Vägghögtalare + 6,5" TH i tv-bänk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-07 12:04

Kraniet, är det din "KAW högtalare"? http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27624&postdays=0&postorder=asc&start=0

Trevligt att få mäta i ett ekofritt rum :) Vi har ett par ekofria rum på jobbet också och måste säga att det är en rätt sjuk känsla när man kliver in ett sådant rum, det är nästan så man tappar balansen på något sätt.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-07 13:20

silverminken, det måste nog gå utmärkt att simulera på så sätt då mätningarna inte skiljer, i mina ögon, enormt mycket.
Tack för tipsen! Jag har funderat lite på vilken riktning som jag ska kalla för on-axis och när du säger i lyssnarens riktning så känns det rätt så givet, vi kör på vinkelrätt mot baffeln (jag är inte helt säker på att det kommer bli den "exakta" vinkeln för lysning men det är nog närmare sanningen än att ta vinkelrätt mot väggen). Att topparna är viktigare än dalarna att undvika visste jag inte, jag ska försöka att eliminera dem i första hand.

En generell fråga, hur kan man tänka/mäta för att förstå vilken lägsta delningsfrekvens man kan ha på diskanten?
Jag kan tänka mig att det dels beror på om distrotionen ökar nedåt i frekvensoch att man där avgör hur mycket distrotion man anser att man kan ta. Detta antar jag att man mäter fram med exempelvis sirp?
En annan faktor som jag antar spelar in än konrörelsen som inte får bli för stor. Detta kanske man kan simulera i exempelvis basta?
En tredje faktor skulle kunna vara effekttålighet. Det kanske är det samma som konrörelse eller kan det ha med värmeöverföring att göra?
Hjälp...hur tänker/mäter man?

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2011-01-08 23:43

Ja att kalla on-axis för något som är ungefär normal lyssningsvinkel är nog bra. Sen ska man ju inte stirra sig blind på enbart den vinkel, utan också mäta lite åt sidorna och kanske även vertikalt för att få ett hum om energiresponsen (tror att du gjorde det längre upp i tråden).

Om effektiv membranarea och linjär slaglängd står angivet i databladet kan du ju räkna ut hur långt ner i frekvens diskanten kan spela "tillräckligt högt". Dist-mätningar vid lite olika signalnivåer är ju jättebra att ha (akta så du inte bränner diskanten om du mäter själv). Sen kan det bli lite problematiskt att dela för nära diskantens resonansfrekvens (fs). Väldigt mycket går att simulera med Basta! så det är nog ingen dum början.

Kolla om Zaph har mätt något på din diskant också...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-09 00:38

Klabe skrev:Kraniet, är det din "KAW högtalare"? http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27624&postdays=0&postorder=asc&start=0

Trevligt att få mäta i ett ekofritt rum :) Vi har ett par ekofria rum på jobbet också och måste säga att det är en rätt sjuk känsla när man kliver in ett sådant rum, det är nästan så man tappar balansen på något sätt.

ja dom ekofria rummen är kusliga, fast ganska sköna när man vant sig. Vore kul att prova "övernattningsexperimentet" och se om man verkligen blir galen efter att ha sovit där en natt.. :)

Men nej det är inte det projektet. Fast lådan är väldigt lik och det är samma element.
Mvh
Magnus

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-12 14:07

Klabe skrev:...Vi har ett par ekofria rum på jobbet...

Shit, vad jobbar du med? :)

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-13 11:42

Med motorutveckling på ett medelstort företag. För att sälja våra fordon så behöver de gå igenom en bullercertifiering och för att optimera buller från motorn så körs motorn i akustikrum. Det är dock ingenting som jag håller på med

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-14 17:37

Delningsfiler v1

Nu har jag knopat i hop första versionen av delningsfiltret. Jag har jobbat en del med att försöka få bort dippen mellan 200 och 1000Hz. Tyvärr har jag klantat mig lite och kört simuleringar med mätdata med för litet tidsfönster så jag har nog suboptimerat en del för de lägre frekvenserna (under 400Hz), det såg något bättre ut i simuleringarna. Det jag borde ha gjort på en gång vara att göra mätningar med högtalaren på golvet. Nu har jag i alla fall gjort en mätning på golvet med delningsfiltret inkopplat:
Bild

Filtret är 3dje ordningens elektriskt filter för både diskanten och basen och är kopplat enligt nedastående bild

Bild

Basen har en kondensator och en spole i serie som är parallell kopplad med ett motstånd. Denna krets är tänkt att jämna ut dippen mellan 200 och 1000Hz och kopplar man endast in denna krets så får man den blåa kurvan nedan mot den svarta som är basen utan delningsfilter. Efter dippjusteringen kommer ett 3'dje odningens delningsfilter som har en rätt stor första spole som är tänkt att plocka ned peaken vid 1000Hz. Röd kurva är hela delningsfiltret på basen Bild

