Nu måste jag själv få tummarna ur ...
Moderator: Redaktörer
Hoffen skrev:Jag kan bara stämma in i hyllningskören!
Väldans snygg cd-spelare, extra bonus för ditt val av cd-r skivor!
Var hittar man nu en dylik toppmatad cd-rom....
//hoffen
attah skrev:Hoffen skrev:Jag kan bara stämma in i hyllningskören!
//hoffen
Man tackar så mycket.
Det är faktiskt inte en cd-r som sitter på...
Jadu, jag har inte sett sådana på ett tag nu. för något år sedan fanns det en hög på e-bay, men inte längre tydligen.
Modellbeteckningen är hursomhelst "TX240T !A", tillverkaren heter Mitsumi.
fizz skrev:attah skrev:Hoffen skrev:Jag kan bara stämma in i hyllningskören!
//hoffen
Man tackar så mycket.
Det är faktiskt inte en cd-r som sitter på...
Jadu, jag har inte sett sådana på ett tag nu. för något år sedan fanns det en hög på e-bay, men inte längre tydligen.
Modellbeteckningen är hursomhelst "TX240T !A", tillverkaren heter Mitsumi.
borde funka med cd-spelare från vilken gammal laptop som helst?
kan krävas en adapter iofs men ändå ..... huvudsaken är ju att den har "fasthållningen" av skivan inbyggd, så man slipper krångla med det ...
riktigt snyggt bygge, som vintage-fantast har jag svårt att passa in en CD, men med det här kan man ju få till det precis som man vill ... $27 för "styrenheten" är ju löjligt billigt ...
attah skrev:Där sa du något, det är kanske en ganska bra lösning till och med. Kan donera en gammal laptop-cd-enhet om någon behöver. Jag har typ 4 stycken liggande hos föräldrarna.
Tack! Ja, det är inte mycket "modern" elektronik man behöver ha synlig i ett sånt här bygge. Det priset är helt i min smak..
fizz skrev:attah skrev:Där sa du något, det är kanske en ganska bra lösning till och med. Kan donera en gammal laptop-cd-enhet om någon behöver. Jag har typ 4 stycken liggande hos föräldrarna.
Tack! Ja, det är inte mycket "modern" elektronik man behöver ha synlig i ett sånt här bygge. Det priset är helt i min smak..
jag skulle gärna ta emot en dylik!![]()
vore rätt fräckt med vertikalt snurrande skiva med ... får börja skissa lite på en tror jag ...![]()
eller två st bredvid varandra, för DJ-bruk .. haha ... möjligheterna är ändlösa!
fizz skrev:frågan är ju om det finns analogt ljud ut på dem?
får inte de ström via IDE-stiften också?
celef skrev:oj vad kul, vill oxå bygga något snittsgt, finns det inte färdiga byggsatser att köpa för sådana som mig som inte fattar hur sådana här saker funkar, från typ velleman eller liknande?
fizz skrev:frågan är ju om det finns analogt ljud ut på dem?
Gastone skrev:fizz skrev:frågan är ju om det finns analogt ljud ut på dem?
Jag tar ut signalen på SPDIF utgången och matar den till en yttre DAC, DACen ligger på operationsbordet för transplantation från OP-utgång, till rör dito.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28666&highlight=gastone
Gastone skrev:Jag tar ut signalen på SPDIF utgången och matar den till en yttre DAC, DACen ligger på operationsbordet för transplantation från OP-utgång, till rör dito.
fizz skrev:Gastone skrev:fizz skrev:frågan är ju om det finns analogt ljud ut på dem?
Jag tar ut signalen på SPDIF utgången och matar den till en yttre DAC, DACen ligger på operationsbordet för transplantation från OP-utgång, till rör dito.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28666&highlight=gastone
men det var inte en CDROM från en laptop väl?
http://www.thumper.se/hifi/bilder/diy/cd_spelare/ide_cd-rom_spelare.jpg
de ser ju ut såhär bakpå;
dessutom verkar de enbart kräva 5v .. det är ju smidigt ...
frågan är om de har digital utgång på samma sätt som vanliga CDROM ....
soundbrigade skrev:Gastone skrev:Jag tar ut signalen på SPDIF utgången och matar den till en yttre DAC, DACen ligger på operationsbordet för transplantation från OP-utgång, till rör dito.
Mer för skojs skull skulle du köra med ett par subminiatyrrör.
fizz skrev:
attah skrev:fizz skrev:
Så har jag kommit tillbaka till Linköping...
Kommer du ha vägarna förbi universitetet?
Nu blir jag nästan lite avundsjuk på din idé alltså!
Bara 5v-matning, själva spelarenheten är typ 90x90x5 mm om man tar bort den från luckan.
attah skrev:Så både för att tillfredställa mitt ego lite och förhoppningsvis inspirera lite.
Nu har jag alltså byggt en nätdel till spelaren:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster