Vet någon?, tips önskas delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Vet någon?, tips önskas delningsfilter

Inläggav henriksch » 2011-03-07 22:05

Vet någon något bra ställe där man kan få tips på hur man resonerar när man skall konstuera delningsfilter?
Skulle vilja plocka fram ett filter som delar ungefär som OA116 (400 resp 1800 Hz).
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-07 22:10

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-03-07 22:39

Du kan ju simulera en lösning i Basta! om inte annat.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-03-07 22:48

http://www.trym.se/forum/Kompendium.pdf

verkar grundläggande och vettigt...

Henrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-07 23:01

henriksch skrev:http://www.trym.se/forum/Kompendium.pdf

verkar grundläggande och vettigt...

Henrik

Jo, den var intressant. Den är bred och allmän, får jag intrycket av, när jag skummar den. Men den berör bara det grundläggande, som du själv var inne på.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-03-07 23:12

Det verkar föreligga plagiat.. Jämför kapitel 5. Delningsfilter i teorin med
denna sida: http://www.drkrupp.se/hifi/filter_allt_om_filter.html

Vem som var först har jag ingen aning om dock...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-03-08 07:49

Aerob skrev:Det verkar föreligga plagiat.. Jämför kapitel 5. Delningsfilter i teorin med
denna sida: http://www.drkrupp.se/hifi/filter_allt_om_filter.html

Vem som var först har jag ingen aning om dock...

Jag tror att den tabellen kan vara pre-IT, kompendiemakaren (weedo) finns ibland här på faktiskt. Ska du ha filtret till en OA-116 eller nåt annat liknande bygge?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-03-08 08:29

För min del känns det inte så himla viktigt huruvida den ene eller andre skrivit en text först. Mest sugen på att förstå hur man resonerar när man bygger ett filter...

Det jag skall försöka mig på är att använda mig av en massa överblivet av Sonabrenoveringar:

Av:

- Ett par OA4 I i jakaranda
- Två par Peerless 833429 (den där varianten man inte så sällan hittar som ersättningselement i 70-tals OA-lådor) med polypropylenkon.
- En hög med Philipsdiskanter (AD...0160... tror jag de heter) som ofta sitter ofta i Mirschar och Philipslådor. (2 i serie blir förhoppningsvis 8 ohm)

...tänkte jag eventuellt bygga ett par "OA112". Bygga ny baffel (ev använda ett par överblivna OA12-bafflar som fälls in en större som passar 4:ornas lådor) samt en ny botten med basreflexrör och bas

En fråga jag har är om man skulle kunna använda ett par gamla OA12-filter (som också ligger här och skrotar) som man förkopplar med ett lågpassfilter, liksom tankar bort de lägsta frekvenserna och kör ner dessa signaler till elementet i botten. Är det möjligt? Hur skulle ett sådant filter i så fall konstrueras.

Näe, jag är verkligen ingen fena på det här med filter, inte heller på konstruktion av högtalare egentligen...

mvh
Henrik

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-03-09 20:56

Skulle verkligen behöva råd om det är möjligt eller bara dumt/korkat att tänka sig att använda ett gammalt Sonab OA12-filter som utgångspunkt till att bygga ett trevägsfilter.

Tänker mig alltså att man skulle kunna bygga ett "lågpassfilter" (heter det så?) som plockar frekvenser under 400 Hz och skicka ut dessa till ett baselement i botten innan signalen från stärkaren går in i OA12-filtret som gör resten av jobbet och fördelar till mellanreg resp diskanter.
Diskanterna är två 4 ohms som kopplas i serie istället för två parallellkopplade 16 ohms MT20.

Skulle någon kunna ha en idé om denna tanke hade jag varit jättetacksam.

Skulle dessutom denne någon eller nån annan kunna tipsa om dimensionering hade jag fallit i trance...

OM jag kan komma vidare så lägger jag ut hela projektet så ni kan ha något att fnissa åt. :)

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-03-10 09:42

Låter som ett jättekul projekt!

Gick i liknande tankar häromdagen. Om jag kommer över ett par OA4 så är de ganska lika OA12 i storlek, så då skulle man kunna byta ut 9710 elementet, ta bort en diskant, göra en ny toppbaffel och kasta in ett 6.5" element och sedan basreflex till botten, du tar steget ännu längre och sätter en bas i botten. Kanske blir mycket element i en sådan liten låda?

Men tanken med att tappa av bassignalerna är ju inte omöjligt. Tyvärr är jag inte rätt man att svara på exakt hur du ska göra. Hoppas det finns någon annan som kan det bättre.

Men ge inte upp, vill verkligen se detta projekt i verkligheten!

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-03-10 20:58

Jo, lite kul/halvknäppt tycker jag också att det är.
Det bygger ju på det faktum att det blivit en del över efter alla renoveringar och loppisbesök. En aspekt på det är ju också att det hos mig spelar just OA12 och OA12 (2 par...) och det hade varit kul att se om man kunde gå ännu djupare i bas.

