Ollboll skrev:Det är helt olika typer av förstärkare :)
Hypex och ICEpower är Klass D, ganska nyutvecklade och väldigt effektiva sådana. Ljudmässigt har jag inte testat dom än, planerar själv att köpa en Hypex som subbasförstärkare. Klass D. Av recensioner jag hittade via diyaudio ska ICEpower vara väldigt bra på subbasar men sämre på högre frekvenser där Hypexen är bättre, att förstärka en signal med Klass D blir svårare ju högre frekvens du vill spela.
LM3886 jag har inte testat själv men jag tror att det är klass AB, inte lika effektiv som Klass D men nästan, har dock fått väldigt bra kritik så borde låta bra.
Om du däremot är ute efter perfekt ljudkvalité så finns det ju klass A, som kännetecknas av väldigt väldigt stora och ineffektiva förstärkare som även måste vara på hela tiden, så dom blir än mer ineffektiva. Däremot så låter som så äckligt bra : /
Prismässigt så är Klass A inte dyrare att bygga än att köpa Hypex-moduler, själv så byggde jag monoblock med överdesignade kraftaggregat och då gick det på 5k / kanal, men går att halvera priset om man så vill om inte vill vara så extrem. Däremot så tar dom som sagt upp plats och äter ström på ett helt annat plan än övriga tekniker.
Om du väljer Klass A behöver du oxå ganska effektiva högtalare, för annars så har du inte kräm nog att driva dom iochmed att du har ganska låg uteffekt.
Just angående förstärare skulle jag rekommendera att du tittar in på diyaudio.com, där finns det en ofantlig mängd kompetens och folk att fråga som vet långt långt mer än det lilla jag lyckats snappa upp där sedan jag hittade sidan, dom har t.ex. en hel forumsdel tillägnad på chipamps som LM3886 :)
Jag har ju som sagt tänkt använda hemmabygget till mina gamla Proson först och främst... inga höjdarhögtalare precis i audiofilkretsar, men själv så tycker jag det låter jättebra. Men å andra sidan så är jag en sådan som omöjligt kan höra någon större skillnad mellan högtalare för 1000 kr och ett par för 100 000 kr. xD
Så att bygga en förstärkare är mest för att jag ska få något bra att göra, samtidigt som jag är intresserad av elektronik... dessutom så är det ju trevligt att ha gjort något eget som (ja förhoppningsvis iallafall) går att använda.
Det finns ju så oändligt många olika konfigurationsmöjligheter så jag vet inte alls vad jag ska välja till mitt första bygge.
Men just nu efter att ha läst runt i forumen så funderar jag på någon LM3886-variant, Tripath's TA3020 eller Pass Labs BA-2.