Delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Delningsfilter

Inläggav lilltroll » 2005-04-25 23:44

Jag gjorde, precis innan Svante skapade Baffeldiffraktionssimuleringsprogrammet :? , en högtalare som såg ut så här

Bild

Bild

tillsammans med

Bild

och där den lilla barbapappan mäter såhär; där grader anger grader från on-axis i hort. led
[dB] på z-axeln

Bild

Kan ett passivt delningsfilter utformas (väsentligen) bättre än detta, och i så fall hur? On axis-ser det ju bra ut. Huvudlobens riktning är ungefär +10 grader hort.
Det gungar det gungar, 8O få inte för er att montera en diskant på detta sätt :!: Mycket är kompenserat för i delningsfiltret, men den fula bullen runt 3-4 kHz vid + 20 grader överlevde ingreppet, för jag optimerade bara på lobningsriktning samt frekvensgången on-axis.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-26 15:16

Jag tycker fortfarande att du ska sätta svart päls på den så att det blir barbaskön. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-26 15:18

Svante skrev:Jag tycker fortfarande att du ska sätta svart päls på den så att det blir barbaskön. :lol:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-26 15:33

Haha den såg kul ut :lol:

Återgå till DIY-forum