Moderator: Redaktörer

martinsson skrev:bomellberg skrev:Ah, ledsen att jag inte uppdaterat. Jag har inte kunna köra min bas med ordentlig delning ännu, så jag är fortfarande lite begränsad av vad topparna tål.
Men vi är många som är otroligt imponerade. Min kollega (som byggde den andra basen som MDF-skivan räckte till) hjälpte jag med en inkoppling till hans vanliga Onkyo-receiver. Vi tog SUB OUT och drog in på CD in, sen kopplade vi Zone 2 till CD och använde Zone 2-steget att driva basen med. Det lät mycket bra tom i hans stora vardagsrum.
Jag ska skriva mer i tråden när jag testat hornet ordentligt. Funderar allvarligt på att bygga ett till tillsammans med grannen.
Kul !
Tanken bakom denna konstruktion var att skapa ett litet tappat horn med relativt brett arbetsområde för att avlasta ett mindre satelitsystem, delning runt 150Hz uppåt samt om möjligt neråt vid ca 30Hz visar sig funkar riktigt bra.
Jag har även provat att boosta 30Hz och sänka den lägre delningen neråt 25 för att få mer "sub" känsla, vilket även det verkar funka bättre än simuleringarna neråt visar, detta vill jag tillskriva veckningen och den relativt långa horngången.
Detta bildar en relativt massiv luftpelare som undertrycker stora konrörelser kopplar elementet bättre neråt i registret, till och med mer än simuleringarna vill göra gällande, det finns dock vad jag har sett en tendens till något större konsutslag runt 50 Hz, men det är inget man märker vid vanlig användning, ett litet lokalt notchfilter fixar dock detta utan större problem.
Två av dessa kan enligt min erfarenhet sätta igång ett större rum än man först tror, de är mer kapabla än de ser ut när de står där, att få 2st 6,5 " att kännas i bröstkorgen låter lite som sci-fi, men med noggran processing och bra steg och koll är detta faktiskt möjligt.
Jag har medvetet val att prioritera attack och spelglädje för djup, men som det skulle visa sig så kan de gå en bit lägre än jag först trodde (se ovanstående).
Hoppas du blir nöjd och att du bygger en till, de trivs bättre på det viset, och vill man dra nytta av möjligheten till en något högre delning så skulle ajg starkt rekomendera detta.
Lycka till, och tack för att du delar med dig.
Mvh // trevlig helg // Anders Martinsson.
1275gt skrev:roligt projekt![]()
lät ju intressant å använda zone2 steget i onkyon till dessa.![]()
kanske skulle bygga ett par som "stativ" till pKna.
smutt e väl rätt ord kanske
bomellberg skrev:Jag tillverkade istället ett verktyg.
data_foggen skrev:Hur skulle en Sonab sc165 spela i en dylik låda?
Är det möjligt ens?
Mvh
//H
bomellberg skrev:Jag tror Martinsson menar ytan precis mitt emot elementet (alltså inte den sneda ytan), samt ytan längst in i mynningen.
Men det gäller väl främt om det ska spelas mellanregister i pipan, och inte bara bas?Glebster skrev:Nu kanske jag är ute på tunn is men brukar man inte rekommendera dämpning i "förstutrymmet" (=bakom elementet) på kvartsvågspipor? Jag minns t.ex. att alla Raunahögtalarna hade det så.
adamja skrev:Är det någon som vet ungefär hur mycket en sån här hade kostat i materialkostnad? Vill ha en mindre sub till mitt rum för att komplettera stativarna och tyckte den här verkade intressant![]()
Är det någon som har tips på en så liten sub som möjligt att komplettera mina Wharfedale Diamond 9.1 med? Används främst till musik. Har ett ganska litet rum, ungefär 12-15m^2. Antingen bygga eget eller köpa färdigt, har dock inte råd med speciellt dyra saker då jag är en fattig studenthar inga tidigare erfarenheter heller så är inte spec kräsen av mig, vill bara kunna gå lite djupare
Mvh Adam Jacobsson
Nattlorden skrev:Dags att skala upp det till 12"are?
bomellberg skrev:adamja skrev:Är det någon som vet ungefär hur mycket en sån här hade kostat i materialkostnad? Vill ha en mindre sub till mitt rum för att komplettera stativarna och tyckte den här verkade intressant![]()
Är det någon som har tips på en så liten sub som möjligt att komplettera mina Wharfedale Diamond 9.1 med? Används främst till musik. Har ett ganska litet rum, ungefär 12-15m^2. Antingen bygga eget eller köpa färdigt, har dock inte råd med speciellt dyra saker då jag är en fattig studenthar inga tidigare erfarenheter heller så är inte spec kräsen av mig, vill bara kunna gå lite djupare
Mvh Adam Jacobsson
MDF + lim, 300 kr (räcker till två subbar)
Element, 595+ frakt (www.hifikit.se)
Tätningslist, några kronor.
Den största kostnaden är ju att du behöver ett externt slutsteg, alternativt en Receiver som du kan nyttja ett slutsteg i (genom zon 2 tex).
johaneriksson skrev:bomellberg skrev:adamja skrev:Är det någon som vet ungefär hur mycket en sån här hade kostat i materialkostnad? Vill ha en mindre sub till mitt rum för att komplettera stativarna och tyckte den här verkade intressant![]()
Mvh Adam Jacobsson
Den största kostnaden är ju att du behöver ett externt slutsteg, alternativt en Receiver som du kan nyttja ett slutsteg i (genom zon 2 tex).
Måste det inte till externt delningsfilter med redigt brant delning också?
bomellberg skrev:johaneriksson skrev:bomellberg skrev:adamja skrev:Är det någon som vet ungefär hur mycket en sån här hade kostat i materialkostnad? Vill ha en mindre sub till mitt rum för att komplettera stativarna och tyckte den här verkade intressant![]()
Mvh Adam Jacobsson
Måste det inte till externt delningsfilter med redigt brant delning också?
Menar du neråt? Uppåt sköts ju av försteget.
Jo, nedåt är vettigt för att undvika genomslag, jag har dock inget själv. Jag spelar helt enkelt på moderata nivåer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster