Oddwatt ODD BLOCK KT88

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rickard

Oddwatt ODD BLOCK KT88

Inläggav Rickard » 2011-01-25 10:06

Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av byggsatser från Oddwatt? Jag är sjukt sugen på att smälla ihop två rörmonoblock från dem (KT88-block) men är osäker på hur meckigt det är. Jag kan hantera en lödkolv och voltmeter men har inte byggt förstärkare innan. Är det att ta sig vatten över huvudet tror ni? Det skall vara point-to-point wiring i dem, är det väldigt pilligt att få till bra?

Nästa fråga är om de verkar vara något att ha? :)

Rickard
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-25 13:11

Nej, 700 dollar per kanal för tveksam prestanda, 5751 som driv/split och underdimensionerade transformatorer, känns verkligen inte rätt.

Vad är du ute efter egentligen?
Kul att bygga eller få möjlighet att lyssna till riktigt bra ljud?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2011-01-25 13:27

Ragnwald skrev:Nej, 700 dollar per kanal för tveksam prestanda, 5751 som driv/split och underdimensionerade transformatorer, känns verkligen inte rätt.

Vad är du ute efter egentligen?
Kul att bygga eller få möjlighet att lyssna till riktigt bra ljud?

Tack för inputen!! Bra att veta, jag har noll koll på trafo-dimensionering och egentligen rörkretslösningar överlag.

Jag är ute efter bra ljud, med rimligt neutralt sound och så lite dist som möjligt. Antar att jag är ute efter nån motkopplad PP-koppling med 6550/kt88 (även om jag inte riktigt vet vad jag pratar om).

Om jag sedan kan bygga ihop grejerna själv är det extra roligt! Har dock så dåligt med mekar-plats och verktyg att jag behöver bra färdiga kit isåfall, kan inte fippla ihop chassi etc själv hemma.

(alternativet om jag inte hittar något billigare/bättre är att använda sparpengarna till att shoppa ett beggat audio research VS55 eller VS110)
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-25 14:01

Både LennartJ och jag kör med snarlika steg, baserade på Dynaco mk3 utgångstrafos och KT88 (6550). Båda är Erik Anderssons specialkonstruktioner. De mäter och låter som man kan önska sig.

Den här byggsatsen från Triodstore är dyr, innehåller en något moderniserad mk3:a, med originallindade utgångstrafos i hög kvalité, 120W peak.
http://store.triodestore.com/trmk3tuampki.html

Utgångstrafo
http://store.triodestore.com/a4dyoutr43oh.html

Men är du sugen att bygga på riktigt, så kan du beställa enbart transformatorerna, allt övrigt finns att få tag på i Sverige.
Du kan få schema, byggskiss, komponentboom och all hjälp, om du önskar. Men bör noga övervägas, kräver mer tid, utrymme och tålamod. :)

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2011-01-25 16:09

Ser mycket spännande ut!

Roligt med en klassisk konstruktion vilket kanske ger mig en större chans att förstå kretslösningen ordentligt.

Går jag på det här spåret (vilket inte alls verkar orimligt) så tror jag att kitet med allt som du länkat till är perfekt. Ett bygge från grunden kanske är bättre längre fram.

Är den svårbyggd?

Det enda lilla detaljen som jag tycker verkar synd är att viss elektronik verkar vara exponerad utanpå chassit. Det innebär väl att den är farlig att köra utan kåpa. Skulle gärna ha exponerade rör för rörglödsmyset :)
Går väl säkert att ordna på nåt sätt.

Kör du i pentod eller triod-läge?

Rickard

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-25 18:21

Nej, ser ingen anledning att köra pentoder (strålpentoder) som trioder. Enbart slöseri med effekt, till väldigt liten nytta.

Däremot kan dessa utgångstrafos även användas ihop med den fina trioden 300B, men det har jag aldrig provat och har ingen aning om resultatet om man gör så med just denna kretslösning, fordrar en del modifieringar i vilket fall.

Ultra linear konceptet i sig driver pentoderna i ett snarlikt triodarbete.
Du får väsentligt mer effekt ur steget och kan driva nästan vilka högtalare som helst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-25 20:26

:lol:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-25 23:07

Clive Burr har på senare tid drabbas av sjukdomen MS.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2011-01-28 23:39

Ragnwald skrev:Men är du sugen att bygga på riktigt, så kan du beställa enbart transformatorerna, allt övrigt finns att få tag på i Sverige.
Du kan få schema, byggskiss, komponentboom och all hjälp, om du önskar. Men bör noga övervägas, kräver mer tid, utrymme och tålamod. :)

Får man vara med på ett hörn i detta erbjudande om schema/skiss/bom? Tid, utrymme och tålamod finns. ;) Har varit sugen på ett rörbygge en längre tid. Men alltid är det något som gnagt och satt käppar i pottarna. Men det här ser intressant ut och dollarn kostar allt mindre... :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-29 01:16

Tank du har PM.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2011-01-29 20:36

Får man vara med på ett hörn i detta erbjudande om schema/skiss/bom? Tid, utrymme och tålamod finns. Har varit sugen på ett rörbygge en längre tid. Men alltid är det något som gnagt och satt käppar i pottarna. Men det här ser intressant ut och dollarn kostar allt mindre...

Jag känner igen mig i ovanstående, nu när både 6 st MUPPS, EPS i 5 liters slutna scantic- lådor köpta på myrorna och sex st 10´basmoduler är färdigbyggda så vore ett rörförstärkarprojekt trevligt.....

Vi kanske kan fixa till ett gruppköp på trafos från USA? :)

Återgå till DIY-forum