Defekt delningsfilter i OM61

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fivecolors

Defekt delningsfilter i OM61

Inläggav fivecolors » 2010-12-31 01:42

Hej jag fick nyligen ett par OM61or av en släkting. Jag har bytt bägge baselementen och (tyvärr) högtalarkabeln som var för kort.

När jag skulle testa högtalarna upptäckte jag att ena diskanten inte fungerade.
Eftersom diskantkontrollen som finns var trasig misstänkte jag att det var därför det inte kom något ljud men jag är inte så säker längre. Har testat att koppla förbi där utan att lyckas.
Är väl inte någon fena på det där med elektronik tyvärr så jag skulle gärna vilja veta vad som kan vara fel och om det är något som går att laga själv eller möjligen koppla förbi.

Har tagit en bild på kretskortet, den svarta sladden är en tillfällig sak(vet att den är hemsk) men jag tror inte att det är därför det inte funkar. Mer troligt att jag haft sönder något när jag lödde om högtalarkabeln.

http://img228.imageshack.us/img228/9950/dsc00048g.jpg

Vore tacksam för hjälp

Användarvisningsbild
martinfoxfield

Inläggav martinfoxfield » 2011-01-01 10:47

Det brukar vara svårt att värma sönder komponenter helt och hållet.
Har du testat att elementet fungerar alls? Mät direkt över diskantanslutningen eller koppla signal direkt dit på låg volym, så du vet om elementet är helt.

Jag har ett löst likadant filter på skrivbordet. Jag har tyvärr inte några anteckningar om anslutningarna. Är den grova vita inkommande? Grön-vit är väl diskantelementet?

4,7 mikrofaradkondingen till höger ligger i signalvägen (tror jag) och kan kanske vara trasig, prova att koppla förbi den.

Användarvisningsbild
fivecolors

Inläggav fivecolors » 2011-01-01 13:32

Ja elementet fungerar det har jag testat och det är den grönvita som går till diskanten.
Den alldeles för grova vita är inkommande. Jag ska testa att koppla förbi den återkommer med resultat:)

Användarvisningsbild
fivecolors

Inläggav fivecolors » 2011-01-02 14:52

Hjälpte inte att koppla förbi den, dock får jag ljud ur den om jag kopplar som det röda jag ritat in i bilden. Men jag misstänker att den kanske får fullregister signal då och det vill jag ju inte.
Jag begriper inte hur signalen går:/

http://img413.imageshack.us/img413/4178/dsc00048red.jpg

Användarvisningsbild
martinfoxfield

Inläggav martinfoxfield » 2011-01-02 16:01

Förmodligen är signalvägen intakt i den högra delen av kortet, dvs ledaren i underkant bort till omkopplaren-effektmotstånden- kondingen och via den vita enkelkabeln som syns sticka ut lite i överkant, tillbaka till D+ anslutningen. Sålunda återstår att reda ut andra signalvägen...

Inkommande minus-signalen kopplar ner till kortets undersida via den gula 47 mikrofaradkondingens ben. På undersidan går ledaren (skymd av spolen) upp till 10 ohmsmotståndets högra ben. därifrån går ledaren till en trådstump genom kortet till D - (minus)- anslutningen. En möjlighet är att lödningen på kondingbenet släppt på undersidan när du lödde om inkommande signalkabel. Enklast är nog att dra en tråd mellan högra kondingbenet och högra motståndsbenet - så som du i princip redan gjort med din röda markering.

Kan nämna att jag har ett par OM61: or som jag är mycket förtjust i... Plus ett par lådor som jag rensat och använder för test av element.

Jag har provmätt filterkondingarna på 4 st filter och samtliga var inom 5% så jag ser ingen anledning att byta dem, om du funderat på det.

Användarvisningsbild
fivecolors

Inläggav fivecolors » 2011-01-02 21:43

Tack för en mycket bra beskrivning!
Har kopplat förbi där och nu fungerar det, är inte säker på vad jag tycker om ljudet ännu det har mindre diskant än de sony s-system jag har sedan tidigare.
Skall lyssna lite mer så får vi se vilka som får stanna:)

Har inga planer på att byta några komponenter de lär ju vara bra redan från början:) Ville bara få dem att fungera.

Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
fivecolors

Inläggav fivecolors » 2011-01-04 18:11

Det är tydligt att det saknas diskant, såpass att jag är säker på att det är något galet. Ska testa att koppla förbi i diskantpotentiometern och se om det blir bättre, kan ju inte ändra med vredet eftersom den är trasig.

Återgå till DIY-forum