Hej alla!
Behovet av en liten högtalare (med stort ljud..*s*) har växt sig starkt och jag söker tips på vad jag kan bygga! Jag är inte ute efter att kontruera något nytt utan jag tar den breda vägen och utnyttjar andras slit och tankemöda...
Finns någon tråd här där byggen presenteras sammanställt, komplett med ritningar, scheman och kanske omdömen eller måste man först leta tråd och sedan läsa 10 sidor teknisk dialog innan något färdigt presenteras?
Finns den ej så skulle den säkert uppskattas av många, men jag inser såklart arbetsbördan..
Hursomhelst så är mina önskemål en högtalare på max 8-10L, 4 till 5,5" bas/mid och med ett ljud som klarar att möta upp en sub runt 70hz på ett bra vis. Byggkostnad ska helst inte överstiga 3000:-
Det finns mängder med enormt kunniga människor här och säkerligen har det konstruerats högtalare genom åren som skulle passa mig som handsken, så länkar till trådar som beskriver lämpliga byggnationer skulle uppskattas starkt!
Visst kanske det uppfattas som "lathet" att ge sig på andras arbete men dels har jag inte tillgång till mätverktyg (vilket innebär att det skulle bli svårt att få hjälp med filterkonstruktionen) och dels så vet jag att andra här kan mer än jag och såklart vill jag att mina byggen ska bli så välljudande som möjligt. Jag hoppas att "stöld" på detta vis är accepterat och jag börjar inte bygga något innan jag fått ett ok av konstruktören.
Den beskrivning jag hittat som är koncis och sammanfattad, samt verkar uppfylla mina krav är Gunnar Nordlunds ("skrutten".. Ett "nick" som efter vad jag läst av honom här på forumet ligger långt ifrån verkligheten..*s*) högtalare med Seas 5" och diskant kort och gott kallad "ny liten högtalare". Den är dock kanske i största laget och jag har inte lyckats hitta några kommentarer gällande dess ljudliga prestationer (även om jag som sagt har stor respekt för "Skrutten" och därför kan anta att de låter bra! Ljudideal är dock olika.) och att ha alternativ är såklart trevligt.
Hjälp med förslag skulle uppskattas storligen!