15" Slav till 1st 10" xxls?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
thiel

15" Slav till 1st 10" xxls?

Inläggav thiel » 2010-12-04 18:03

Finns det några för eller nackdelar med att använda sig av en eller flera storlekar större slavelement? :?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Re: 15" Slav till 1st 10" xxls?

Inläggav Glebster » 2010-12-04 19:01

thiel skrev:Finns det några för eller nackdelar med att använda sig av en eller flera storlekar större slavelement? :?

Här finns lite att läsa kring ämnet;

http://www.drkrupp.se/hifi/box_passivradiator.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-04 19:14

Jag håller med om det som står hos drKrupp att storleken på slavbasen helst ska vara större än baselementet.
Men följande citat ger spontant en konstig känsla i kroppen:
Slavbaskonstruktionen kan byggas med halva storleken jämfört med basreflex och fortfarande ha samma avstämning.

Stämmer det verkligen?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-12-04 20:11

Nej, inte rent principiellt men om man antar att porten tar rätt mycket plats (halva) i en liten låda så kan slutresultatet bli sådant.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2010-12-04 20:42

Så det är grönt ljus på att skaffa en 15"slav och justera in membranvikten till önskad resonans? Så användandet av slav som har samma storlek som det aktiva elementet är en ren storleksfråga då när det gäller lådan?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-04 20:46

Lådan ska ha rätt storlek i förhållande till baselementets parametrar vid avstämning för slavbas. Sedan kan slavbasen vara så stor som det får plats på baffeln och med rätt tillskottsmassa för att ge rätt avstämningsfrekvens. Det är inte slavbasen i sig som avgör hur stor lådan ska vara.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2010-12-04 20:55

Nej nej men men lite större gör bara gott för dom element jag har, däremot menade jag dom flesta köpesubbarnas dimensioneringar när det gäller slav/aktivt element, jag har sett upp till 3 slavar a aktivt element i olika Diy forum och undrar om det enbart har med storleken att göra eller om det finns andra anledningar?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-04 21:03

Men är det inte än en gång pumpförmågan och inte membranstorlek som är av intresse?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-04 21:37

thiel skrev:Så det är grönt ljus på att skaffa en 15"slav och justera in membranvikten till önskad resonans? Så användandet av slav som har samma storlek som det aktiva elementet är en ren storleksfråga då när det gäller lådan?

max en12a till en 10a inte större.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-04 22:07

boom skrev:
thiel skrev:Så det är grönt ljus på att skaffa en 15"slav och justera in membranvikten till önskad resonans? Så användandet av slav som har samma storlek som det aktiva elementet är en ren storleksfråga då när det gäller lådan?

max en12a till en 10a inte större.

Därför att?

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2010-12-04 23:09

Jag funderar på om det är skillnad mellan om man har stor rörlig membranyta kontra liten men där båda har samma luftflyttar kapacitet

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-05 13:39

thiel skrev:Jag funderar på om det är skillnad mellan om man har stor rörlig membranyta kontra liten men där båda har samma luftflyttar kapacitet

Passiva radiatorer är mycket känsliga för den yta av deras rörliga massa. Ju större desto bättre brukar att den passiva är för stor för lådan, eller den rörliga massan av de passiva är för stor för att användas på ett tillförlitligt sätt. Större passiva kommer att behöva mer massa för att ställa in samma frekvens som mindre passiva. Större PR område är fördelaktigt, eftersom det minskar effekten av PR Vas på lådan, ökar Qms av de passiva som ligger närmare en port, sänker PR "hack" i frekvens, och kan tillåta mer output innan PR når sin fjädrings gräns. Alla dessa samverkar för att ge mer LF-utgång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-05 17:58

boom skrev:Passiva radiatorer är mycket känsliga för den yta av deras rörliga massa.

Känsliga i vilken bemärkelse? Självklart måste massa och yta samverka för att nå rätt avstämning, jag kanske inte förstår vad du menar?

boom skrev:Ju större desto bättre brukar att den passiva är för stor för lådan, eller den rörliga massan av de passiva är för stor för att användas på ett tillförlitligt sätt.

Slaven kan såklart inte vara större än lådan. Varför skulle inte den rörliga massan av slaven vara tillförlitlig "för en stor"? Igen så gäller samverkan mellan avstämningsfrekvens, membranyta och membranmassa, eller hur menar du?

boom skrev:Större passiva kommer att behöva mer massa för att ställa in samma frekvens som mindre passiva.

Överens.

boom skrev:Större PR område är fördelaktigt, eftersom det minskar effekten av PR Vas på lådan, ökar Qms av de passiva som ligger närmare en port, sänker PR "hack" i frekvens, och kan tillåta mer output innan PR når sin fjädrings gräns. Alla dessa samverkar för att ge mer LF-utgång.

Vad är PR eller "PR område"?

