4st xls10

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-11 21:59

Fast det där var inte så smart, eftersom det bara förlängde slitsen :) Går inte att göra en baffel där om slitsen slutar nära botten.
Senast redigerad av DanNorman 2011-01-11 22:04, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-11 22:02

Bild

Där ser du principen iaf.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-01-12 22:52

Vad blir portresonansen? Akta så den inte blir för låg!

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-12 23:11

Den blir lägre eftersom porten blir längre :)
Men detta var ett specialfall eftersom Beijergards port slutade så nära botten.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-01-12 23:40

kung skrev:Den blir lägre eftersom porten blir längre :)
Men detta var ett specialfall eftersom Beijergards port slutade så nära botten.

Exakt, det är ju inte alls bra. För lågt så hör man porten, så måste man ha lågpassfiltret långt ner annars går det inte att använda basen.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-12 23:41

Hur menar du med lågpassfiltret?
Du menar för att slippa resonanser i själva porten?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-01-13 00:17

kung skrev:Hur menar du med lågpassfiltret?
Du menar för att slippa resonanser i själva porten?

Jag tänker så här; om man har en relativt liten låda och vill stämma av lågt, så blir ju porten ganska lång. Blir den för lång så sjunker portens resonans så lågt att röret ger upphov till missljud (jag har sett rekommendationer på att 180Hz är lägsta rekommenderade, jag har ej mätt själv). Då måste man sänka lågpassfiltret (delningen till subben) en del för att få bort port-oljudet.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-13 01:11

Ja, det kan vara ett problem, men eftersom Beijergard kör sin shiva i ett ultrafett rör utan problem ska det nog funka, och man riktar porten bort ifrån sig :)
Jag tror portresonanser är ett ganska litet problem och att man vinner på stora portareor i det stora hela. Vi får se hur det går om han bygger detta.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-13 08:56

kom ihåg att räkna bort volymen för porten från lådvolymen bara.
Mvh
Magnus

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2011-01-13 14:44

Volymen räknar jag ut väldigt noga så oroa dig inte kraniet :)

Ang portresonansen, var ser jag den? Eller är det vv du menar?

den jag räknar på nu ligger på ca 20m/s vid ganska hård last, medan min shiva ligger på ca 12m/s....

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2011-01-15 15:29

Kan jag se portresonans i bb6?
Hur räknar man ut portresonans?

Kommer portresonansen från vibrationer i portens material eller av stående vågor i porten? Om från materialet, kommer det ens "resonera" då jag kommer göra porten i 22mm med stag längs mitten (kanske) av hela porten?

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2011-01-18 02:08

Jag är också nyfiken, när ni nämnder detta om portresonansen. Vad är det?

Hur undviker man den?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-01-18 02:13

Hampe90 skrev:Jag är också nyfiken, när ni nämnder detta om portresonansen. Vad är det?

Hur undviker man den?

Ju längre rör desto lägre portresonans (dåligt). Är den för låg så blir det missljud (ej "blåsljud", utan samma resonanstyp som när man blåser i en glasflaska).

Antingen så bygger man större låda (för att korta ner rörlängen), eller minskar portarean (men måste antagligen stämma av högre, för att porthastigheten blir för hög), etc. Man kan ju också använda sig utav slavbasar, även om det blir dyrare och ger skarpare avrullning under avstämningsfrekvensen.

Jag vet ej hur man räknar ut det vi pratar om, det är säkert någon annan här som vet. :)

Det här programmet kan nog: http://www.subwoofer-builder.com/sonosub.htm

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-18 10:28

Fackamato skrev:Antingen så bygger man större låda (för att korta ner rörlängen), eller minskar portarean (men måste antagligen stämma av högre, för att porthastigheten blir för hög), etc.

Menar du att man skulle få mindre problem med pipresonanser med en mindre portarea? Isf, bevis (mätningar) tack!

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-01-18 10:51

Glebster skrev:
Fackamato skrev:Antingen så bygger man större låda (för att korta ner rörlängen), eller minskar portarean (men måste antagligen stämma av högre, för att porthastigheten blir för hög), etc.

Menar du att man skulle få mindre problem med pipresonanser med en mindre portarea? Isf, bevis (mätningar) tack!

