Slakta en LTS-3V-F1?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

nijo

Slakta en LTS-3V-F1?

Inläggav nijo » 2011-03-08 11:22

Pga mer plats för barn mindre plats för högtalare får inte mina gamla 3v-f1 längre plats :-(

Frågan är då vad man ska göra istället. Som jag funderar just nu är det att använda 2v-v1 som fronthögtalare och bygga nya baslådor för CX-21LTS. Antagligen med samma volym som originalen. Egentligen känns elementen inte för en ren sub men å andra sidan har jag dem och andra handsvärdet är nog relativt begränsat. Rent praktiskt hade en mindre sluten sub kanske med LT korrigering varit bra (och lite kul bygge).

Å andra sidan kanske man kan leka lite med en högre delningsfrekvens och en miniDSP om man använder de existerande elementen? Och kanske få ett bättre slutresultat?

Någon annan som har något skojigt förslag?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-03-08 14:24

Tycker det vore synd att slakta dina 3v-f1. Vinner du så mycket utrymme på det egentligen? Allting blir meckigare efteråt med dubbla slutsteg, filter, etc.

Men om du måste så tror jag säkert att den tänkta vägen är framkomlig. Personligen hade jag valt att behålla basreflexavstämningen på basarna och inte kört med LT. Med LT behöver du fler element (och lådor) än 2 för att få skaplig ljudtryckskapacitet i basområdet och kan du inte nå upp till tillräckligt ljudtryck kan du ändå inte tillgodogöra dig de lägsta frekvenserna.

Tänk också på att det finns olika filteralternativ för 2v-v1.

Lycka till! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-08 18:40

så stora är väl ändå inte lådorna att du måste välja mellan barn eller högtalare, finns det hjärterum så finns det stjärterum som jag brukar säga
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-03-08 19:47

Sälj dina högtalare och köp nya i stället! Det vore väl synd att slakta ett par väl fungerande högtalare, när det säkert finns någon som bättre behöver dom? Kanske kan du till och med byta?
... tycker jag!

Per

nijo

Inläggav nijo » 2011-03-08 23:17

Det var ju en hel del bra kommentarer!

Egentligen kanske det bästa vore att sälja eller allra helst byta ut den mot något mindre (Pip plus sub eller något i den stilen). Det jag har tror är bara att hembyggda högtalare som detta trots allt är har ett väldigt dåligt andrahandsvärde.

Isåfall kanske det blir bäst att ställa de stora lådorna i källaren och bygga lådor för sub med samma element. Sparas tills det finns bättre plats...

niclas: Efter lite simuleringen tror jag också att det bästa är att behålla dimensioneringen av ev sub. Jag har läst om att det finns två olika dimensioneringar av 2v-v1 men inte vilken skillnaden är. Jag förbeställde allt och fick färdiga delningsfilter. Tänkte isåfall köra med snikvarianten och köra den receiverns inbyggde delningsfilter.

celef: Min sambo håller inte riktigt med om det :-) Vi har ett lite konstigt vardagsrum. Just nu skymmer högtalarna TV-rutan från soffan...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-09 18:02

nijo skrev:Det var ju en hel del bra kommentarer!

Egentligen kanske det bästa vore att sälja eller allra helst byta ut den mot något mindre (Pip plus sub eller något i den stilen). Det jag har tror är bara att hembyggda högtalare som detta trots allt är har ett väldigt dåligt andrahandsvärde.

Isåfall kanske det blir bäst att ställa de stora lådorna i källaren och bygga lådor för sub med samma element. Sparas tills det finns bättre plats...

niclas: Efter lite simuleringen tror jag också att det bästa är att behålla dimensioneringen av ev sub. Jag har läst om att det finns två olika dimensioneringar av 2v-v1 men inte vilken skillnaden är. Jag förbeställde allt och fick färdiga delningsfilter. Tänkte isåfall köra med snikvarianten och köra den receiverns inbyggde delningsfilter.

celef: Min sambo håller inte riktigt med om det :-) Vi har ett lite konstigt vardagsrum. Just nu skymmer högtalarna TV-rutan från soffan...

ok, nä så vill man nog inte ha det, mindre högtalare låter som en bra lösning, men pip kanske blir för små för rummet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-09 21:47

nijo skrev:Just nu skymmer högtalarna TV-rutan från soffan...

Hur tänker du placera småhögtalarna då?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-03-09 22:40

nijo skrev:Det var ju en hel del bra kommentarer!

Skaffa tjock-tv så kommer bilden ut från väggen så skymmer inte högtalarna längre! :wink: :D Brukar finnas billigt på blocket eller så ställer du dig strategiskt utanför återvinningscentralen och hugger första bästa fordon på väg in. :D
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

nijo

Inläggav nijo » 2011-03-09 23:00

Tjock TV! Sådana ser man ju i soprummet nya varje vecka. De jag har sett har haft få HDMI ingångar bara :-) Har preics fått sambon att tycka om htpc lösningen ("det är ju fantastisk bra att man kan titta på svt play på tv:n")

De små LTS 2v-v1 skulle monteras på väggen mha några fiffiga beslag.

Pip är nog egentligen för små för rummet men jag hörde de spela i en ganska stor lokal (LTS lokalen i GBG) och det lät ändå trevligt. Man för spela lite lagom högt så man inte väcker lillpojken ;-)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-03-10 14:14

Lägg upp bild och pris vetja, på Köp&sälj!
Shatterer of words

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-03-11 00:26

nijo skrev:Tjock TV! Sådana ser man ju i soprummet nya varje vecka.

Det är väl enklare att flytta fram plattisen så den inte skyms av högtalarna?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-11 01:47

Nä, hur går det då med ljudet?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-03-11 12:06

Det går la bra? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

nijo

Inläggav nijo » 2011-03-11 12:47

Nja, då sticker TV:n ut utanför väggen så det går inte så bra. Det skulle ju iofs bli lättare att koppla in och ut kablar ur TV :-)

Återgå till DIY-forum