Moderator: Redaktörer
thiel skrev:Finns det några för eller nackdelar med att använda sig av en eller flera storlekar större slavelement?
Slavbaskonstruktionen kan byggas med halva storleken jämfört med basreflex och fortfarande ha samma avstämning.
thiel skrev:Så det är grönt ljus på att skaffa en 15"slav och justera in membranvikten till önskad resonans? Så användandet av slav som har samma storlek som det aktiva elementet är en ren storleksfråga då när det gäller lådan?
boom skrev:thiel skrev:Så det är grönt ljus på att skaffa en 15"slav och justera in membranvikten till önskad resonans? Så användandet av slav som har samma storlek som det aktiva elementet är en ren storleksfråga då när det gäller lådan?
max en12a till en 10a inte större.
thiel skrev:Jag funderar på om det är skillnad mellan om man har stor rörlig membranyta kontra liten men där båda har samma luftflyttar kapacitet
boom skrev:Passiva radiatorer är mycket känsliga för den yta av deras rörliga massa.
boom skrev:Ju större desto bättre brukar att den passiva är för stor för lådan, eller den rörliga massan av de passiva är för stor för att användas på ett tillförlitligt sätt.
boom skrev:Större passiva kommer att behöva mer massa för att ställa in samma frekvens som mindre passiva.
boom skrev:Större PR område är fördelaktigt, eftersom det minskar effekten av PR Vas på lådan, ökar Qms av de passiva som ligger närmare en port, sänker PR "hack" i frekvens, och kan tillåta mer output innan PR når sin fjädrings gräns. Alla dessa samverkar för att ge mer LF-utgång.
Glebster skrev:boom skrev:Passiva radiatorer är mycket känsliga för den yta av deras rörliga massa.
Känsliga i vilken bemärkelse? Självklart måste massa och yta samverka för att nå rätt avstämning, jag kanske inte förstår vad du menar?boom skrev:Ju större desto bättre brukar att den passiva är för stor för lådan, eller den rörliga massan av de passiva är för stor för att användas på ett tillförlitligt sätt.
Slaven kan såklart inte vara större än lådan. Varför skulle inte den rörliga massan av slaven vara tillförlitlig "för en stor"? Igen så gäller samverkan mellan avstämningsfrekvens, membranyta och membranmassa, eller hur menar du?boom skrev:Större passiva kommer att behöva mer massa för att ställa in samma frekvens som mindre passiva.
Överens.boom skrev:Större PR område är fördelaktigt, eftersom det minskar effekten av PR Vas på lådan, ökar Qms av de passiva som ligger närmare en port, sänker PR "hack" i frekvens, och kan tillåta mer output innan PR når sin fjädrings gräns. Alla dessa samverkar för att ge mer LF-utgång.
Vad är PR eller "PR område"?
Din svenska är inte helt lätt att tolka så jag vore tacksam om du kunde utveckla. Jag vill veta mer om ämnet slavbas!
boom skrev:Tacka fan för att svenskan är dålig då goggle över satt den men jag har redigerat lite i den sen är jag blond och klarar ras kraven
Pr det är slaven och pr område är slavens arbets område ( frekvens)
Glebster skrev:boom skrev:Tacka fan för att svenskan är dålig då goggle över satt den men jag har redigerat lite i den sen är jag blond och klarar ras kraven
Pr det är slaven och pr område är slavens arbets område ( frekvens)
Personligen vore jag tacksam om du kunde hänvisa till en hemsida med texten eller åtminstone namnge din källa istället för att plita ner någon medels google dåligt översatt text.
Vilka raskrav klarar du, dom blonda gotlänningarnas?
thiel skrev:Oh tack, bra sida
RSG skrev:Och hur mycket vikt är "för mycket"![]()
Sitter själv och tittar på en 12" som jag skulle vilja testa mellan 150-250 gram vikter.
Konen väger 200 så 350-450 gram totalt ,,, låter mycket i mina öron.
Vad säger ni![]()
![]()
![]()
Hepp/Johan
RSG skrev:Och hur vet man vad den klarar?
Denna satt jag och lekte med
http://byggdinbas.jetshopfree.se/dayton-sd315pr-12-passive-radiator-p-139.aspx
/johan
Edit:
Menar du innan den bottnar ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster