Basreflexlåda till rörbas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
S

Basreflexlåda till rörbas

Inläggav S » 2011-02-07 23:11

Hejsan!

Håller på med ett högtalarprojekt och gör lite prototyper.
Det är så att jag har ett par xtc 8" baslådor. Dessa ska byggas om till ett par "basrör" gjorda av gjutrör.

Jag har testat att kasta ihop en prototyp för att se designen i "verklighet" och inte på papper.

Men jag skulle vilja göra det lite mer seriöst och då undrar jag hur jag ska gå tillväga om jag ska ta ett baselement från en vanlig basreflex låda och göra om till en rörbas.

Är det bara räkna ut volymen på lådan och ha ett rör med lika volym, sedan ha lika stora basportar på röret som lådan?

Eller hur räknar man ut ett basrör?

Mvh
S

Användarvisningsbild
skrutten

Re: Basreflexlåda till rörbas

Inläggav skrutten » 2011-02-07 23:43

S skrev:
Är det bara räkna ut volymen på lådan och ha ett rör med lika volym, sedan ha lika stora basportar på röret som lådan?

Mvh
S

Svar ja.

/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-02-07 23:46

skrutten skrev:
S skrev:

Mvh
S

Svar ja.

/G

Tack :)

En till fråga, hur ska man dämpa röret? Ull på insidan men inte så nära porten?

/S

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-08 00:02

S skrev:
skrutten skrev:
S skrev:

Mvh
S

Svar ja.

/G

Tack :)

En till fråga, hur ska man dämpa röret? Ull på insidan men inte så nära porten?

/S

Problemet med ett rör är att Basen kommer att sitta i ena änden och bas[s]röret[/s]porten troligen i andra änden, basen kommer att hänga ner sig (kanske inte så stort problem) men värre är om röret blir lite långt så kan resosnser uppstå i röret (eftersom dessa typer av konstruktioner driver på resonanser mer än andra) och bästa stället att dämpa blir en ganska tjock (minst 1/8 av rör höjden) dämpullsplugg som placeras mitt i röret. Detta fungerar ju inte alls bra då dämpullen hamnar mellan port och högtalare. Alternativet är då att fylla upp nära nog hela porthöjden med typ Roxull (gick detta att förstå?). Om din låda kommer att se ut annorlunda än som jag tänker det så gäller förståss inte mina tankar... :wink:

/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-08 00:10

Nej, det är väl inte idealiskt om basreflexröret blir så långt att det hamnar för nära basen, konstiga virvlar etc. Sonotub är ju det bakerman har problem med.
Med ett tillräckligt tjockt rör, kan man ju sätta basreflexröret i samma ände som basen.
Senast redigerad av Ragnwald 2011-02-08 00:47, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-02-08 00:41

Du kan ju också montera baffeln i en rörbit som passar innuti ytterröret, med någon centimeter till godo. Längden på den biten avgör portavstämningen!? :)
Lite som Jamos CBR teknik. CBR tror jag är en förkortning av "CentreradBasReflex" :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-02-08 01:13

nadifierad skrev:Du kan ju också montera baffeln i en rörbit som passar innuti ytterröret, med någon centimeter till godo. Längden på den biten avgör portavstämningen!? :)
Lite som Jamos CBR teknik. CBR tror jag är en förkortning av "CentreradBasReflex" :D

Förstår inte riktigt? Kan du förklara på ett annat sett eller rita en bild :)?

/S

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-02-08 01:23

S skrev:
nadifierad skrev:Du kan ju också montera baffeln i en rörbit som passar innuti ytterröret, med någon centimeter till godo. Längden på den biten avgör portavstämningen!? :)

Förstår inte riktigt? Kan du förklara på ett annat sett eller rita en bild :)?

/S

Jag försökte rita i Google sketch up, men reder inte ut det :oops: .
Tänk dig 2 konservburkar! Den ena passar lätt i den andra. Om du sätter basen i botten på den lilla burken, och sedan för in den lilla burken i den stora! Med basen pekandes utåt!?

Sedan får du korta ner den lilla burkens längd, för att få rätt portavstämning, i förhållande till bla "glappet" mellan burkarna(som får ha en area motsvarande en "vanlig" port.)
För att fixera det inre röret i det yttre, kan du använda längsgående fyrkantstavar runtom, 4 st jämt fördelat!
Hoppas du förstår!? :D

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-02-08 02:56

nadifierad skrev:(Lång förklaring)

Menar du typ såhär?

Bild

Där portöppningen har lika stor area som portarean på basröret i xtc lådan, och innerröret är lika långt som röret i xtc lådan?

Det skulle underlätta signifikant att ha porten på undersidan, men det går inte med en vanlig port så det blir för tight!

/S

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-02-08 07:05

Och vad vinner man på att bygga en ny låda med samma volym och avstämning .

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-08 08:59

genelec har ju en intressant lösning också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-02-08 09:59

boom skrev:Och vad vinner man på att bygga en ny låda med samma volym och avstämning .

För att få en annorlunda form...

Kraniet skrev:genelec har ju en intressant lösning också.

Har du något exempel? Jag var inne på deras hemsida men hittade inget intressant!

/S

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-02-08 10:40

de har nog ingen bild på det men det beskrivs i pdfen för baslådorna http://www.genelec.se/documents/datasheets/DS7000_2.pdf

lådan består av två spralformade "rör" så själva porten blir en slitsport med en lång mjuk böj.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-02-08 11:11

Kraniet skrev:de har nog ingen bild på det men det beskrivs i pdfen för baslådorna http://www.genelec.se/documents/datasheets/DS7000_2.pdf

lådan består av två spralformade "rör" så själva porten blir en slitsport med en lång mjuk böj.

Hittade en video på youtube som förklarade! Men detta är ju inget som hjälper mig dessvärre :(

/S

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-02-08 19:28

S skrev:
nadifierad skrev:(Lång förklaring)

Menar du typ såhär?

Bild

Där portöppningen har lika stor area som portarean på basröret i xtc lådan, och innerröret är lika långt som röret i xtc lådan?

Det skulle underlätta signifikant att ha porten på undersidan, men det går inte med en vanlig port så det blir för tight!

/S

Jo, så menade jag! :)

Edit: Du kan göra portarean större, om det underlättar, men då blir porten längre...

Återgå till DIY-forum