Bosse bygger bas (tappat horn)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-04 09:22

Skulle du iofs kunna tänka om angående med några distansringar i så fall.

Finns ju en enkel lösning på problemet - limma dit det.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-04 23:09

Limma hade varit härligt definitivt på något sätt. Jag har sett vanligt vitlim rekommenderas till detta. Lätt att ta loss och rensa om man skulle behöva.

Jag tillverkade istället ett verktyg. Jag tryckte in en avsågad insexnyckel i en bit aluminium. Med hjälp av denna kom jag åt att dra åt de inre skruvarna, som spänner klackarna som trycker på elementet. Att handtaget är aluminium är bra, för då fastnar det inte på elementets magnet i tid och otid.

Bild

Bild
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-26 15:20

Här kommer en bild på kollegans TH.

Bild
Här står det på Ideons parkeringsplats och spelar så att bilrutorna flyger.

Jag fick ett trevligt PM från martinsson, som skrev så här (om du har invändningar mot att jag publicerar det så får du säga till):

martinsson skrev:
bomellberg skrev:Ah, ledsen att jag inte uppdaterat. Jag har inte kunna köra min bas med ordentlig delning ännu, så jag är fortfarande lite begränsad av vad topparna tål.

Men vi är många som är otroligt imponerade. Min kollega (som byggde den andra basen som MDF-skivan räckte till) hjälpte jag med en inkoppling till hans vanliga Onkyo-receiver. Vi tog SUB OUT och drog in på CD in, sen kopplade vi Zone 2 till CD och använde Zone 2-steget att driva basen med. Det lät mycket bra tom i hans stora vardagsrum.

Jag ska skriva mer i tråden när jag testat hornet ordentligt. Funderar allvarligt på att bygga ett till tillsammans med grannen.

Kul !

Tanken bakom denna konstruktion var att skapa ett litet tappat horn med relativt brett arbetsområde för att avlasta ett mindre satelitsystem, delning runt 150Hz uppåt samt om möjligt neråt vid ca 30Hz visar sig funkar riktigt bra.

Jag har även provat att boosta 30Hz och sänka den lägre delningen neråt 25 för att få mer "sub" känsla, vilket även det verkar funka bättre än simuleringarna neråt visar, detta vill jag tillskriva veckningen och den relativt långa horngången.

Detta bildar en relativt massiv luftpelare som undertrycker stora konrörelser kopplar elementet bättre neråt i registret, till och med mer än simuleringarna vill göra gällande, det finns dock vad jag har sett en tendens till något större konsutslag runt 50 Hz, men det är inget man märker vid vanlig användning, ett litet lokalt notchfilter fixar dock detta utan större problem.

Två av dessa kan enligt min erfarenhet sätta igång ett större rum än man först tror, de är mer kapabla än de ser ut när de står där, att få 2st 6,5 " att kännas i bröstkorgen låter lite som sci-fi, men med noggran processing och bra steg och koll är detta faktiskt möjligt.

Jag har medvetet val att prioritera attack och spelglädje för djup, men som det skulle visa sig så kan de gå en bit lägre än jag först trodde (se ovanstående).

Hoppas du blir nöjd och att du bygger en till, de trivs bättre på det viset, och vill man dra nytta av möjligheten till en något högre delning så skulle ajg starkt rekomendera detta.

Lycka till, och tack för att du delar med dig.

Mvh // trevlig helg // Anders Martinsson.

Eftersom jag testat basen (hädanefter: TH) lite mer kommer här lite intryck.

Jag har ställt upp ett system i källaren och provat TH mot dels Mupps, och dels pK. Delningen har skett genom min H/K-Receiver vid 80Hz. TH har drivits av ett bryggat A500 och frontarna genom H/K:n. Rummet är ca 4 x 5 meter, lågt i tak och inte speciellt dämpat.

Första intrycket vid normal lyssning är att det är mycket lätt att integrera basen mot topparna. Vid placering i hörn fick jag dra ner den lite; plockade jag fram den en smula behövde den också lite mer kräm. Bästa resultatet tyckte jag var placerad mot bakvägg, men en bit från hörnet.

Både med Mupps och pK känns det som att det fortfarande är sidosystemet som levererar allt ljud. TH har alltså inte gett sig till känna genom ett eget sound, vilket jag uppskattar.

Skruvar jag upp volymen får jag en härlig spark i magen på basrik musik, men det går inte att dra upp hur mycket som helst. Är man för het på ratten så tvingar man fram ett flåsande biljud ur TH. Jag ser också att de båda koppartrådarna som går till talspolen slår emot membranet, men då ligger jag långt upp i dist. Det är dock inga problem att uppnå riktigt höga rena disco-nivåer, något som framför allt de yngre familjemedlemmarna gillar. :-)

Eftersom grannen och ytterligare två kollegor tänker bygga ett, så drar jag igång ett bygge av en till. Jag är med andra ord mycket nöjd. Totalsumman 800 kr är ju inte fel heller.

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2010-10-26 21:50

roligt projekt :D
lät ju intressant å använda zone2 steget i onkyon till dessa. :)

kanske skulle bygga ett par som "stativ" till pKna.
smutt e väl rätt ord kanske :D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-26 23:18

1275gt skrev:roligt projekt :D
lät ju intressant å använda zone2 steget i onkyon till dessa. :)

kanske skulle bygga ett par som "stativ" till pKna.
smutt e väl rätt ord kanske :D

Det där är ju en helt lysande tanke!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-10-27 16:02

Trevliga små lådor, hur presterar dom i djup och rent subjektivt, "hur högt kan du spela" (nästan omöjlig att svara på jag vet men jag vill ha din synpunkt..:P)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2010-11-04 15:41

Hur skulle en Sonab sc165 spela i en dylik låda?
Är det möjligt ens?
Mvh
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-04 15:45

bomellberg skrev:Jag tillverkade istället ett verktyg.
Bild

Ja, det där blev ju i princip som spärrnyckel, fast i fast form....

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-04 15:50

data_foggen skrev:Hur skulle en Sonab sc165 spela i en dylik låda?
Är det möjligt ens?
Mvh
//H

Skicka ett PM till martinsson och fråga. Han har gjort simuleringar på ganska många element i detta horn.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-11-04 15:53

Det finns besvarat i tappade horn tråden på hififorum efter fråga från mig!
petterpersson eller vad han nu heter :oops: tog fram ett horn för någon av basarna!
det verkar kunna fungera bra

Användarvisningsbild
martinsson

Inläggav martinsson » 2010-11-19 12:06

En tanke beträffande dämpningen, jag avråder från detta, prova gärna vid eventuell nybyggnation att inte dämpa på detta sätt, direktljudet från konen är en bov, speciellt vid flackare delning, men den kommer ni likväl inte åt genom att dämpa horngången.

Mitt förslag, som jag själv provat, är att använda biltemas 10mm absorbent (självhäftande foliebelagd) på väggen som konens framsida möter, i början av hornet, en skiva på ca 20x18cm, samt en skiva till på 18x10cm på den synliga bakersta väggen i mynningen.

Detta undertrycker vad jag tror är de två störsa reflektionerna av direktljudet från konen och inverkar minimalt på areorna som i denna storlek är mkt känsliga.

Dämpvadd i horngången är inte att rekomendera, speciellt i detta fall där den omfattande veckningen undertrycker mkt av resonanser den vägen samt gör att "tryckvågorna" blir känsligare för motstånd på vägen.

Resultatet blir mindre attack och dynamik, dvs man tar bort lite av glädjen som jag ser det.

Somsagt, prova gärna utan, eller med det förslag jag nämner ovan, det kan verka lite klent tilltaget, men på rätt ställe kan även små saker göra skillnad.

Lycka till !

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-19 12:57

Nattlorden skrev:Ja, det där blev ju i princip som spärrnyckel, fast i fast form....

Du menar en fast nyckel? :wink:

Användarvisningsbild
clio00

Inläggav clio00 » 2010-11-19 14:13

[quote="martinsson"]
Mitt förslag, som jag själv provat, är att använda biltemas 10mm absorbent (självhäftande foliebelagd) på väggen som konens framsida möter, i början av hornet, en skiva på ca 20x18cm, samt en skiva till på 18x10cm på den synliga bakersta väggen i mynningen. [quote="martinsson"]

Kan du beskriva mer exakt var på väggen du satte biten på väggen som möter konens framsida ? tyder det som från "framsidan" och 20 cm innåt.
Tur att jag inte hann sätta ihop mitt horn då....

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-19 14:15

Jag tror Martinsson menar ytan precis mitt emot elementet (alltså inte den sneda ytan), samt ytan längst in i mynningen.

Användarvisningsbild
clio00

Inläggav clio00 » 2010-11-19 14:50

bomellberg skrev:Jag tror Martinsson menar ytan precis mitt emot elementet (alltså inte den sneda ytan), samt ytan längst in i mynningen.

Jag misstänkte det men för en ganska oinsatt så känns det konstigt att sätta en foliebelagd platta mitt framför elementet. Folie=glatt yta=ingen dämpning men jag kanske bara visar mitt okunnande genom detta utalande :oops:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-11-19 14:52

Jag gissar att för de frekvenser vi talar om så har folien inte så stor betydelse.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-11-19 15:37

Nu kanske jag är ute på tunn is men brukar man inte rekommendera dämpning i "förstutrymmet" (=bakom elementet) på kvartsvågspipor? Jag minns t.ex. att alla Raunahögtalarna hade det så.

