Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Om jag förstått rätt, så är RG62 en renodlad antennkabel.
adzer skrev:RG62 används/användes en del inom dataindustrin till stordatorer.
Vad gemene man skall ha den till(iom att den säljs till privatperson lite här och där) har jag ingen aning om.
bassman skrev:adzer skrev:RG62 används/användes en del inom dataindustrin till stordatorer.
Vad gemene man skall ha den till(iom att den säljs till privatperson lite här och där) har jag ingen aning om.
Dom kanske är gjorda för att privatpersoner skall brottas med dom
Nja nu skall jag inte vara sån, jag kommer att rapportera hur kabeln är att hantera!
adzer skrev:bassman skrev:adzer skrev:RG62 används/användes en del inom dataindustrin till stordatorer.
Dom kanske är gjorda för att privatpersoner skall brottas med dom
Nja nu skall jag inte vara sån, jag kommer att rapportera hur kabeln är att hantera!
Nää så bångstyriga är de inte
bassman skrev:Dom kanske är gjorda för att privatpersoner skall brottas med dom
DQ-20 skrev:bassman skrev:Dom kanske är gjorda för att privatpersoner skall brottas med dom
Den är inte svårare att hantera än någon annan koaxial. Snarare lättare eftersom den är tunn. Både Johan Bernström (Sentec) och Ingvar Öhman verkar tycka att det är en mycket bra kabel så du kan nog vara lugn vad gäller stålet. Det är iallafall jag. Jag har inte sett något sakligt argument mot RG62. Det brukar mest gå ut på "men det är ju stål i'n jö'". Fördelen med RG62 är att den har extremt låg kapacitans, vilket delvis är en konsekvens av att dielektrumet till största del består av luft. Jag har sett modifiering som går ut på att man ersätter innerledaren med en teflonisolerad enkardelig kopplingskabel (förtent koppar) med ytterdiameter som den ursprungliga innerledaren. Då åker kapacitansen ned ytterligare men jag misstänker att centreringen kan bli lite sämre. CT100 (eller den skumfyllda varianten) har också mycket luft i dielektrumet men de har en överlägset bättre skärm i form av både kopparfolie och strumpa. Innerledaren är också tjockare och gjord i massiv koppar. Används som lågförlustkabel för nedledning från parabolantenner. Båda varianterna är ganska styva och kräver en del i böjningsradie. men skumfyllda varianten är styvast men mer formstabil (om det spelar någon roll). Den är också bättre för utomhusförläggning eftersom den inte har några hål som vatten kan rinna igenom: vanlig CT100 har tre plaststöd som håller mittledaren centrerad och har således tre luftkanaler som löper genom hela kabeln. CT100 är hopplös att få tag på i Sverige om man inte handlar genom yrkesbutiker/grossister och köper en hel rulle.
Och nu vet jag inget mera...
/DQ-20
DQ-20 skrev:Den är inte svårare att hantera än någon annan koaxial. Snarare lättare eftersom den är tunn. Både Johan Bernström (Sentec) och Ingvar Öhman verkar tycka att det är en mycket bra kabel så du kan nog vara lugn vad gäller stålet. Det är iallafall jag. Jag har inte sett något sakligt argument mot RG62. Det brukar mest gå ut på "men det är ju stål i'n jö'".
Ragnwald skrev:DQ-20 skrev:Den är inte svårare att hantera än någon annan koaxial. Snarare lättare eftersom den är tunn. Både Johan Bernström (Sentec) och Ingvar Öhman verkar tycka att det är en mycket bra kabel så du kan nog vara lugn vad gäller stålet. Det är iallafall jag. Jag har inte sett något sakligt argument mot RG62. Det brukar mest gå ut på "men det är ju stål i'n jö'".
Tja varför använder man inte ståltråd i hela signalvägen? Tänk stålbanor på kretskort etc.
Koppar är ju bara överreklamerat och dyrt.
markusA skrev:Eller så kan man skaffa lite koppartråd och exprimentera med olika kontruktioner?
Kan man kalla det julpyssel?
RogerGustavsson skrev:Har inte RG62 varit tänkt för hård dragning? Alltså att den ska motstå lite större dragkrafter som "frihängd" kabel?
Ragnwald skrev:Bra förklaring.
Sen är det kanske en smaksak om magnetiska material är lämpligt i härvorna bakom våra apparater.
bassman skrev:Jag fick grejerna från Elfa i går och har känt, klämt, böjt på kabeln. Det kommer att bli fin-fint det där! Den var inte alls så styv jävlig som jag antog.
Kommer däremot inte att ha tid att löda ihop dom nu utan i början av kommande vecka. Så snart det öppnas en lucka skall jag grejsa med detta och ta lite bilder så det kommer mera
Användare som besöker denna kategori: Byron och 14 gäster