DIY mönsterkort och jordplan?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
markusA

DIY mönsterkort och jordplan?

Inläggav markusA » 2010-11-24 22:19

Jag sitter i slutfasen av ett buffertbygge och det börjar vara dags att rita upp kretskortet.

Jag kommer att köra enkelsidigt och etsar själv.
Är det bra eller dåligt att köra ett jordplan på de icke utnyttjade partierna av laminatet? "Planet" kommer att finnas där oavsett då man inte förbrukar etsbadet lika snabbt när man löser upp mindre mängd koppar. Frågan är om jag ansluter jord eller ej?
Jag vill inte får problem med jordströmmar.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-25 00:40

Det ska inte vara några bekymmer. Många diyers sparar ets på detta sätt.

Tänk på att se till att denna yta inte formar några slutna cirklar bara, så att du slipper emc-inducerat brus, speciellt om du kopplar ihop det med jord.

Du kan ju koppla ihop dem i en punkt som du sedan kan skära av om du skulle ångra dig.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-11-30 01:00

Oj, jag bommade att det hade kommit ett svar.
Ska försöka undvika cirklar...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-11-30 09:18

Om jordplanet änå finns där så, annars är det så att vid LF, t ex audio, är jordplan till begränsad nytta.

Försök inte använda det som jordanslutning för signaler, typ +-ingången på en inverterande opamp, utan vidare, utan se till att allting jordas med så korta ledningar som möjligt som delas med så få andra signaler som möjligt, dvs stjärnjordskoppling, ändå.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum