Praktiska tips för distortionsmätningar på högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson

Praktiska tips för distortionsmätningar på högtalare?

Inläggav matssvensson » 2011-03-28 14:53

Letar efter praktiska tips på hur jag utför distortionsmätningar på högtalare så bra som möjligt. Hur minimerar jag inverkan av rumsresonanser och vibrationer från annat när jag mäter i ett vanligt icke ekofritt rum? Mäta utomhus, hur minimerar jag inverkan av bakgrundsljud och vind?

Mätsystemet:
- ARTA STEPS 1.7.0 mätprogramvara
- windows XP på powerbook pro
- Earthworks M30BX mikrofon
- EMU USB tracker pre ljudkort

Tacksam för alla tips och erfarenheter.

mvh, Mats

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-28 18:41

jösses vilket fint mätsystem du har, steps inställningar har jag aldrig förstått mig på men prova gärna svepmätning och spektrum i arta, funkar väldigt bra

svepet i arta kan tidsfönstras och du får en ekofri mätning, dock saknar jag tydlighet om lägsta mätfrekvens så den får man hålla koll på själv, jag tror detta är en bugg och jag ska mejla mr. arta om detta, men eftersom jag inte är en betalkund så är han inte så förtjust i mina synpunkter
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-28 20:36

celef skrev: dock saknar jag tydlighet om lägsta mätfrekvens så den får man hålla koll på själv, jag tror detta är en bugg och jag ska mejla mr. arta om detta, men eftersom jag inte är en betalkund så är han inte så förtjust i mina synpunkter

Det indikeras med ett streck nere till vänster.

Ska du inte ta och skicka en slant till mr Arta så supportar du och bidrar till utveckling? ;)

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-28 21:15

Piotr skrev:
celef skrev: dock saknar jag tydlighet om lägsta mätfrekvens så den får man hålla koll på själv, jag tror detta är en bugg och jag ska mejla mr. arta om detta, men eftersom jag inte är en betalkund så är han inte så förtjust i mina synpunkter

Det indikeras med ett streck nere till vänster.

av någon anledning fungerar inte det gula strecket vid just svepmätningen, menar du att den fungerar för dig?

Ska du inte ta och skicka en slant till mr Arta så supportar du och bidrar till utveckling? ;)

/Peter

jo jag borde göra det, men det är några små saker (inställningsgrejjer)som jag tycker är så svåra å dumma att jag inte fått tummen ur, när dessa blir fixade har jag lovat mig själv att lära mig att göra en utlandsbetalning till mr. arta :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2011-03-29 00:12

Tack för tipset. Ska göra ett försök med svep i ARTA istället. För jag har inte heller fått någon ordning på inställningarna i STEPS.

Har jag förstått anvisningarna rätt är svepmätningen frekvensbegränsad till 1/gatetiden och 2-4 tons dist. För mig skulle det innebära att det kan funka ner till ca 250 Hz.

Några tips på distmätningar för lägre frekvenser - närfältsmätning?

/Mats

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-29 07:59

matssvensson skrev:Tack för tipset. Ska göra ett försök med svep i ARTA istället. För jag har inte heller fått någon ordning på inställningarna i STEPS.

Har jag förstått anvisningarna rätt är svepmätningen frekvensbegränsad till 1/gatetiden och 2-4 tons dist. För mig skulle det innebära att det kan funka ner till ca 250 Hz.

Några tips på distmätningar för lägre frekvenser - närfältsmätning?

/Mats

precis, man får kombinera med närfält om man inte har tillgång till en helt reflexfri miljö. spektrumanalysatorn är oxå kul att mäta en eller tvåton sinusar med, här skulle jag önska att man kunde välja fler sinusar att spela, kanske fem
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-29 09:32

Finns ju multitonsignal i SA.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-29 10:27

ja kanske

det kanske inte är helt 100 men jag tycker det är kul å intressant att jämföra resultat med andras, lite som att följa en inofficiell mätstandard
Bikinitider

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2011-03-29 22:20

Jag ska göra några försök med svep och närfält. Och se om jag kan få ordning på STEPS också eller ge upp där. Återkommer efter det, förhoppningsvis med vettiga resultat eller med fler frågor.

mvh, Mats

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-03-29 22:47

celef skrev: spektrumanalysatorn är oxå kul att mäta en eller tvåton sinusar med, här skulle jag önska att man kunde välja fler sinusar att spela, kanske fem

Du kan öppna fem tone.exe och spela olika toner, och titta på RTSec.exe
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-30 00:44

Bra förslag där av phon.

Ytterligare en variant är att skapa fem olika sinusar med ARTA eller Reaper tex. och mixa ihop dom till ett spår i Reaper.

Kör sedan detta spår från Reaper och välj "external" i ARTA's spektrumanalysator.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-30 14:51

men jag tycker ändå att bäst vore om mr.arta utökade de två sinusarna till kanske fem, eller kanske sex sinusar, det är sådana där små detaljer som har gjort jag ännu inte har betalat :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-30 14:55

matssvensson skrev:Jag ska göra några försök med svep och närfält. Och se om jag kan få ordning på STEPS också eller ge upp där. Återkommer efter det, förhoppningsvis med vettiga resultat eller med fler frågor.

mvh, Mats

å du får gärna dela med dig ifall du löser de kryptiska inställningarna :) jag vet att piotr har gjort det och till och med förklarat hur dessa funkar, likt förbannat så är det för mig helkryptiskt :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-30 15:38

celef skrev:men jag tycker ändå att bäst vore om mr.arta utökade de två sinusarna till kanske fem, eller kanske sex sinusar, det är sådana där små detaljer som har gjort jag ännu inte har betalat :oops:

Är det för många sinusar i multiton? Finns ju "high decade" och "low decade".

Jag pröjsade för ett par år sedan och bad om ASIO. ;-)

/Peter

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2011-03-30 23:39

Celef skrev:
du får gärna dela med dig ifall du löser de kryptiska inställningarna Smile jag vet att piotr har gjort det och till och med förklarat hur dessa funkar, likt förbannat så är det för mig helkryptiskt

Ja, jag ska försöka dela med mig av erfarenheterna framöver, om jag får ut något vettigt. Och du piotr får gärna berätta hur inställningarna funkar i STEPS en gång till, eller hänvisa till vart jag kan hitta den förklaringen. Tack.

mvh, Mats

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2011-04-04 10:49

Körde några svep i helgen och chirpen i ARTA funkade som väntat. Mätningarna ser ok ut. Tack för tipset.

Tror också att jag fick lite mer ordning på inställningarna i STEPS. Jag testade att minska transient time och integration time ner till den gate tid jag normalt använder i rummet för MLS, dvs 4 ms. Då visar STEPS bättre överensstämmelse med chirp mätningen i ARTA.

/Mats

Återgå till DIY-forum