Stort...OCH vackert!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-26 12:00

Ja, MOL-kurvan är skrämmande. Jag ligger 25 dB ner och är inte ens nära min mol vid stark lyssning.

En sak jag tänkte på. Även relativt små (typ r=3-6mm) avrundningar kan sänka turbulensen vid portarna. Det kan vara läge att ta höjd för detta i designen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-26 13:18

Större radie på 20-30 mm eller så har sin fördel vid "låga" nivåer och kan skjuta upp övergången till turbulens till lite högre lufthastigheter, men små radier på 5-6mm kan till och med vara att föredra i de fall porten ändå överstyrs. Porten kan faktiskt då hantera större luftflöden än med stora radier, eftersom avlösningsvirvlarna blir mindre i storlek och inte blockerar porten lika hårt.
Skarpa kanter på porten är däremot aldrig någon fördel, det skapar brus runt avstämningen, som kan ge högtalaren en onödigt hes klang i lägsta registret, det hörs kanske tydligast på orgelmusik.
Porten ska ha radier både utvändigt och invändigt om det ska bli bra.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2010-11-26 17:02

Jepp, alla portkanter har en radie på 6 mm. Det enda som gjort mig fundersam är att portarna ligger utmed sidoväggarna. En port med arean 100 cm^2 och längden 10 cm (exempelsiffror) med porten som ett runt rör placerad centralt i lådan borde inte vara det samma med samma mått men där porten ligger utmed en sida eftersom där finns mindre luftmassa. Jag tänker att den faktiska luftmassan som tillhör porten på insidan borde bli mindre och alltså påverka resultatet...eller?
The greatest slacker...

Föregående

Återgå till DIY-forum