Nu tänker jag knåpa ihop en basabsorbent.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Nu tänker jag knåpa ihop en basabsorbent.

Inläggav Julle_Jansson » 2003-10-30 04:00

Nu tänker jag bygga basabsorbenter, det får bli vad det blir...

Jag tänkte att jag bygger en trekantig låda (typ som svanås basabsorbent för hörnplacering) ca 1m hög och med djup från ca 70cm i mitten till 10cm längst ut i kanterna. Sedan mådar jag dem fulla med gullfiber och smäller up hålad masonit på framsidan. Tror ni det blir nåonting av det? Hur kritisk är den perforerade framsidan på en sådan här absorbent (kan det möjligtvis duga med hålmasoniten man köper färdig, eller får man borra själv?)?

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-10-30 14:06

Det skulle vara trevligt om du kunde dokumentera ditt lilla bygge, eftersom det är många ink. mig själv som är sugen på att bygga lite absorbenter inom en snar framtid.

Om man nu får lite tid och pengar över ... :/

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-30 14:36

Jepp, dokumentera gärna! Som alltid när det är intressanta saker så kan vi redaktörer bistå med webbutrymme och lämplig redigering av bilder. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
marlan

Inläggav marlan » 2003-10-30 14:36

Jag planerar också att bygga något absorberande, men först skall jag mäta upp rummet så att jag vet vilka frekvenser som ställer till mest problem. Vilket är det billigaste USB-ljudkortet som har full duplex?

Det jag tänkt bygga är en låda att ställa bakom stereon som är 2,5m bred, ca 1,5m hög med ett djup på ca 20cm. Bäst hade säkert varit att täcka hela väggen, men det funkar inte eftersom min sambo även har tänkt använda rummet som vardagsrum :o . Jag överväger att sätta plank dimensionerade m h a någon Helmholz-formel eller att ha perforerad masonit med gullfiber i lådan.

Jag har redan byggt dämptavlor som sitter ovanför stereon som skall bekädas med något juste tyg. Det står ofta att skall man dämpa då skall HELA ytan dämpas, exempelvis skall 100% av golvet dämpas och inte 80% eller 90%. Gäller det även bakväggen eller kan det räcka att dämpa där det är praktiskt möjligt och nå nästan ända fram?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-30 14:40

marlan skrev:Jag har redan byggt dämptavlor som sitter ovanför stereon som skall bekädas med något juste tyg. Det står ofta att skall man dämpa då skall HELA ytan dämpas, exempelvis skall 100% av golvet dämpas och inte 80% eller 90%. Gäller det även bakväggen eller kan det räcka att dämpa där det är praktiskt möjligt och nå nästan ända fram?

När det gäller framväggen så bör man inte dämpa hela utan lämna lite utrymme imitten mellan högtalarna lite mer odämpat för att slippa alldeles för accentuerade interferenser mellan högtalarna. Reflexen i framväggen bör smeta ut interferenserna (lagom) lite. :)

Användarvisningsbild
marlan

Inläggav marlan » 2003-10-30 15:06

Jag tror jag blandade ihop väggarna lite.

Här är min definition av väggarna:
Bakväggen är bakom lyssnaren, där har jag tänkt att sätta upp diffusionstavlor, typ snowcrash swell eller diffusor.

Framväggen är framför lyssnaren och bakom högtalarna, där har jag dämptavlorna och har tänkt bygga en större dämplåda av något slag. Frågan var om det räcker att dämpa delar av framväggen för att få bort oönskade lågfrekventa stående vågor eller om det måste vara hela väggen.

Vad betyder accentuerade interferenser?

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-10-30 20:11

Visst kan jag dokumentera, men finns det något sätt att enkelt testa effektiviteten och i vilket område absorbenten arbetar? Annars blir det ju bara en "hur du bygger din trälåda fylld med gullfiber"-guide. Ingen lär ju direkt självantända av upphetsning... :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-11-06 21:07

man kan nog testa absorbentens avstämning genom att montera en bas i lådan å mäta impedans, kanske inte 100% precist men iaf i närheten

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-06 22:54

Eller så kan man ha en högtalare i närheten och mäta ljudtryck! :)

Trevligt att se dig igen Celef! :)

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-07 02:38

Jag tror jag har funderat på samma sak. Skulle man inte kunna mäta en högtalare som står nära absorbenten. Det borde väl resultera i en ljudtryckssänkning i absorbentens abrbetsområde?

Återgå till DIY-forum