Hur göra basreflexrör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-20 17:21

Svante skrev:
paa skrev:Ett problem är dock att linjär analys har sina begränsningar när man skall analysera olinjära system.
Det allra viktigaste när det gäller att få ner förlusterna i porten vid hög nivå är att ha så stor port som bara möjligt.

Nix! Det allra viktigaste är att få porten rätt vid små signaler, dvs att avstämningsfrekvensen är rätt. Steg två är att undvika turbulens till så hög nivå som möjligt, men utan att ändra på avstämningen vid låga nivåer.

Var jag petig nu? :wink:

Ja, jättepetimeterpetig. 8O

Jag skrev ju inte ett dugg om vad som är portens viktigaste egenskap.
Utan, jag skrev att om man enbart tittar på att få ner förlusterna vid höga nivåer, så är storleken viktigare än några graders kona hit eller dit eller om den har liten eller större ändradie.

När det gäller avstämningen så är det ett problem att de portar som är bäst vid låga nivåer (med stor ändradie) är de som ändrar sin avstämning mest vid höga nivåer.
Bigger is better!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-20 17:29

paa skrev:
Svante skrev:
paa skrev:Ett problem är dock att linjär analys har sina begränsningar när man skall analysera olinjära system.
Det allra viktigaste när det gäller att få ner förlusterna i porten vid hög nivå är att ha så stor port som bara möjligt.

Nix! Det allra viktigaste är att få porten rätt vid små signaler, dvs att avstämningsfrekvensen är rätt. Steg två är att undvika turbulens till så hög nivå som möjligt, men utan att ändra på avstämningen vid låga nivåer.

Var jag petig nu? :wink:

Ja, jättepetimeterpetig. 8O

Jag skrev ju inte ett dugg om vad som är portens viktigaste egenskap.
Utan, jag skrev att om man enbart tittar på att få ner förlusterna vid höga nivåer, så är storleken viktigare än några graders kona hit eller dit eller om den har liten eller större ändradie.

När det gäller avstämningen så är det ett problem att de portar som är bäst vid låga nivåer (med stor ändradie) är de som ändrar sin avstämning mest vid höga nivåer.
Bigger is better!

:oops: Ja, det finns ju en sak som är pinsammare än petiga människor och det är petiga människor som inte vet vad de pratar om :oops: :oops:

"när det gäller" läste jag som "är" eller nåt... Jaja, jag trodde ju att vi egentligen var överens, jag får trösta mig med det... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till DIY-forum