Ok Ett st Quad 33 har två uttag bakpå dit det är tänkt att koppla en tuner och ett slutsteg. Jag skall (efter rådfrågande här om det är okej och möjligt) parallellkoppla två steg (303) till ett 33-försteg och en 33 tuner. Anledningen är att jag har två par OA12 som jag vill använda... Extra fint blir det om jag kan använda mig av tillslaget på försteget för att få igång alltihopa.
Nu till frågan:
Det står max 2A bakpå försteget. På slutsteget står 220W och tunern 30W. Alltså är den totala efffekten 220+220+30=470W.
Enligt den gamla klassikern P=U*I blir den maximala strömstyrkan som man behöver ta ut blir 470/220=2,14A
Hmmm, i värsta fall för mycket alltså...
Hur tänka?
Alt I: 470W = Skruva upp fullt, det gör man inte, innan man kommer dit har de stackars OA12:orna havererat för ett bra tag sedan och dessförinnan klart och tydligt deklarerat att de är på väg att dö. Alltså ingen fara att parallellkoppla strömförsörjningen?
Alt II: Plocka ut strömförsörjningen ur förförstärkaren men låt denna gå till någon slags relä som i sintur fungerar som tillslag direkt från elurtaget till en "grendosa" som sedan strömförsörjer slutstegen.
Säkert och bra men hur gör man ett sådant och vilka "komponenter" väljer man????
Förslag och tips välkomnas varmt!
mvh
Henrik
[/img]