För att lyckas att ta bort dippen man får vid vägghängda högtalare så tror jag att man egentligen borde utnyttja ändringarna i högtalarens impedans när man optimerar ett filter. Genom att göra lådan större eller mindre samt stoppa den mer eller mindre så kommer impedanstoppen vid resonansfrekvensen flytta på sig och detta borde man kunna utnyttja. Egentligen borde man kanske till och med ha detta i åtanke när man väljer element. Om man kan flytta på resonanstoppen elektriskt så vore det heller inte så dumt men det har jag ingen aning om det går ens. Nedanstående närfältsmätning visar att dämpningen är lägre strax innan 80Hz där impedansen är som störst
Bild

Delningsfiltret till diskant är gjort för att passa ihop med basen med hyfsad rak frekvensgång. I den svarta kurvan där inget delningsfilter är inkopplat ser man att det finns en del svängningar mellan 2000 och 5000 Hz som jag misstänker kommer i från en inte så optimal diskantplacering på baffeln. Den blåa kurvan visar diskanten med des delningsfilter inkopplat.
Bild

Fasen blir enligt nedan för de båda elementen Bild

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-17 12:08

Nu har jag haft tid att titta lite på mätningarna ovan. De blev inte riktigt som jag hade tänkt mig då simuleringarna inte visade en lika hög peak vid ca 1000Hz samt att det även var flackare mellan 500 och 1000Hz. Mätningarna visade sig att matcha simuleringarna för diskanten hyfsat väl men för basen var de rätt så off ut.

Som tur är så har jag hitta lite fel i mina simuleringar :) Impedansen hos basen har ändrat sig något. Två av kondensatorerna låg 20% högre än sitt specade värde. Jag hade "glömt" att ta med en spoles reaktans på ett ställe där den var relativt stor. Alla dessa fel drog åt samma håll vilket egentligen kanske var tur så att jag hitta dem.

Filter v2 är på gång.....

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-18 23:25

Delningsfilter v2

Det första delningsfiltret blev inte riktig som jag hade tänkt mig. Till version 2 så har jag gjort mindre ändringar på vissa komponenter samt lagt till en kondensator på basens delningsfilter. Jag tycker nu att det börjar likna något med de förutsättningarna som jag har. Puckeln under 200Hz tror jag kommer från tidsfönstret och får bortses. Stigningen upp mot 1000Hz och peaken vid 1000Hz tycker jag nu har rimliga proportioner. Det finns en sänkning mellan ca 1200 och 2100Hz på ett par dB som jag har haft svårt att få bort och är i dena version av filtret ändå relativt lite mot de olika varianterna som jag har simulerat. Sedan finns det lite svängningar vid 3000-6000Hz men för att få bort dem så tror jag måste flytta diskanten på baffeln. Fasen för basen och diskanten tycker jag ligger hyfsat på varandra vid delningsfrekvensen. Delningsfrekvensen blev bra mycket lägre än vad jag hade tänkt.....

Bild

Bild

Bild

Jag tror jag nöjer mig med detta resultat så länge då jag tyvärr inte har möjlighet att ha högtalarna framme med delningsfilter och kablar utanför lådan för att "lysana" fram svagheter och där efter justera. Dessutom känner jag mig väldigt osäker på om jag klarar av det då jag inte har så mycket lysningsvana eller referenser. Men om ni redan nu från ovanstående mätningar kan se eventuella brister och hur man kan höra dem så blir jag bara glad om ni kan tipsa mig om det så jag kan "leta" efter dem då jag lyssnar på högtalarna.

/Klas

edit: ändrat bild på delningsfilter
Senast redigerad av Klabe 2011-01-19 00:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-18 23:47

Du har verkar ju ha lyckats utomordentligt väl med filtret. Det vore intressant med kommentarer om ljudbilden när du blivit mer klar.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-01-18 23:55

Tackar! Det kan jag göra.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-03-29 11:43

Nu, några månader senare, är högtalarna lite mer färdiga. De har fått lite vit färg på under- och ovansida samt tapet på framsidan. Ett par terminaler är infällda och på ovan sidan sitter det "up-lights".

[img]http://lh5.googleusercontent.com/_DbHQDlB9KCA/TZGkdTcW8MI/AAAAAAAAAKQ/fk5DFaxL1gM/s720/IMAG0493.jpg[/img]

[img]http://lh3.googleusercontent.com/_DbHQDlB9KCA/TZGkdSG4WDI/AAAAAAAAAKU/kMMYn-DvtUY/s720/IMAG0498.jpg[/img]

De har nog suttit på väggen en dryg månad nu men jag har inte lyssnat så mycket på dem ännu. De går ju inte så djupt så jag tyckte att det lät lite halvtråkigt....lösningen blev att bygga ett par basmoduler...
Senast redigerad av Klabe 2011-03-29 12:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-03-29 11:56

Använd HTTP istf HTTPS

Bild

Bild
\\Sky

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-03-29 13:34

Basarna blir ett par 6,5" tappade horn som "martinsson"' på hifi-forum har konstruerat och publicerat http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78803.