Det jag funderar på, förutom just delningsfitren, är hur jag skall kunna lösa gallrens utformning. Har extra galler till OA5 II men de är för korta för OA4-lådor, skulle helst vilja att de såg ut som OA4 II men är ngt annat...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-03-10 22:27

Men "OA112" syftar väl till en bas, ett mellan och två diskanter. Tror inte att OA4-lådan kommer att ge dig tillräckligt med volym för att få till det?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-03-11 20:56

Hm, volymen på lådan är 36 liter enl CarlssonPlanet. En mellanregisterkammare tar väl sisådär 5 l. Kvar blir kanske 30 l till en 6,5-tumsbas. Borde det inte kunna funka??
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-03-15 01:22

Vilken bas? Inga 6,5:or passar i 70-talsserien. Jag har inte hittat något element öht som passar (rent fysiskt, alltså).

Rent prestandamässigt, iaf i basen, är det här elementet bra http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/6-sb17nrxc35-8/
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-15 10:24

DanNorman skrev:Vilken bas? Inga 6,5:or passar i 70-talsserien. Jag har inte hittat något element öht som passar (rent fysiskt, alltså).

Rent prestandamässigt, iaf i basen, är det här elementet bra http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/6-sb17nrxc35-8/

jag tycker nog att det där elementet passar bäst som mellanregister, där fungerar det väldigt fint, dom uppgivna elementparametrarna är helt åt skogen iallafall på mina element och disten imponerar inte, det sammantaget gör elementet mer lämpat som mellan än bas
Bikinitider

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-03-15 15:36

Projektet, som jag tänkt mig det, skulle gå ut på att använda det som finns på kallagret till någe knäppt att snickra på. Att kombinera återanvändning med snickarlust och kanske det kommer ut något som låter juste av det.

OBSERVERA att jag inte är att betrakta som något annat än en total nolla på högtalarteori, dock en "intresserad-av-att-lära-mig-nolla" som nog kan betraktas som hyfsat snickartekniskt okej och envis när det gäller.

Inga svar i denna denna tråd är för fundamentala. Frågeställaren är alltså en novis, genera er inte om ni gitter engagera er i mina funderingar och frågor.

Min utgångspunkt är att man kanske skulle kunna få ut bättre ljud ur en låda av storleken OA4 om man låter två likadana element (Peerless 833429) ta hand om olika delar av jobbet att förmedla frekvenserna i musiken. Tänker mig att det är något i den stilen det tänktes när OA116 konstruerades...

Alltså var iden att låda den andel, av den givna lådan, som "blir över" (när man satt baffel och gjort en mellanregisterlåda på cirka 5 l) jobba tillsammans med en Peerless och sköta frekvenser under 4-500 HZ.
Baslådan skulle vara en basreflexlåda.

Tanken jag har är att låta delningen mellan mellanreg och diskant skötas av ett standard OA12-filter men först länka bort (ner till basen) frekvenser under 400 HZ.

Varför då, frågar vän av ordning:
1. Gillar OA12 (kanske mest av alla högtalare jag ägt). Den är kanske inte bäst på allt men definitvit den mest användbara, funkar i alla lägen (utom på tonårsönernas röjarpartyn...).
Alltså bör ju filtret funka att dela mellan diskant och övrigt tänker jag.
2. Peerless 833429 då? Har dem, alla säger att de inte skall sitta i en 70-talare i orginalskick, därför använder jag dem inte till det. Det borde väl dock rimligen vara ett element av juste kvalitét och då är det ju synd att ligger, nyrenoverade, i ett skåp.
3. Philips AD0160/4? Har alltid gillat dem, i t.ex. Mirsch OM3-28 och Dux-satelliterna jag har. Juste mjuk diskant levereras i dessa tycker jag. Ett ytterligare argument är såklart att jag har en hel hög liggandes...
4. OA4 mk I. 50 spänn på en loppis, snyggt fanér i jakaranda, klassisk form men inte värda att orginalrenovera. Skall de eldas upp? Näe, inte om det skulle finnas en prognos att göra dem till något som låter juste.

Har byggt om ett på V1:or med OA51-bestyckning, inte jämförbara element, inser det, men de låter mycket bra och ser ut som ett par V1. Det tycker jag är kul... (Lite samma sak som en Vespa -65 i halvskabbigt bruksskick med en 2,5 gånger så effektstark 200cc-motor från -86).

Detta är "motivbilden" til projektet. Knäppt? Ja säkert...

Att göra:
Bygga baffel, inte skitsvårt men lite knöligt då det skall bli en vinklad mellanreg, som OA12. Den skall vara så upphöjd som möjligt för att platsa under ett rimligt högt (som OA12/14) galler. Diskanterna är lite stora (relativt MT20), det blir troligen dessa som avgör baffelns placering i höjd.
Botten byts ut till basbaffel met ett 70mm avloppsrör som basreflexrör. Längden på detta tänkte jag plocka med hjälp av WinISD när resten är givet. Inget eg problem.
Galler måste på något sätt tillverkas. Då jag skall återanvända så blir det nog en variant med galler a la Carlsson men i en tunn ramkronstruktion, får se...

