det.

Vad tror ni om detta?

Det är alltså 4 st 5tums tangband i en låda om 75 liter. Tänker mig två basar på varje sida åså basreflexen på ena sidan där basarna sitter.

Kan la bli nice?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-22 23:22

Beakungen skrev:
Om du hade köpt ovanstående bas och kört den utan eq eller lt och ändå ville ha lite tryck neråt 25-30hz någonstans hur hade du gjort? Eller säg l26roy från seas för den delen också.

Jag tolkar det som att du utgår ifrån/förutsätter att EQ skulle vara nödvändigt?

Jag är inte av den uppfattningen och har med min låda +/-3dB från 5Hz-100Hz förutom en 10dB peak runt 80Hz.

Nu vet jag inte exakt hur de elementen du tittat på presterar men vill minnas att ROY har snarlik frekvensgång (men mindre output) som TC 10" men i något större låda.

Att mäta kommer nog inte hända då det blir lite väl avancerat. Vill egentligen bara knåpa ihop något enkelt. Anledningen till att jag valde hivi basen var för att den var billig och såg extremt fet ut

Vill du inte mäta är basreflex uteslutet i min bok. Kan slå fel och är mycket puligare att få till. Slutet är enklare och snabbare att få till med rätt element.

/Peter

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-11-22 23:56

Frågan är du hur en st av de basar du kör med skulle stå sig? tänker mig en sådan i en liten sluten låda? Behöver jag ha massor med effekt för att få det att funka?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-11-23 00:13

Har läst lite i din tråd nu. Som jag förstår det så bidrar rummet rejält med gain neråt så du får en ruskigt trevlig kurva neråt.

Jag blir bara lite förvånad för det låter för bra för att vara sant nästan?

Jag kan ju inget om detta utan vill bara få lite trevlig bas till datorn + lite skak i soffan till bion (basen hamnar bakom soffan oavsett vilket gör att den kan extraknäcka till bion också)

Då kaaaanske hivibasen i en liten låda skulle kunna funka trevligt?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-11-23 15:59

Jag beställde dessa element när jag var på jakt efter den bästa 10" på marknaden. Tänkte bygga själv men fann inget behov när jag hittade dessa.

Elementen är bra helt enkelt. Påkostad design med T/S som är perfekta för medelsmå slutna lådor. Dock är Q ca 0.4 vilket betyder att dom kan köras i basreflex eller med slav också.

/Peter

Återgå till DIY-forum