Dämpning av min kommande 3-vägare, behöver lite hjälp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-28 17:07

RogerGustavsson skrev:Bitumin är inte samma sak. Det är en matta man kan klistra på insidan av lådan. Tycker det verkar vara en sämre lösning. (På min bil gjorde de ingen som helst nytta...)

Okej, Ja sämre är det nog helt klart. Men ofta ser man många som använder det, Kanske bara för trons skull att det kommer bli bättre.

Det svåra med dämplimmet verkar ju bli att inte jorda kontakten mellan skivorna, Därför jag undrar om man inte skulle kunna kringå det hela med en tät stagning och bra material i ytterväggarna. Som exempel, En låda som är 120cm hög, 6-8 stagningar och 4 lagers vägg. Spånskiva - MDF - plyfa - MDF exempelvis :)

Detta borde väll göra lådan såpass stum (död) så man inte behöver något annat än eventuellt bitumen för att det känns bättre att ha någonting.
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-28 18:05

120 cm kan väl vara lite problematiskt för den stående våg som kan bildas? Håll dig under 100 cm. Nu behöver man inte "uppfinna hjulet på nytt". Huvudparten av högtalarlådor bryr sig varken om det ena eller andra.... Att klistra bitumin på ena sidan av en (tunn)* MDF-skiva brukar bara innebära att just den ytan svänger med en annan lite lägre frekvens. Har man otur blir resonansens amplitud högre... Om man istället stagar lyfts resonansen till en högre frekvens och tar ofta död på sig själv. Starkt förenklat! Namnkunniga högtalare som Carlsson, Larsen, Ino m.fl. fungerar trots allt utmärkt även utan dämplimmade eller bitumindämpade lådor. Sedan kan man göra som Rauna och gjuta sina lådor i ett relativt dött material (marmorkross med bindemedel eller vad det nu är).

*Inte helt ovanlig lösning i äldre engelska lådor.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-28 18:39

RogerGustavsson skrev:120 cm kan väl vara lite problematiskt för den stående våg som kan bildas? Håll dig under 100 cm. Nu behöver man inte "uppfinna hjulet på nytt". Huvudparten av högtalarlådor bryr sig varken om det ena eller andra.... Att klistra bitumin på ena sidan av en (tunn)* MDF-skiva brukar bara innebära att just den ytan svänger med en annan lite lägre frekvens. Har man otur blir resonansens amplitud högre... Om man istället stagar lyfts resonansen till en högre frekvens och tar ofta död på sig själv. Starkt förenklat! Namnkunniga högtalare som Carlsson, Larsen, Ino m.fl. fungerar trots allt utmärkt även utan dämplimmade eller bitumindämpade lådor. Sedan kan man göra som Rauna och gjuta sina lådor i ett relativt dött material (marmorkross med bindemedel eller vad det nu är).

*Inte helt ovanlig lösning i äldre engelska lådor.

Jag hade gärna haft den närmre 100cm, Men det blir en del problem med att få till 65L i en snygg form på det viset. Vill inte ha den djupare än 47 cm och helst inte bredare än 23cm som den är nu.

Men det är ju absolut smart att tänka om, iaf om det du säger om en stående våg innebär problem i mitt fall.

Nackdelen är beräkning av volymen, Har äntligen lyckats fått till en konstruktion som rymmer 65L, Men får lägga lite tid på att räkna om

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-28 19:53

Vad är det för mellanregister som kräver 10 liter låda? Det finns rätt kapabla högtalare med den totalvolymen som spelar 30 Hz!

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-28 20:34

Det är troels rekomendation för det elementvalet.

Scanspeak 15W/8350K00

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-28 20:47

Jonka_ skrev:Det är troels rekomendation för det elementvalet.

Scanspeak 15W/8350K00

Hej igen... Jag funderade också på ditt val av kavitet. Det där gäller när högtalaren skall användas som fullrange. Om du ska köra som mellanregister kan du nog minska volymen avsevärt. 3-4 liter kan räcka.

En klassisk konstruktion med det elementet heter A4 Monitor och den är på 9 liter i fullrange.

Edit: Och du kan definitivt slopa basreflex till mellanregistret! Jag har basreflex till min 15W därför att den just jobbar som bas.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-28 20:57

Kalejdokom skrev:
Jonka_ skrev:Det är troels rekomendation för det elementvalet.

Scanspeak 15W/8350K00

Hej igen... Jag funderade också på ditt val av kavitet. Det där gäller när högtalaren skall användas som fullrange. Om du ska köra som mellanregister kan du nog minska volymen avsevärt. 3-4 liter kan räcka.

En klassisk konstruktion med det elementet heter A4 Monitor och den är på 9 liter i fullrange.

Basreflex är inte inräknat på denna konstruktion till mellanregistret

Okej, ni har nog rätt som vanligt, Jag har dålig koll på hur 3-vägare brukar byggas upp..

Har iaf fall suttit ett par timmar nu och räknat fram en ny låda, fortfarande med 65L till basarna, Såhär ser det ut i jämförelse :)

Feta blev dom, Men det ser riktigt trevligt ut

Dom till höger är B/H/D: 25cm / 121cm / 48cm

Dom nya är B/H/D: 31,5cm / 101cm / 48cm

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-28 21:06

Om du är lika grym på att snickra som att skissa lär det bli high five för dina byggen! Kör hårt! Dom blir väl klara till DIY Göteborg i vår?!

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-28 21:18

Kalejdokom skrev:Om du är lika grym på att snickra som att skissa lär det bli high five för dina byggen! Kör hårt! Dom blir väl klara till DIY Göteborg i vår?!

Jag hoppas att jag är det :) skämt å sido, Det brukar bli bra resultat tycker jag.

Nackdelen är att svärfar som jag lånar grejer av precis ska sälja hela sin snickarbo och har beställt nya maskiner. Så fort dom kommer lär jag sätta igång och då ska jag väll lyckas ha klurat ut det mesta.

Det som jag luskar i för tillfället är vilka material jag ska använda mig utav, dels för stommen men också för att få en bra sandwich konstruktion.

Användarvisningsbild
DosDedos

Inläggav DosDedos » 2011-03-02 11:45

Angående bitumen så tycker inte jag att det är värt besväret.
Ljudmässigt tveksamt och rent praktiskt så är det svårt att få in det i lådan.
Har själv använt det någon gång men har gett upp!
Är lådan stabil så är det troligtvis överflödigt och behöver lådan extra stöd så är nog stagning att föredra!?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-02 12:26

DosDedos skrev:Är lådan stabil så är det troligtvis överflödigt och behöver lådan extra stöd så är nog stagning att föredra!?

Håller med! Med tanke på att bituminen ändå svänger med lådväggarna kanske verkan är liten? Nej, staga måste vara effektivare.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-03-03 01:45

Jag ska försöka göra en så bra stagning jag bara kan.
Så vad borde jag använda i min låda? Det skiljer sig väll lite mellan elementen också har jag för mig?

Vad brukar man använda sig utan i liknande byggen som mitt?

Alltså dämpning jag pratar om nu, glasfiber, fårull och liknande

Föregående

Återgå till DIY-forum