Vågformscentrum och fokalpunkter mm

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Vågformscentrum och fokalpunkter mm

Inläggav schmutziger » 2011-02-11 10:58

Hur mäter jag upp detta?
Vad behöver jag?
Varför behöver jag veta detta?
Vad gör jag med denna kunskap?
När i konstruktionsfasen ska man man mäta?

Kan inte ni som har koll, skriva av er om ämnet här?
Måste vara många fler än jag som undrar. HAr sökt i forat men inte hittat något som verkligen givit mig den där berömda aha-upplevelsen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Vågformscentrum och fokalpunkter mm

Inläggav Naqref » 2011-02-11 12:09

schmutziger skrev:2a. Hur mäter jag upp detta?
2b. Vad behöver jag?
3. Varför behöver jag veta detta?
4. Vad gör jag med denna kunskap?
1. När i konstruktionsfasen ska man man mäta?

Måste vara många fler än jag som undrar. HAr sökt i forat men inte hittat något som verkligen givit mig den där berömda aha-upplevelsen.

1. Det ska man göra innan man konstruerar lådan färdigt eller kanske redan innan man slutgiltigt väljer vilka element man ska ha.

2a. Man mäter upp det relativa fasläget i ett flertal olika vinkar på ett och samma avstånd från en referenspunkt (vanligen i baffelplanet och i centrum av elementet) och för ett flertal olika frekvenser. Då kan man rita en genomsnittlig kurvad linje där fasläget är identiskt och man kan genom att leta upp centrum för denna linje fastställa Vågformscentrum för just den frekvensen.

2b. I det enkla fallet där man letar upp vågformscentrum för ett fåtal diskreta frekvenser så kan man använda en tongenerator, ett tvåkanaligt oscilloskop, en mikrofon med tillhörande förstärkare, linjal, vinkelskiva och/eller ett styvt papper.
Ena kanalen på oscilloskopet går till signalen som matar elementet och den andra kommer från mikrofonförstärkaren. Man placerar mikrofonen rakt framför elementet och för den givna frekvensen så förskjuter man mikrofonen så att vågorna på oscilloskopet sammanfaller (här inser man att man inte kan göra det för väldigt låga frekvenser). Då mäter man vinkel och avstånd från referenspunkten eller markerar helt enkelt på sitt papper som man håller vinkelrätt ut från bafflen. Sedan gör man motsvarande procedur för etrt antal olika vinklar. Därefter drar man en ungefärlig linje på sitt papper som motsvarar ett medelvärde för en tänkt cirkel. Där cirkeln har sin mittpunkt har man vågformscentrum för just den specifika frekvensen.

Alternativt så använder man en vanlig mätrigg som kan mäta frekvens och fas och så mäter man med ett givet avstånd från referenspunkten i ett antal olika vinklar. Därefter låter man en lämplig algoritm ananlysera resultatet och spotta ut en kurva för detta. Var hittar man då en sådan lämplig algoritm? Jo, på min dator eller i Svantes mailbox (eftersom jag har skickat förslag på det till honom). 8)

3. Du behöver veta det för att kunna få en jämn spridning i ett tänkt horisontellt område där fasen inte ställer till med dumheter för tonkurvan i vissa riktningar.

4. Med kunskapen om vågformscentrum så kan du förskjuta diskanten relativt mellanregistret genom att ha en stegad baffel så att du kan få en perfekt spridning om du har rätt delningsfilter. Eller så kan du m h a informationen utforma delningsfilter så att skillnaderna i vågformscentrum inte utgör något problem.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-02-11 12:35

Najs!
Så dessa värden är specifika till lådan? Kan man använda uppmätta värden på endast element eller i någon slags standardbaffel så att man kan samla dessa data någonstans?

Räcker det med olika vinklar i horisontalplanet?
Vinner man något på att mäta i vertikal led, eller är det symmetriskt? Jag menar OM dessa mätningar är specifika för varje baffel så måste detta påverkas av baffelmåtten?