Lådorna blir integrerade i tv-bänk med lite i hop plock från ikea. Grundstommen är en bänk ur serien Bestå. På sidorna sätter jag baslådorna och "klär" ytterkanterna med en något kapad dörr från serien Bestå. Ovan på allt lägger jag en garderobsdörr från ikea. På så sätt får jag en bänk som är ca 50cm djup vilket innebär att jag får plats med förstärkeriet.

Skiss på tv bänken:

Bild

Limmar och skruvar fast innerväggarna på ena gaveln först:

Bild

Sedan skruvar jag fast sidostyckena inifrån:

Bild

Klar

Bild
Senast redigerad av Klabe 2011-03-29 15:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Klabe

Vägghögtalare + 6,5" TH i tv-bänk

Inläggav Klabe » 2011-03-29 14:01

Hur låter de då?

Systemet är i princip bara ihopkopplat sedan några dagar. Inga mätningar är heller gjorda som jag kan justera efter. Det jag har att jämföra med är ett par Monitor audio B6

Spontant så känner jag mig hyfsat nöjd. Bäst gillar jag nog att det har blivit en bas som man gärna stampar takten till. Vet inte hur jag ska förklara riktigt men jag upplever som att den nu slår lite hårdare (eller mer markerat) och är mer distinkt. Desutom har ett vad jag upplevt "basmalande" (en odefinierbar slapp baston som överröstar övrig bas) upphört. Vet inte vad det beror på, kanske var det väggavståndet på de gamla högtalarna som var fel eller så kanske delning vid 80hz på det nya systemet inte blev så bra. All heder till Martinsson som har konstruerat dessa, är riktigt nöjd hittills :)

I övrigt tycker jag anslag och typ cymbaler har blivit mer markerade på ett trevligt sätt.

Det som kanske har blivit lite sämre är kanske röster, tycker att de kanske inte är lika lena längre.

I början när jag lyssnade så spände jag mig nog lite i öronen och det blev lite jobbigt. Nu lyckas jag slappna av lite mer och allt blir mycket mer trevligt att lyssna på :)

Ska försöka ta och mäta lite också...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-03-29 14:32

kör du med lite dämpning på framväggarna tror jag det där "hårda" mellanregistret kan mildras lite. Kan också vara så att det är lite för mycket energi runt 3kHz som du reagerar på.

Ser väldigt bra ut annars. Du har lyckats bra :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2011-03-29 15:11

Jag har själv planer på att bygga martinssons lilla horn, och ditt bygge ser jättespännande ut!

Finns det någon chans att du kan länka till en aning mer högupplösta bilder så man ser vad det föreställer?

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-03-29 15:40

Anders_A skrev:Jag har själv planer på att bygga martinssons lilla horn, och ditt bygge ser jättespännande ut!

Finns det någon chans att du kan länka till en aning mer högupplösta bilder så man ser vad det föreställer?

Nu har jag lyckats få bilderna lite större hoppas jag....inte mycket nytta om man inget ser!

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-03-29 15:53

Kraniet skrev:kör du med lite dämpning på framväggarna tror jag det där "hårda" mellanregistret kan mildras lite. Kan också vara så att det är lite för mycket energi runt 3kHz som du reagerar på.

Ser väldigt bra ut annars. Du har lyckats bra :)

Tack för tipsen :)

Jag tror att jag får upp kurvan lite vid 400 Hz och ned vid 1000 Hz med dämpning på väggen.

Hur ska man tänka vid 3kHz peaken? Jag tror att jag måste göra om baffeln för att få det plattare där. Dock så går det ju alltid att tweaka lite men jag vet inte hur jag ska prioritera. Vilket förhållande är viktigt för 3kHz peaken? Är det nivån vid 1000-2000Hz som ska vara jämn eller ska den jämföras mot 400Hz eller kanske frekvenserna ovanför? Det går kanske att plocka ner den lite men då tror jag det kommer att kosta även vid 1500Hz samt många frekvens ovanför...

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-03-30 15:07

Kraniet skrev:kör du med lite dämpning på framväggarna tror jag det där "hårda" mellanregistret kan mildras lite.

Hmmm....blev lite fundersam om jag tolkade in för mycket med ovanstående.

Menar du ordagrant att sätta dämpning någonstans "godtyckligt" på framväggen eller menar du sätta dämpning precis runt högtalarna?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-03-30 16:14

Klabe skrev:
Kraniet skrev:kör du med lite dämpning på framväggarna tror jag det där "hårda" mellanregistret kan mildras lite.

Hmmm....blev lite fundersam om jag tolkade in för mycket med ovanstående.

Menar du ordagrant att sätta dämpning någonstans "godtyckligt" på framväggen eller menar du sätta dämpning precis runt högtalarna?

runt om. främst på "insidan" så du slipper det som studsar in i framväggen. Behöver ju dock helst 70mm tjockt för att få tillräckligt bredbandig dämpning.
Annars som sagt är det väl att få ner energin lite i 3kHz området. Sen kan det kanske vara befogat att fundera på om du inte delat lite väl lågt för att diskanten ska må helt bra

Bild

diskanten kanske inte har några problem men den ökande disten under 2Khz kan vara värd att beakta, och kanske bidra till en del "hårdhet"
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till DIY-forum