Pipresonanser, så kallas det nog :)

Nej, inte direkt, jag menade att mha mindre portarea så blir ju porten kortare för samma avstämningsfrekvens och resonansfrekvensen högre.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-01-18 11:51

Hampe90 skrev:Jag är också nyfiken, när ni nämnder detta om portresonansen. Vad är det?

Hur undviker man den?

"Slitsport" kanske?

Jag lyckades ganska väl med att skära ett antal avlånga hål i porten och därefter linda dämpmaterial runt utsidan Mätning

Crumboo här på forumet gjorde något liknande i sina WMTMW-burkar, här!

/Anders

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-01-18 11:55

diesel skrev:

Hur undviker man den?

"Slitsport" kanske?

Jag lyckades ganska väl med att skära ett antal avlånga hål i porten och därefter linda dämpmaterial runt utsidan Mätning

Crumboo här på forumet gjorde något liknande i sina WMTMW-burkar, här!

/Anders

Jag har upplevt problemet/fenomenet med slitsportar också, men då var det 2st 90-graderböjar i portarna (3st bredvid varandra). Avstämningen var runt 10-14Hz i ~220L. Lågpassfiltret fick sänkas till runt 55Hz (48dB/oktav) för att få bort oljudet.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-18 12:03

Fackamato skrev:
Glebster skrev:

Nej, inte direkt, jag menade att mha mindre portarea så blir ju porten kortare för samma avstämningsfrekvens och resonansfrekvensen högre.

Då är vi överens. Om jag förstått rätt kan man göra följande för att motverka pipresonanser (utan inbördes ordning);

1. Sänka lufthastigheten i porten. Detta kan ske genom större diameter (alternativt annan avstämning), större diameter innebär längre rör för att bibehålla samma avstämning, längre rör mer problem med pipresonanser, således en negativ spiral i sammanhanget.
2. Använda trattar. Enligt Isodor i BÅDA ändar.
3. Svante-slits eller hål i BR-röret (med återkoppling till samma eller annan kavitet).
4. Lägre SPL.
5. Byta element som "kräver" kortare rör för samma avstämning.
6. Byta till större låda som "kräver" kortare rör för samma avstämning och element.
7. Ersätta rör med slavbas (som ger andra förutsättningar/problem).

Har jag missat något?

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2011-01-18 12:12

Glebster skrev:
Fackamato skrev:
Glebster skrev:

Då är vi överens. Om jag förstått rätt kan man göra följande för att motverka pipresonanser (utan inbördes ordning);

1. Sänka lufthastigheten i porten. Detta kan ske genom större diameter (alternativt annan avstämning), större diameter innebär längre rör för att bibehålla samma avstämning, längre rör mer problem med pipresonanser, således en negativ spiral i sammanhanget.
3. Svante-slits eller hål i BR-röret (med återkoppling till samma eller annan kavitet).
4. Lägre SPL.
6. Byta till större låda som "kräver" kortare rör för samma avstämning och element.

Har jag missat något?

Låter vettigt.
Men med hyffsad låg porthastighet, hur stort problem är en pipresonans?
Pipresonansen ni pratar om är alltså portresonansen?

Fortfarande mest intresserad av ett sett att räkna ut denna, då många säger sig veta att man ska hålla sig över 180hz, men ingen säger hur dom räknar ut det :S
Om jag lyckas räkna ut den så vet jag om jag ligger i riskzonen eller inte..
Dom kommer sedan delas vid ca 80Hz..

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-01-18 12:13

Glebster skrev:
Fackamato skrev:
Glebster skrev:

4. Lägre SPL.

Har jag missat något?

Bra sammanställning, har två frågetecken dock.

Punkt 1. OBS, nu "tror" jag en del här 8)
(orgel)pipresonansen exciteras till största del av högre frekvenser som kommer från drivern, att lufthastigheten skulle påverka är kanske sant men jag tror inte bidraget är speciellt stort jmf med drivern själva. Annars skulle det ju inte hjälpa med filter för att skära bort högre fekvenser.

Punkt 5.
Lådans avstämningsfrekvens påverkas inte av drivern, möjligtvis om denne tar mer eller mindre plats i lådan så volymen förändras.

/Anders

Föregående

Återgå till DIY-forum