2a. Vad för avstånd pratar vi om? .5 - 2 m? För det är väl bara direktljudet vi vill analysera, vad finns det för problematik man bör fundera över?
Iaf mäta kring den tänkta delningsfrekvensen?
Skulle det gå att automatisera detta så till den grad att man kör ett frekvenssvep vid ett antal vinklar för att kunna få fram någon slags visualisering av detta? Och är det isf av relevans?

Är det ett bra sätt för att få till en bra integration av ett .5 element i en 2.5vägare?
Man skulle ju kanske kunna iterativt få till en bra placering med bra itegration :idea:
Men hur ska man mäta isf? samma mätposition som för 1 elementet som för .5? annars ger det väl ingenting... och ska man isf ha samma avstånd vid mätningen som vid ett 2vägsbygge?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-11 15:44

schmutziger skrev:Najs!
1. Så dessa värden är specifika till lådan? Kan man använda uppmätta värden på endast element eller i någon slags standardbaffel så att man kan samla dessa data någonstans?

2. Räcker det med olika vinklar i horisontalplanet?
Vinner man något på att mäta i vertikal led, eller är det symmetriskt? Jag menar OM dessa mätningar är specifika för varje baffel så måste detta påverkas av baffelmåtten?

2a. Vad för avstånd pratar vi om? .5 - 2 m? För det är väl bara direktljudet vi vill analysera, vad finns det för problematik man bör fundera över?
Iaf mäta kring den tänkta delningsfrekvensen?
2b. Skulle det gå att automatisera detta så till den grad att man kör ett frekvenssvep vid ett antal vinklar för att kunna få fram någon slags visualisering av detta? Och är det isf av relevans?

3. Är det ett bra sätt för att få till en bra integration av ett .5 element i en 2.5vägare?
Man skulle ju kanske kunna iterativt få till en bra placering med bra itegration :idea:
Men hur ska man mäta isf? samma mätposition som för 1 elementet som för .5? annars ger det väl ingenting... och ska man isf ha samma avstånd vid mätningen som vid ett 2vägsbygge?

1. De uppmätningarna är relevanta för elementet och endast för elementet. Det går därför bra att i praktiken mäta upp elementen i en standardbaffel och lägga upp en databas för varje element.

2. Eftersom det är en elementparameter så går det vanligen bra att mäta upp detta i enbart en vinkel omm elementet har ett rotationssymmetriskt spridningsmönster. Det förutsätter man att rätt många element har.

2a. Eftersom det nästan bara är relevant när våglängderna börjar närma sig dimensionerna på element och i det bafflade området för det större av membranen så kan man säga att från kanske 0.5m och nedåt. Då blir det relativt lite problem från rummet i en rimlig mätuppställning.

2b. Det skulle gå utmärkt. Antingen högtalare och baffel (eller motsvarande konstruktion med mikrofonen) kan ställas på ett rotationsbord som styrs av mätdatorn. B&K eller vad de nu heter bör ha lämplig grundutrustning.

3. Man mäter pss för en 2-vägare som en 2.5-vägare eftersom det är en elementberoende egenskap och inte en en systemegenskap. Dessutom så är det vanligen vid så låga frekvenser för ett 2.5-vägassystem att våglängden är sådan att ett par cm hit eller dit inte gör så förfärligt mycket.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2011-02-12 17:44

Naqref skrev:
schmutziger skrev:2a. Hur mäter jag upp detta?
2b. Vad behöver jag?
3. Varför behöver jag veta detta?
4. Vad gör jag med denna kunskap?
1. När i konstruktionsfasen ska man man mäta?

1. Det ska man göra innan man konstruerar lådan färdigt eller kanske redan innan man slutgiltigt väljer vilka element man ska ha.

