Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Det är med all säkerhet en behandlad aluminiumfront och förmodligen kan man avlägsna denna behandling i något lämpligt bad. Det gäller bara att kunna strippa fronten på alla icke-aludetaljer. Men, även alla texter försvinner eftersom dessa är påtryckta i efterhand. Att trycka dit nya texter är möjligt men det är mycket besvär, hög styckekostnad osv. Efter att ha rensat fronten på den tidigare anodiseringen, tryckt dit nya texter och lackat det hela så är säkert kostnaden långt över vad det kostar att köpa en apparat med rätt look från början...
/ B
dELiRiUM skrev:Bill50x skrev:Det är med all säkerhet en behandlad aluminiumfront och förmodligen kan man avlägsna denna behandling i något lämpligt bad. Det gäller bara att kunna strippa fronten på alla icke-aludetaljer. Men, även alla texter försvinner eftersom dessa är påtryckta i efterhand. Att trycka dit nya texter är möjligt men det är mycket besvär, hög styckekostnad osv. Efter att ha rensat fronten på den tidigare anodiseringen, tryckt dit nya texter och lackat det hela så är säkert kostnaden långt över vad det kostar att köpa en apparat med rätt look från början...
/ B
Min tanke var ju att använda typ autosol eller annat lämpligt polermedel om det är möjligt, att texterna försvinner spelar mindre roll för mig...
McGyver skrev:Är den eloxerad, så tar du enkelt bort oxidskiktet med en lösning av kaustiksoda och vatten - gör det utomhus!
Vill du göra en "hemmapanel" så kan du sedan "borsta" ytan genom att slipa med våtslippapper och text fixas genom att skriva ut önskad text spegelvänt på en laserskrivare och m.h.a. ett strykjärn värma fast texten på plåten - avsluta med klarlack - klart!
Med lite övning får man till riktigt snygga paneler.
Eloxera är givetvis bättre, men lite svårare att göra hemma.
McGyver skrev:Silvertejp är en så basal ingrediens i alla hemmaprojekt, så den förutsätter jag att alla förstår som underförstådd!
/R