Din svenska är inte helt lätt att tolka så jag vore tacksam om du kunde utveckla. Jag vill veta mer om ämnet slavbas!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-05 18:14

Glebster skrev:
boom skrev:Passiva radiatorer är mycket känsliga för den yta av deras rörliga massa.

Känsliga i vilken bemärkelse? Självklart måste massa och yta samverka för att nå rätt avstämning, jag kanske inte förstår vad du menar?

boom skrev:Ju större desto bättre brukar att den passiva är för stor för lådan, eller den rörliga massan av de passiva är för stor för att användas på ett tillförlitligt sätt.

Slaven kan såklart inte vara större än lådan. Varför skulle inte den rörliga massan av slaven vara tillförlitlig "för en stor"? Igen så gäller samverkan mellan avstämningsfrekvens, membranyta och membranmassa, eller hur menar du?

boom skrev:Större passiva kommer att behöva mer massa för att ställa in samma frekvens som mindre passiva.

Överens.

boom skrev:Större PR område är fördelaktigt, eftersom det minskar effekten av PR Vas på lådan, ökar Qms av de passiva som ligger närmare en port, sänker PR "hack" i frekvens, och kan tillåta mer output innan PR når sin fjädrings gräns. Alla dessa samverkar för att ge mer LF-utgång.

Vad är PR eller "PR område"?

Din svenska är inte helt lätt att tolka så jag vore tacksam om du kunde utveckla. Jag vill veta mer om ämnet slavbas!

Tacka fan för att svenskan är dålig då goggle över satt den men jag har redigerat lite i den sen är jag blond och klarar ras kraven

Pr det är slaven och pr område är slavens arbets område ( frekvens)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-05 21:26

boom skrev:Tacka fan för att svenskan är dålig då goggle över satt den men jag har redigerat lite i den sen är jag blond och klarar ras kraven

Personligen vore jag tacksam om du kunde hänvisa till en hemsida med texten eller åtminstone namnge din källa istället för att plita ner någon medels google dåligt översatt text.

Vilka raskrav klarar du, dom blonda gotlänningarnas? ;)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-12-06 01:52

Electro-Voice hade en gång i tiden en högtalare med ett aktivt element om ca 8" och ett slav-bas element som var 10" eller 12" om jag minns rätt. De hette nog Interface någonting eller var det Sentry.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-06 06:53

Glebster skrev:
boom skrev:Tacka fan för att svenskan är dålig då goggle över satt den men jag har redigerat lite i den sen är jag blond och klarar ras kraven

Personligen vore jag tacksam om du kunde hänvisa till en hemsida med texten eller åtminstone namnge din källa istället för att plita ner någon medels google dåligt översatt text.

Vilka raskrav klarar du, dom blonda gotlänningarnas? ;)

http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php

sen var det svensken som började med det på 20talet sen kom han som hade en europesik turne mellan 39-45 och anamande svenkens ide sen är resten historia.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 10:02

boom skrev:http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php

Bra sida, tack.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2010-12-06 18:22

Oh tack, bra sida :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-06 22:37

thiel skrev:Oh tack, bra sida :D

Har suttit och simulerat lite på 15 slav och xxls10 och det kan fungera
Slaven jag andvände är en css apr 15 finns även som 10,12a.
Jag fick vikta upp den till 600gram på en 50 liter låda för att få till en bra simulerings kurva.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2010-12-07 15:20

Och hur mycket vikt är "för mycket" :?:
Sitter själv och tittar på en 12" som jag skulle vilja testa mellan 150-250 gram vikter.
Konen väger 200 så 350-450 gram totalt ,,, låter mycket i mina öron.

Vad säger ni :?: :?: :?:

Hepp/Johan

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-07 20:05

RSG skrev:Och hur mycket vikt är "för mycket" :?:
Sitter själv och tittar på en 12" som jag skulle vilja testa mellan 150-250 gram vikter.
Konen väger 200 så 350-450 gram totalt ,,, låter mycket i mina öron.

Vad säger ni :?: :?: :?:

Hepp/Johan

Det är beroende på hur mycket vikt slaven tål har du perlees slav så tål den inte så många gram.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2010-12-07 20:53

Och hur vet man vad den klarar?

Denna satt jag och lekte med
http://byggdinbas.jetshopfree.se/dayton-sd315pr-12-passive-radiator-p-139.aspx

/johan

Edit:
Menar du innan den bottnar ?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-07 22:33

RSG skrev:Och hur vet man vad den klarar?

Denna satt jag och lekte med
http://byggdinbas.jetshopfree.se/dayton-sd315pr-12-passive-radiator-p-139.aspx

/johan

Edit:
Menar du innan den bottnar ?

Titta efter var x-max tar slut på den och vid vilken vikt som är till lagd på mms vikten.
Normalt så skulle jag nog andvända en salv som klarar upp emot 1 kilo adderad vikt och ett Större x-max risken är med ett litet x-max på salaven att man kör den i sina änlägen och då håller den inte länge.

Återgå till DIY-forum