2a. Man mäter upp det relativa fasläget i ett flertal olika vinkar på ett och samma avstånd från en referenspunkt (vanligen i baffelplanet och i centrum av elementet) och för ett flertal olika frekvenser. Då kan man rita en genomsnittlig kurvad linje där fasläget är identiskt och man kan genom att leta upp centrum för denna linje fastställa Vågformscentrum för just den frekvensen.

2b. I det enkla fallet där man letar upp vågformscentrum för ett fåtal diskreta frekvenser så kan man använda en tongenerator, ett tvåkanaligt oscilloskop, en mikrofon med tillhörande förstärkare, linjal, vinkelskiva och/eller ett styvt papper.
Ena kanalen på oscilloskopet går till signalen som matar elementet och den andra kommer från mikrofonförstärkaren. Man placerar mikrofonen rakt framför elementet och för den givna frekvensen så förskjuter man mikrofonen så att vågorna på oscilloskopet sammanfaller (här inser man att man inte kan göra det för väldigt låga frekvenser). Då mäter man vinkel och avstånd från referenspunkten eller markerar helt enkelt på sitt papper som man håller vinkelrätt ut från bafflen. Sedan gör man motsvarande procedur för etrt antal olika vinklar. Därefter drar man en ungefärlig linje på sitt papper som motsvarar ett medelvärde för en tänkt cirkel. Där cirkeln har sin mittpunkt har man vågformscentrum för just den specifika frekvensen.

Alternativt så använder man en vanlig mätrigg som kan mäta frekvens och fas och så mäter man med ett givet avstånd från referenspunkten i ett antal olika vinklar. Därefter låter man en lämplig algoritm ananlysera resultatet och spotta ut en kurva för detta. Var hittar man då en sådan lämplig algoritm? Jo, på min dator eller i Svantes mailbox (eftersom jag har skickat förslag på det till honom). 8)

3. Du behöver veta det för att kunna få en jämn spridning i ett tänkt horisontellt område där fasen inte ställer till med dumheter för tonkurvan i vissa riktningar.

4. Med kunskapen om vågformscentrum så kan du förskjuta diskanten relativt mellanregistret genom att ha en stegad baffel så att du kan få en perfekt spridning om du har rätt delningsfilter. Eller så kan du m h a informationen utforma delningsfilter så att skillnaderna i vågformscentrum inte utgör något problem.

1.Vilka frekvenser är det du menar i punkt 2a?
2.Skall man mäta på båda elementen i en 2-vägare?

Låter spännande med algoritmen, finns det möjlighet att köpa kanske :D
Mvh Åke
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-16 16:39

R1T skrev:

3. Låter spännande med algoritmen, finns det möjlighet att köpa kanske :D
Mvh Åke

1. Några väl valda frekvenser lagom under den valda delningsfrekvensen, några i delningsfilterområdet och några över.

2. Jess. Det är en fråga om att få elementen att samarbeta och då måste man veta hur båda elementen mäter.

3. Om man är genuinte intresserad så går det kanske att lösa men den är skriven i matlab så det är nog väldigt få som har nytta av den som den är. Om den kom att införlivas i ett mätprogram å andra sidan så är det en annan femma.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2011-02-17 10:41

Naqref skrev:
R1T skrev:

3. Låter spännande med algoritmen, finns det möjlighet att köpa kanske :D
Mvh Åke

1. Några väl valda frekvenser lagom under den valda delningsfrekvensen, några i delningsfilterområdet och några över.

2. Jess. Det är en fråga om att få elementen att samarbeta och då måste man veta hur båda elementen mäter.

3. Om man är genuinte intresserad så går det kanske att lösa men den är skriven i matlab så det är nog väldigt få som har nytta av den som den är. Om den kom att införlivas i ett mätprogram å andra sidan så är det en annan femma.

Tack för svaren på 1 och 2, som jag trodde fast det är bra att få det bekräftat. Blir till att prova vid nästa bygge

Vad det gäller 3:an så får det nog bli till att ta fram papper och penna tills ev. Svante har lyckats få in det i något fiffigt program.

Mvh Åke
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Återgå till DIY-forum