av Thomas_A » 2003-11-05 18:28
Instruktioner för tvätt av LP skivor enligt Thomas Åkerlund
Material:
Isopropanol
Destillerat/filtrerat vatten.
Kodak PhotoFlo
En dammsugare
Munstycke för möbeldammsugning
Sammet
Diskunderlägg i skumgummi
En vakuumfälla om man kan få tag på en. Att koppla mellan dammsugare och slang.
Munstycker för dammsugaren ?slipas? ned så den är platt på undersidan. (De röda eller gröna glid/borstlammellerna som brukar sitta tas bort innan. Jag har dock upptäckt att dessa röda varianter fungerar mkt bra för skivtvätt också, och dessa kan köpas lösa på dammsugarbutiker. De är dock hårdare än sammet, så allt sker på egen risk. Prova alltid med en eller två testskivor som du inte är rädd om.) Sen limmar man fast sammetslammeller på fram och bakkant. Munstycket ska vara så brett att det täcker det spelade området på skivan. Låt torka 1 dygn.
Isopropanolen blandas med vatten till koncentrationen 30-40%. 1 droppe PhotoFlo per 100 mL tar jag.
1. Torka av skivans båda sidor med en kolfiberborste. Kolla på skivan så det inte sitter något damm eller partikel hårt fast i något spår. Det kan det göra ibland.
2. Lägg skivan på ett diskunderlägg placerat på ett plant bord.
3. Sprid vätska på skivan med en annan (äldre) kolfiberborste. Hela skivan måste vara täckt. Låt proceduren ta runt 20 sekunder.
4. Sätt på dammsugaren och placera munstycket på skivan så att det täcker alla spår. Reglera vakuum med dammsugarens ventilhål som brukar finnas på slang/munstycke. Vrid runt skivan för hand med den andra handen. Diskunderlägget glider ganska lätt om man har en plan yta under. Tre-fyra varv brukar göra skivan helt torr.
5. Vänd på skivan och placera på en nytt torrt diskunderlägg. Lägg det första diskunderlägget åt sidan så det torkar till nästa skiva. Kontrollera munstycket/sammet så det inte sitter någon synbar partikel i sammetslammellerna. Upprepla från punkt 3.
6. Resultatet blir bättre om man upprepar en gång.
Det viktiga är att vätskan ska snabbt på och snabbt av. Hinner den dunsta torkar smutsen in än mer. Att bara skölja efter med vatten utan vakuum har jag upptäck ge knaster som kan bäddas in för evigt. Vakuum är det enda som fått trötta skivor att få liv igen i min samling.Träna på skivor som du inte är rädd om. Resultatet kan ibland bli ganska fantastiskt.
Fotnot: Det är inte hälsosamt för en dammsugare att bli behandlad på ovanstående sätt även om vätskemändgerna är mycket små. Ta ett par skivor i taget och öppna locket så att ev fukt kan dunsta. Jag har inga som helst ansvar för olyckor eller förstörda dammsugare. Allt sker på egen risk. Vakuumfälla kan byggas eller köpas för den som vill.
I övrigt, se till att PU och kapacitans matchar väl! Kabel + RIAA stegets kapacitans ska matcha PUns rekommenderade last. PU rek om du frågar mig är Ortofon OM40 eller Shure V15VxMR.
Thomas