bygga nått från detta element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

bygga nått från detta element?

Inläggav Ivil » 2011-01-28 15:50

Hej!
Jag har 8st element av KEF CR160Q som jag för länge sedan köpt på en returmarknad. Jag har mailat KEF som skickat mig denna produktbild. Som ni ser så är det inte identiskt produktnummer! Så det skiljer säkert mellan dessa?
Bild
Bild
Min fråga är vad tusan jag kan göra av dessa element? Går detta att bygga lösa högtalare eller måste de monteras in i taket? Kan man på nått enkelt sätt bygga nått som med ett par SLS8" som sub-basar spelar nått som kan liknas med musik?

Tacksam för tips /Andreas

*edit fixat bilderna*

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-01-28 17:51

De där har nog varit uppe till diskussion här förr... Prova "Sök"!

Tror de är avsedda att lira mellan reglarna i en vägg... kanske en stor öppen baffel? Sitter det filter på dom?

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-01-28 18:06

om man gör slutna lådor som man hänger upp på väggen hur blir det? får man då hjälp av väggen att få en större baffel? eller måste jag helt enkelt ha en as-stor baffel? jo det är filter på dem...

(Det stämmer att jag haft frågor om elementen tidigare men inte fått tummarna ur att göra nått av dem.)

MVH /Andreas

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-28 18:19

Ivil skrev:om man gör slutna lådor som man hänger upp på väggen hur blir det? får man då hjälp av väggen att få en större baffel? eller måste jag helt enkelt ha en as-stor baffel? jo det är filter på dem...

(Det stämmer att jag haft frågor om elementen tidigare men inte fått tummarna ur att göra nått av dem.)

MVH /Andreas

Verkar asjobbigt att få till vägghögtalare som sitter utanpå väggen. Både Skrutten och någon mer har krånglat med det här på DIY forumet. Fast å andra sidan så är det svårt att rikta dem om de sitter i väggen...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-01-28 19:15

Av frekvenskurvan skulle man nästan kunna tro att diskanten skulle kunna fasvändas för att slippa dippen vid 3k... fast det kan ju bli ännu värre också... kan du läsa av komponentvärden och se hur det är kopplat?

Med så högt Q tror jag att det är öppen baffel som gäller... fast man kan ju använda dem som mellaregister o diskant kanske?

Hade jag haft de där liggande hade jag nog experimenterat med en "Line source" i öppen baffel. Ett par Ikea garderobsdörrar är ju inte så dyra! ;-)

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-01-28 22:58

en "Line source" i öppen baffel kanske kan vara nått! tack för tipset!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-01-28 23:03

Så lite så... :)

Återgå till DIY-forum