Surroundhögtalare (vilken frekvensgång?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-24 10:00

Men det är ju just något som (väll) till viss del går att kompencera på just det sättet som du gjort, genom att vinkla baffeln och på så vis få mindre direktljud.

Har du testat att mäta med högtalarna på vägg och mäta vid lyssningshöjd. Långt ifrån, i mitten av rummet och sedan nära/ under för att se hur frekvensresponsen förändras.
Kanske här det är av vikt att diskanterna och basen ska ha "rätt" spridningsmönster i förhållande till varandra för att få en jämna spridning i området horisontellt från högtalaren och ner under den.
Efter som mellanregistret är mindre riktningsberoende än diskanterna, så är det nog därför bra om diskanterna INTE är vinklade upp alls men att basen är det, för att man där (vid någon vinkel av basen i förhållande till diskanterna, beroende på deras spridningsbetenden) kanske kan få ett perfekt förhållande mellan basens fallande spridning med vinkelt i förhållande till diskanternas. Och man således kan få en spridning vertikalt från högtalaren, horisontellt rakt ut och under det, som är väldigt jämn.

Kanske därför som a2 ser ut som den gör med diskanternas "baffel" sittandes rakt och basen riktad upp. :)
Det tror jag är en av orsakerna, att man då just har möjligheten att få en frekvenslinjär återgivning även väldigt nära/ under högtalaren.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-03-24 10:22

jo du har nog rätt. Jag funderade på det där med diskanterna faktiskt. Det var dock enklare att bygga på det här viset. Det är ju ett bygge mest för att testa principen. Men det vore väldigt intressant och se vilken skillnad det skulle ha om diskanterna gick rakt ut ifrån väggen så som a2 ser ut. Det finns ju förmodligen en anledning till varför IÖ har byggt dem som han gjort..

En annan skillnad med a2 är ju att diskanterna sitter längre ifrån varandra. Jag är inte helt säker på vinkeln de sitter mot varandra heller. Min låda har ju diskanterna vinklade ca 45grader i relation till varandra. Jag tror a2 har en mindre vinkel. Det kommer ju påverka ljudet något förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-24 11:13

JBL Synthesis har en annan variant på sidosystem.

Bild
http://www.jblsynthesis.com/ProductDetails.aspx?prdid=13

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-24 11:22

Kraniet skrev:jo du har nog rätt. Jag funderade på det där med diskanterna faktiskt. Det var dock enklare att bygga på det här viset. Det är ju ett bygge mest för att testa principen. Men det vore väldigt intressant och se vilken skillnad det skulle ha om diskanterna gick rakt ut ifrån väggen så som a2 ser ut. Det finns ju förmodligen en anledning till varför IÖ har byggt dem som han gjort..

En annan skillnad med a2 är ju att diskanterna sitter längre ifrån varandra. Jag är inte helt säker på vinkeln de sitter mot varandra heller. Min låda har ju diskanterna vinklade ca 45grader i relation till varandra. Jag tror a2 har en mindre vinkel. Det kommer ju påverka ljudet något förstås.

Tål att mätas på ! :twisted:

jag är själv VÄLDIGT intresserad av detta då jag någon gång ska bygga egna surrar, då vill jag ha allt klart för mig ;)
Jag tror att vinkeln är typ 90* mellan diskanterna (= aldrig en diskant mer än i 45* vinkel från dig) och med en 45* avfasning framtill, men jag ska ta och mäta detta nästa gång jag får tillfälle.
det rä så jag minns dom i alla fall....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-03-24 19:22

ja det är ju iofs 90grader, tänkte lite fel tror jag.. :)

den där jbl-modellen finns det många liknande varianter av. Det verkar vara ett försök att kombinera vanligt framåtstrålande låda med bredspridande. NHT har haft nån liknande modell och det finns en del andra amerikanska märken som kör med en vanlig tvåvägare med ett bredbandselement på var sida om lådan.
Paradigm har väl några sådana också tror jag.

edit: den där jbl-modellen kanske är omställningsbar också så att man kan välja exakt vilka element och i vilken kombination som ska spela?

edit: man skulle ju kunna tänka sig en variant med pyramidliknande utseende med ett bredbandselement fram och åt sidorna. kunde kanske bli en riktigt bra surround med bra effekttålighet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-24 20:08

Jag har tänkt att bygga höjdkanaler med NS3 när dom dyker upp sen.
Fyra element i varje låda.
Har också tänkt mej någon variant med elementen spelandes åt helt olika håll..
Får se hur det blir.. :)

Föregående

Återgå till DIY-forum