Åsikter på mellanreg till 3-vägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-27 20:03

Kraniet skrev:
Nattlorden skrev:Ingen av Inos små bredbandare som skulle funka?

den (finns väl bara en?) är väl lite liten. Jag har inbillat mig själv att cirka 60cm2 är precis lagom area för den tilltänkta applikationen.
Sen är det ju lite dyrare än budget.

Är det samma element som sitter i A2,A1,piX och piM? Har inte kollat upp det... Trodde instinktivt att där var ett minde än A2s, men det stämmer kanske inte om man börjar läsa prislistan...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-10-27 20:52

Kraniet skrev:Hade jag lagt såna summor hade jag nog valt al130 utan att blinka (förutom att det är för stort..). Synd att det inte finns ett "al100".. Men för 780 kr är nog al130 det bästa du kan köpa. tror man måste upp till seas W, scan-speak revelator, skaaning eller accuton för att bräcka det elementet.

Går det inte att få in al130 i din budget? Känns lite konstigt att medvetet välja sämre element när det bara är några hundralappar som skiljer.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-27 22:12

johaneriksson skrev:
Kraniet skrev:Hade jag lagt såna summor hade jag nog valt al130 utan att blinka (förutom att det är för stort..). Synd att det inte finns ett "al100".. Men för 780 kr är nog al130 det bästa du kan köpa. tror man måste upp till seas W, scan-speak revelator, skaaning eller accuton för att bräcka det elementet.

Går det inte att få in al130 i din budget? Känns lite konstigt att medvetet välja sämre element när det bara är några hundralappar som skiljer.

storleken.. :wink: men jo det finns med i planerna.

problemet med att "sträcka" budgeten är att man lätt hamnar i "ja men om jag ändå ska betala så mycket kan jag ju betala lite mer"..

det handlar ju inte bara om ett element heller utan tre i förlängningen. Så några hundringar mer per element blir fort en tusenlapp. Vilket är lika mycket pengar som för element till 4 surrounder. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-10-27 22:36

Det vore trevligt med ett litet element som kunde användas i området från 2-300Hz och upp till 3000Hz
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-10-27 22:57

Kraniet skrev:...Ett annat element jag funderat på är Dayton reference [url=http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=2190&link=datasheets\dayton\RS125S-8.pdf]RS125[/url] Det (hela reference serien) hyllas ju i amrikat för att att ha väldigt bra distorsionsegenskaper. Nästan i nivå med det bästa från seas och scan-speak. Känsligheten är ju dock väldigt låg återigen....

Finns ju i en 4-ohmsvariant också.
88dB känns väl rätt normalt, nästan bra för en så liten driver.
http://www.daytonaudio.com/lspeakers/reference_rs125-4.html

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-29 10:44

Wavecors nya balanced drive ser ju väldigt intressant ut också. http://www.wavecor.com/html/wf120bd01_02.html

frekvenskurvan ser lite knepig ut

Bild

Men tar man det i sammanhang med låda så ser man en annan bild

Bild

dock är ju priset lite högre på det elementet

edit: dock tycker jag kurvan är lite väl orolig. men det verkar vara bra spridning och frånvaro från resonanser. Kurvan verkar väldigt mycket vara uttänkt att se ut som den gör. Väldigt låg induktans på 0.11 mH vid 10kHz
Mvh
Magnus

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-10-29 11:45

Kraniet skrev:Wavecors nya balanced drive ser ju väldigt intressant ut också. http://www.wavecor.com/html/wf120bd01_02.html
Vad är intressant med den? Jag tycker den ser riktigt dålig ut. För låg känslighet och horribel frekvensgång. Jag tycker heller inte att din simulering av beffelstödet verkar direkt hjälpa den usla frekvensgången, möjligen väldigt marginellt i så fall, den fyller ju inte bara i hålet utan förstärker också 500->1000Hz. Inte för att vara negativ men för mina ögon är det bara spridningen som ser bra ut och det kan man hitta på andra element med liknande elementstorlek...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-10-29 11:57

LasseA skrev:
Kraniet skrev:Wavecors nya balanced drive ser ju väldigt intressant ut också. http://www.wavecor.com/html/wf120bd01_02.html
Vad är intressant med den? Jag tycker den ser riktigt dålig ut. För låg känslighet och horribel frekvensgång. Jag tycker heller inte att din simulering av beffelstödet verkar direkt hjälpa den usla frekvensgången, möjligen väldigt marginellt i så fall, den fyller ju inte bara i hålet utan förstärker också 500->1000Hz. Inte för att vara negativ men för mina ögon är det bara spridningen som ser bra ut och det kan man hitta på andra element med liknande elementstorlek...

jo som sagt jag håller mig lite tveksam också till den. de har en annan variant med papperkon som har bättre frekvensgång (dock med några resonanser synliga). motorsystemet är väldigt fint och elementet (med papperskon) fick bra kritik i voice coil magazine.
Mvh
Magnus

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-10-29 12:07

Kraniet skrev:
LasseA skrev:Vad är intressant med den? Jag tycker den ser riktigt dålig ut. För låg känslighet och horribel frekvensgång. Jag tycker heller inte att din simulering av beffelstödet verkar direkt hjälpa den usla frekvensgången, möjligen väldigt marginellt i så fall, den fyller ju inte bara i hålet utan förstärker också 500->1000Hz. Inte för att vara negativ men för mina ögon är det bara spridningen som ser bra ut och det kan man hitta på andra element med liknande elementstorlek...
jo som sagt jag håller mig lite tveksam också till den. de har en annan variant med papperkon som har bättre frekvensgång (dock med några resonanser synliga). motorsystemet är väldigt fint och elementet (med papperskon) fick bra kritik i voice coil magazine.
Aha, ok. Har du tillgång till Voice Coil förresten? Är väldigt intresserad hur SS 12MU klarade sig i deras test men lyckas inte hitta det på nätet och tidningen är ohemult dyr att prenumerera på tyvärr...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-05 20:11

konstigt de har bytt datablad till discovery 12W nu.. inte alls lika bra data nu.. lägre känslighet högre induktans och massa andra skillnader.. synd..

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12w-8524g00.pdf

voice coil kan vem som helst som uppger att de har ett företag få tag i.. :wink:
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till DIY-forum