Vad/villka högtalare passar mig ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
macce76

Vad/villka högtalare passar mig ?

Inläggav macce76 » 2011-01-14 21:36

Efter att ha "annonym" surfat detta forum upp o ned nu i många veckor, börjar lusten bygga något själv komma.
Har idag billigt köpesytem (5.1) som inte låter bra, genexxa någonting mm ja ni förstår...... jag använder nuvarande sytem både som hemmabio och till lyssning, mest hemmabio.

Så äntligen till MINA funderingar, jag vill ha ett ljud som låter bra (klart,ärligt) och med tryck( gillar bas o hög volym 8) ibland).

kan eps-2 som front, mupps som center vara något, eller är det inte nog med ork i dem.

sub?

Ju mera jag läser desto mera yr blir jag ang val av högtalare.....golvhögtalare tilltalar mig mycket då en stativare tar upp samma yta...

Jaja kan någon vänlig kasta lite ljus i mitt mörker skulle jag bli glad, ett rent ljud med tryck i....... som alla andra då.... :roll:

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-01-14 21:49

Hej och välkommen!

Det är jättesvårt att läsa sig till hur högtalare fungerar så min rekommendation är att du försöker lyssna på andra forummedlemmars högtalare.

Om du ska bygga eps-2 tror jag det blir bäst att ha en sån även som center och kanske ett gäng mupps som sido- och bakkanaler.

/Johan

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-14 22:13

Jag har gått över till delat system, med multipla basmoduler.
Jag kommer troligen aldrig att köra med fullregister golvhögtalare igen
Så det får bli min rekomendation. :)
Edit: Välkommen :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-01-14 22:29

Om du gillar att spela starkt med mycket bas så är nog eps-2 som fullrange inte optimalt. Däremot kan det bli fint att dela dem mot ett par små basmoduler, kanske ett par sls 10 eller sls 8 i slutna lådor med lite eq i botten om det behövs :)

Användarvisningsbild
macce76

Inläggav macce76 » 2011-01-14 23:43

Här låg ingen o sov iallafall :D , och tack för välkommnandet.
Så delat sytem rekomenderas, hur skulle den uppsättningen rekomenderas/se ut ? pk,pip,eps mm ?
Aktiv basmodul eller klarar man det på samma slutsteg?

När det gäller surroundlyssning (blir nog mest det till att börja med) gillas avrundsdjup bas o detaljrika effekter, vid musik (Allt mellan dansband o rock/pop) mera tryck o ärlig återgivning.

Dock så vill jag ha frontar inte bara satteliter, som sagt man kanske vill börja lyssna ännumera om det låter bra.... 8)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-01-15 00:00

Vad har du för budget?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-15 00:02

Sånnahäringa har jag som Frontisar
Bild
De är helt aktiva, så då kan du använda förstärkaren du har för att driva ett gäng hemma snickrade basmoduler.
Det är ett par Behringer B3031A, och de låter skitbra, trots att de är ett par Behringer :D .

Så här ser mina hempulade basmoduler ut:
Bild

Peerless SLS10". Förvisso rätt skrymmande lådor, men jag har ingen fru längre, så det funkar kalas :wink: .

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-15 00:12

nadifierad skrev:Förvisso rätt skrymmande lådor, men jag har ingen fru längre, så det funkar kalas :wink: .

För jävligt när frugan tar upp real estate som man kan ha till bashögtalare! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-15 00:18

KarlXII skrev:
nadifierad skrev:Förvisso rätt skrymmande lådor, men jag har ingen fru längre, så det funkar kalas :wink: .

Det gäller att optimera kvadratmeterutnyttjandet på bästa sätt! :)

Användarvisningsbild
macce76

Inläggav macce76 » 2011-01-15 01:45

Ja budgeten...... har både fru o tre småttingar så den "LILLA" basmodulen som nadifierad har går nog bort :lol: eller så kan dom ha den som koja när man inte spelar.
Nä men budget då, ser först att bygga frontar, känns som att det är där min nuvarande brist ligger, samt sedan center.
max 3-4000 för elementen kanske, eller om man vänder på frågan, kan man bygga riktigt bra ljud för lite pengar ?
Kanske blir en hobby av det hela o då spenderas mera.

Prisvärt !? :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-01-15 22:54

Det kan vara lätt att ta sig vatten över huvud när man planerar vad man vill bygga. Jag tycker absolut att du ska börja med ett par EPS-2 och senare 4-6 slutna mupps som surrounder. Om du känner att du behöver mer ljudtryckskapacitet så är basmoduler rätt väg att gå, fast det blir så mycket mer omständigt med fler slutsteg och filter. Center tycker jag du kan skippa helt.

