Polera chassi?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dELiRiUM

Polera chassi?

Inläggav dELiRiUM » 2011-02-13 19:49

Har fått tag i en beg Marantz sr7300 som är guldfärgad, min fråga är om det går att polera bort det guldfärgade lagret så den blir silverfärgad. Misstänker att guldfärgen endast är på ytan, eller finns det något annat man kan göra? förutom att måla? vill att den skall smälta ihop med mina andra stereodelar...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-13 20:07

Det är med all säkerhet en behandlad aluminiumfront och förmodligen kan man avlägsna denna behandling i något lämpligt bad. Det gäller bara att kunna strippa fronten på alla icke-aludetaljer. Men, även alla texter försvinner eftersom dessa är påtryckta i efterhand. Att trycka dit nya texter är möjligt men det är mycket besvär, hög styckekostnad osv. Efter att ha rensat fronten på den tidigare anodiseringen, tryckt dit nya texter och lackat det hela så är säkert kostnaden långt över vad det kostar att köpa en apparat med rätt look från början...

/ B

Användarvisningsbild
dELiRiUM

Inläggav dELiRiUM » 2011-02-13 20:15

Bill50x skrev:Det är med all säkerhet en behandlad aluminiumfront och förmodligen kan man avlägsna denna behandling i något lämpligt bad. Det gäller bara att kunna strippa fronten på alla icke-aludetaljer. Men, även alla texter försvinner eftersom dessa är påtryckta i efterhand. Att trycka dit nya texter är möjligt men det är mycket besvär, hög styckekostnad osv. Efter att ha rensat fronten på den tidigare anodiseringen, tryckt dit nya texter och lackat det hela så är säkert kostnaden långt över vad det kostar att köpa en apparat med rätt look från början...

/ B

Min tanke var ju att använda typ autosol eller annat lämpligt polermedel om det är möjligt, att texterna försvinner spelar mindre roll för mig...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-13 20:58

dELiRiUM skrev:
Bill50x skrev:Det är med all säkerhet en behandlad aluminiumfront och förmodligen kan man avlägsna denna behandling i något lämpligt bad. Det gäller bara att kunna strippa fronten på alla icke-aludetaljer. Men, även alla texter försvinner eftersom dessa är påtryckta i efterhand. Att trycka dit nya texter är möjligt men det är mycket besvär, hög styckekostnad osv. Efter att ha rensat fronten på den tidigare anodiseringen, tryckt dit nya texter och lackat det hela så är säkert kostnaden långt över vad det kostar att köpa en apparat med rätt look från början...

/ B

Min tanke var ju att använda typ autosol eller annat lämpligt polermedel om det är möjligt, att texterna försvinner spelar mindre roll för mig...

Anodiseringen är inte speciellt tjock så den går rätt enkelt att avlägsna. Ren aluminium är dock inte så kul rent utseendemässigt utan bör behandlas med typ lack för att se fräsch ut längre än en-två dagar. Aluminium oxiderar snabbt och är dessutom extremt känslig för fingerfett.

Vore jag du skulle jag låta fronten vara - eller försöka hitta en trasig apparat (= billig) med alufront och helt enkelt byta.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-14 00:30

Det är som Bill säger, utan eloxeringen kommer den att bli bedrövlig.
Lossa fronten och lämna in den hos en firma som eloxerar, så kan du få du den silvereloxerad.
Behöver inte bli så dyrt, om du inte har tidspress.

Men ingen text på fronten, blir ju lite mysko. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
McGyver

Inläggav McGyver » 2011-02-14 15:12

Är den eloxerad, så tar du enkelt bort oxidskiktet med en lösning av kaustiksoda och vatten - gör det utomhus!

Vill du göra en "hemmapanel" så kan du sedan "borsta" ytan genom att slipa med våtslippapper och text fixas genom att skriva ut önskad text spegelvänt på en laserskrivare och m.h.a. ett strykjärn värma fast texten på plåten - avsluta med klarlack - klart!

Med lite övning får man till riktigt snygga paneler.

Eloxera är givetvis bättre, men lite svårare att göra hemma.

/R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-14 15:16

McGyver skrev:Är den eloxerad, så tar du enkelt bort oxidskiktet med en lösning av kaustiksoda och vatten - gör det utomhus!

Vill du göra en "hemmapanel" så kan du sedan "borsta" ytan genom att slipa med våtslippapper och text fixas genom att skriva ut önskad text spegelvänt på en laserskrivare och m.h.a. ett strykjärn värma fast texten på plåten - avsluta med klarlack - klart!

Med lite övning får man till riktigt snygga paneler.

Eloxera är givetvis bättre, men lite svårare att göra hemma.

Snacka om att göra skäl för sitt namn... 8) Säkert att man inte behöver silvertejp någonstans? :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
McGyver

Inläggav McGyver » 2011-02-14 15:52

Silvertejp är en så basal ingrediens i alla hemmaprojekt, så den förutsätter jag att alla förstår som underförstådd! :wink:

/R

Användarvisningsbild
dELiRiUM

Inläggav dELiRiUM » 2011-02-14 16:09

McGyver skrev:Silvertejp är en så basal ingrediens i alla hemmaprojekt, så den förutsätter jag att alla förstår som underförstådd! :wink:

/R

Hmm om man bara skulle klä in hela förstärkaren i silvertejp, hade glömt hur effektivt silvertejp är. Hade en mittimellan två bilar bil, en gammal skrothög där karossen var lagad med silvertejp i princip överallt och det var väldigt effektivt, t.o.m bilbesiktningen godkände den :D

Återgå till DIY-forum