Paa - jag ber om ursäkt, missade först att det var du som postat förslagen innan, så uppfattade kanske inlägget som gnälligt, och uttryckte mig dessutom klumpigt, med "positiva förslag" menade jag närmast "trevliga", ingen motsättning till negativa insinuerades.
Och frågan var ju helt befogat, så sammanfattar här lite läsningsintryck rörande BLH från tre forum angående fostex, diy-forums, fullrangespeakers forums och high efficiency speaker asylum (vet ju att de finns mängder med horn, men många är ju väldigt stora, inser att jag glömde specificera att det gäller någorlunda lägenhetsvänlig storlek)
Följande åsikter återkom:
Original fostex-kabinettet till 208 helt ok (det till 206 däremot dåligt).
Jericho hornet är en förbättring över originalkabinettet.
Dallas II förbättrar vissa saker hos Jericho (i huvudsak gör frekvenskurvan lite jämnare om jag förstod det rätt).
Ett mkt intressant alternativ var K-slot horn.
http://www.acoustichorn.com/tech/k-horn/
Tydligen eliminerar denna ett glapp runt 150 hz som konstruktören menar att alla BLH lider av, vilket ska ge K-horn större dynamisk kraft i det registret, "lämpar sig väl för manliga röster och filmexplosioner" var en kommentar.
Dessutom en mkt enkelt konstruktion. Dock var Dallas II 10 cm grundare, och om båda verkar bra så får det fälla avgörandet.
Tar tacksamt emot ytterligare tankar, och inte minst om någon har ett förslag på snickare.