Lycka till! :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-01-15 22:56

macce76 skrev:eller om man vänder på frågan, kan man bygga riktigt bra ljud för lite pengar ?

Ja, om man följer Naqrefs ritningar och instruktioner till punkt och pricka. :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-15 23:50

KarlXII skrev:

Du måste ha en väldigt liten fru!? Eller ett mycket stort hus? :D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-15 23:58

niklas skrev:
macce76 skrev:eller om man vänder på frågan, kan man bygga riktigt bra ljud för lite pengar ?

Ja, om man följer Naqrefs ritningar och instruktioner till punkt och pricka. :wink:

Det är säkert både bra och sant! Men jag tycker att de flesta rekomenderade DIY stativarna är lite väl pluttiga 8) .

Och vet man vad man letar efter, så tror jag att man hittar färdiga toppar, av grövre kaliber, vad avser ljudtryck, och välljud (åtminstonde lika bra! :wink: ) till en peng som är marginellt högre.

Då får man pengar över att satsa på 4 Diy basmoduler, med eventuellt xtra förstärkare och PEQ!?
Så har jag gjort!

Användarvisningsbild
macce76

Inläggav macce76 » 2011-01-16 16:18

centern överflödig ?
Basmoduler...... Har några 10" no_name basar från ett par golvare, går det att få upp lite tryck i dom i egen låda( inte så mycket tryck i originallådan)?

liten topp o basmoduler istället för golvhögtalare ?

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-16 21:08

macce76 skrev:centern överflödig ?
Basmoduler...... Har några 10" no_name basar från ett par golvare, går det att få upp lite tryck i dom i egen låda( inte så mycket tryck i originallådan)?

Mvh Marcus

:D Nej! Lagom stora toppar och minst 2 basmoduler.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-01-16 22:41

macce76 skrev:centern överflödig ?
Ja, jag tycker det. Den är till för att förstärka dialogen för de som inte sitter mellan högtalarna. Oftast sitter man inte så illa hemma, men jag vet ju inte hur du har det.
macce76 skrev:Basmoduler...... Har några 10" no_name basar från ett par golvare, går det att få upp lite tryck i dom i egen låda( inte så mycket tryck i originallådan)?

Det skulle kunna vara en väg, men jag tycker du ska prova med bara EPS-2 först. Du kanske tycker att det räcker (vilket jag tror). Annars är det bara att komplettera med basmoduler, filter o slutsteg. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-17 09:52

varför inte bygga LTS 2v-f1?

http://www.hifikit.se/index.php?id=1396

går du med i LTS så sparar du in medlemsavgiften. Gratis MOLT mao :wink:

edit: annars så bygger du nåt lite mer rejält som en av troels senaste med dubbla 7tums basar och HDS-diskanten.

http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830875.htm

Elementkostnad cirka 1700/st om du köper från europe-audio.
Mvh
Magnus

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2011-01-17 11:11

Själv håller jag på bygger dessa burkar:

http://sites.google.com/site/undefinition/tarkus

Tyvärr kan jag inte berätta hur de låter, eftersom de inte är klara. Snubben som står för designen verkar kunnig, men vad vet jag om det. Jag ville bara ha ett bygga att slänga in mina SLS tior. Hela paketet från europe-audio går på cirka 375€ för element, filter, anslutningar, vitt fluff + ett reflexrör som jag inte kan använda...

En tråd med vääldigt lite info finns längre ner

Användarvisningsbild
macce76

Inläggav macce76 » 2011-01-21 16:02

Daniel_s: Du får gärna berätta hur de låter när de är klar :-)

Har ju vart sugen på eps_2 ett tag, hur är de att ställa mot vägg? (gips)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-01-21 20:12

EPS2, pK i slutna lådor eller toppen av Tarkus. Plus...
Fyra styck Peerless SLS12or och ett Behringer A500 steg (3304+1945kr).

pK i slutet utförande är små gulliga. Borde gå att ställa på en liten vägghylla. Basarna vill ha stor volym, kanske 200 liter för två. Ha en bänkskiva som du kan ställa TV på. Under skivan i mitten så gör man hyllor för elektroniken. På båda sidor så ställer man de två stora baslådorna under bänkskivan.

//Michael

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2011-01-21 23:05

macce76, du har PM! :)

Återgå till DIY-forum