Mitt största problem är filtret:
Går det att resonera som jag gör?
OM så är fallet, hur dimensioner basdelen av filtret, vilka komponenter behövs och hur skall de kopplas?
En sak som stör mig är alla de spolar som bara ligger och skräpar hemma, kanske man skulle kunna använda någon av dessa. Kondensatorer och i viss mån resistorer är väl "färskvara" och bör köpas nya men int fasen spolar. Problemet är att spolar aldrig är märkta med induktans och jag vet inte hur man mäter detta...

...så var det tänkt...
Henrik

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-03-15 15:47

henriksch skrev:Kondensatorer och i viss mån resistorer är väl "färskvara" och bör köpas nya men int fasen spolar. Problemet är att spolar aldrig är märkta med induktans och jag vet inte hur man mäter detta...

Henrik

Jag citerar vad jag sagt tidigare, riktigt kul projekt, hoppas verkligen det blir verklighet!

Tyvärr kan jag inte bidra gällande filterdelen. Ett enkelt sätt att labba lite är att gå in på www.drkrupp.se/hifi och kolla på hans sida gällande filter och delning. med hjälp av de tabeller som där finns kan du enkelt konstruera ett filter för att tappa av basområdet och på så sätt få en första start att leka med. Därefter kan värden förändras och även konstruktionen, tills man hittar något som man tycker verkar låter bra. Var dock lite restriktiv med det som står på sidan, allt är inte hugget i sten och lite nyanserat är en del av uppgifterna.

Motstånd har jag aldrig varit med blir gamla, bara kondingar och då framförallt elektrolyter. Spolar blir mycket riktigt inte gamla, så det är bara att återanvända. Jag satt i samma sits som dig, så jag köpte en sådan här:
Bild

med denna kan du mäta de flesta motstånd, spolar och kondingar du kommer behöva för filterkonstruktioner.
Finns på denna länk att beställa: http://www.dealextreme.com/p/4070l-2-1- ... eter-26768 och priset är högst överkomligt. I värsta fall får du liksom jag komplettera med nya mätsladdar, men ändrar ändå inte motiveringen av priset i mina ögon. Motsvarande instrument finns på HiFikit för en tusenlapp!

Så, kanske har hjälpt till någonting.

Återigen, lycka till!

MVH Rampitsch

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-03-15 16:07

Juste tips, tack Rampitsch! Ett givet köp, synnerligen rimligt i pris och sen har jag heller ingen alls distans eller upplevelse av köpmotstånd inför ett nytt "vertyg". Skumt att man kan vara småsnål inför att köpa nya högtalarelement eller en spole men inte kunna motstå ett nytt märinstrument eller ett juste verktyg.
Undrar om det finns någon slags diagnos på denna åkomma, selektiv pekuniär distanslöshet eller nåt...
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-03-15 16:13

rampitsch skrev:
henriksch skrev:Kondensatorer och i viss mån resistorer är väl "färskvara" och bör köpas nya men int fasen spolar. Problemet är att spolar aldrig är märkta med induktans och jag vet inte hur man mäter detta...

Henrik

Jag citerar vad jag sagt tidigare, riktigt kul projekt, hoppas verkligen det blir verklighet!

Tyvärr kan jag inte bidra gällande filterdelen. Ett enkelt sätt att labba lite är att gå in på www.drkrupp.se/hifi och kolla på hans sida gällande filter och delning. med hjälp av de tabeller som där finns kan du enkelt konstruera ett filter för att tappa av basområdet och på så sätt få en första start att leka med. Därefter kan värden förändras och även konstruktionen, tills man hittar något som man tycker verkar låter bra. Var dock lite restriktiv med det som står på sidan, allt är inte hugget i sten och lite nyanserat är en del av uppgifterna.

Motstånd har jag aldrig varit med blir gamla, bara kondingar och då framförallt elektrolyter. Spolar blir mycket riktigt inte gamla, så det är bara att återanvända. Jag satt i samma sits som dig, så jag köpte en sådan här:
Bild

med denna kan du mäta de flesta motstånd, spolar och kondingar du kommer behöva för filterkonstruktioner.
Finns på denna länk att beställa: http://www.dealextreme.com/p/4070l-2-1- ... eter-26768 och priset är högst överkomligt. I värsta fall får du liksom jag komplettera med nya mätsladdar, men ändrar ändå inte motiveringen av priset i mina ögon. Motsvarande instrument finns på HiFikit för en tusenlapp!

Så, kanske har hjälpt till någonting.

Återigen, lycka till!

MVH Rampitsch

Beställde just en. Kostade 134,25 kr, gratis frakt. Stort tack för tipset.

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-03-15 16:13

Ja, kanske inte är omöjligt, men tror jag lider av ungefär samma syndrom :wink:

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-03-15 20:53

Ok, då har det blivit en beställning av multimeter här också...
Som förut sagt, selektiv pekuniär distanslöshet :oops:
mvh
Henrik

Återgå till DIY-forum