Användarvisningsbild
adamja

Inläggav adamja » 2011-01-30 15:08

Är det någon som vet ungefär hur mycket en sån här hade kostat i materialkostnad? Vill ha en mindre sub till mitt rum för att komplettera stativarna och tyckte den här verkade intressant :)

Är det någon som har tips på en så liten sub som möjligt att komplettera mina Wharfedale Diamond 9.1 med? Används främst till musik. Har ett ganska litet rum, ungefär 12-15m^2. Antingen bygga eget eller köpa färdigt, har dock inte råd med speciellt dyra saker då jag är en fattig student :) har inga tidigare erfarenheter heller så är inte spec kräsen av mig, vill bara kunna gå lite djupare :)

Mvh Adam Jacobsson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-30 15:56

Glebster skrev:Nu kanske jag är ute på tunn is men brukar man inte rekommendera dämpning i "förstutrymmet" (=bakom elementet) på kvartsvågspipor? Jag minns t.ex. att alla Raunahögtalarna hade det så.
Men det gäller väl främt om det ska spelas mellanregister i pipan, och inte bara bas?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-31 09:56

adamja skrev:Är det någon som vet ungefär hur mycket en sån här hade kostat i materialkostnad? Vill ha en mindre sub till mitt rum för att komplettera stativarna och tyckte den här verkade intressant :)

Är det någon som har tips på en så liten sub som möjligt att komplettera mina Wharfedale Diamond 9.1 med? Används främst till musik. Har ett ganska litet rum, ungefär 12-15m^2. Antingen bygga eget eller köpa färdigt, har dock inte råd med speciellt dyra saker då jag är en fattig student :) har inga tidigare erfarenheter heller så är inte spec kräsen av mig, vill bara kunna gå lite djupare :)

Mvh Adam Jacobsson

MDF + lim, 300 kr (räcker till två subbar)
Element, 595+ frakt (www.hifikit.se)
Tätningslist, några kronor.

Den största kostnaden är ju att du behöver ett externt slutsteg, alternativt en Receiver som du kan nyttja ett slutsteg i (genom zon 2 tex).

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-31 10:14

Det är ju en del verktyg man lär ha också, annars får man räkna med att den kostnaden tillkommer. När man är fattig student har man ju kanske inte någon vidare komplett uppsättning med verktyg i studentrummet... Fast å andra sidan kanske man har föräldrar att åka hem till där man kan bygga.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-31 10:19

Dags att skala upp det till 12"are?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-31 10:20

Nattlorden skrev:Dags att skala upp det till 12"are?

Det finns en 15" storebror redan! :-)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-01-31 12:35

bomellberg skrev:
adamja skrev:Är det någon som vet ungefär hur mycket en sån här hade kostat i materialkostnad? Vill ha en mindre sub till mitt rum för att komplettera stativarna och tyckte den här verkade intressant :)

Mvh Adam Jacobsson

Den största kostnaden är ju att du behöver ett externt slutsteg, alternativt en Receiver som du kan nyttja ett slutsteg i (genom zon 2 tex).

Måste det inte till externt delningsfilter med redigt brant delning också?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-31 12:37

johaneriksson skrev:
bomellberg skrev:

Mvh Adam Jacobsson

Menar du neråt? Uppåt sköts ju av försteget.

Jo, nedåt är vettigt för att undvika genomslag, jag har dock inget själv. Jag spelar helt enkelt på moderata nivåer. :-)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-01-31 13:09

bomellberg skrev:
johaneriksson skrev:
bomellberg skrev:

Mvh Adam Jacobsson

Menar du neråt? Uppåt sköts ju av försteget.

Jo, nedåt är vettigt för att undvika genomslag, jag har dock inget själv. Jag spelar helt enkelt på moderata nivåer. :-)

Jag tror att jag menar uppåt eftersom hornet får en taggig frekvensgång relativt lågt i frekvens (150 hz?) vilket man inte vill lyssna på.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-31 13:10

Enligt konstruktören fungerar det fint att dela ända upp till 200 Hz.

Användarvisningsbild
adamja

Inläggav adamja » 2011-01-31 15:09

Är 17 år och bor fortfarande hemma så verktyg finns allt :) Okej, men ett slutsteg kommer jag att behöva vilken sub jag än köper så man kanske skulle börja där eller så.. såg att flera använt något från Behringer som inte låg allt för dyrt i pris? Skulle kanske kunna vara något, billigare alternativ är att köpa en billig stereoförstärkare från blocket va? Får fundera på hur jag ska göra, om det är värt att lägga pengar på just nu eller om jag ska vänta :) Tack för alla svar iaf :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-31 23:11

Du kan använda även en integrerad förstärkare och ansluta på någon AUX-ingång, om du hittar någon riktigt billigt. Fungerar som tillfällig lösning.
Den som vet mest, tror minst.

Föregående

Återgå till DIY-forum