Lära sig löda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Lära sig löda

Inläggav TCM » 2011-04-14 12:16

Ni som är kungar på att löda: är den här seriekursen något att ha? :)

http://mightyohm.com/blog/2011/04/solde ... omic-book/
http://mightyohm.com/files/soldercomic/ ... 110409.pdf

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-14 12:28

bra ämne och bra illustrationer, får en fyra av mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-14 12:35

Den var bra! Faktiskt bättre än foton, som har en förmåga att bli väldigt röriga. Det enda jag saknar, är tips om hur reparerar misstag, t.ex. hur man löder loss något. Men om man aldrig gör några misstag ( :oops: ), så behövs ju inte det!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-04-14 15:55

Nja den där var väl lite sisådär va? :)

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-14 16:18

Piotr skrev:Nja den där var väl lite sisådär va? :)

Menar du att instruktionen inte uppfyller villkoren för certifiering enligt militär standard?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2011-04-15 12:27

Jag tänkte att det kanske skulle vara roligt att göra något själv i framtiden och då är lödning en sak jag verkligen skulle vilja lära mig. Det här såg ut som en ok förklaring för en nybörjare

@Piotr
Vad är det som är "sisådär"?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-15 13:40

Sånt där 60/40-tenn med mycket bly i finns väl inte längre?
Annars tyckte jag det såg bra ut, men det är ju mycket känsla och träning som behövs för att värma lagom.

Man behöver nog en lödkolv med termostatreglerad spetsvärme, menar jag, om det ska bli något bra alls, dom billigaste har inte det och är för långsamma och för kalla först, och sedan blir dom för varma när dom stått på ett tag.
Den vara helt upp i temp innan man börjar värma, annars matar man bara in onödigt mycke värme utan att tennet smälter, och komponenterna blir för varma och plastisoleringen smälter i stället. Rätt temp är viktigt.
Om man inte ska stoppa komponenterna i kretskortsborrningar utan löda ihop ett delningsfilter typ hard wire style så kan det vara en god ide att förtenna komponenterna först, och sedan löda ihop.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2011-04-15 14:19

paa skrev:Sånt där 60/40-tenn med mycket bly i finns väl inte längre?

Jodå, 60/40 går att köpa fortfarande, bl.a på Elfa och Kjell.

Köpte en ny lödkolv igår, 100W med stor mejsel. Klart användbart när spetsen i lödstationen inte orkar hålla tillräckligt med värme.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-04-15 16:09

Allt man behöver lära sig är att göra snygga kallödningar som ser ut som riktiga lödningar :)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-04-15 16:47

Jag läste rubriken som "Lära sig döda"..... :twisted:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 17:17

paa skrev:Den vara helt upp i temp innan man börjar värma, annars matar man bara in onödigt mycke värme utan att tennet smälter, och komponenterna blir för varma och plastisoleringen smälter i stället. Rätt temp är viktigt.

Bättre med lite för hög värme än för låg. Här gäller det att ha bra kontakt mellan lödspets och objektet som ska värmas. Har man rejält med värme styr man mängden av denna genom tiden, dvs man smälter tenn och får det att flöda och så fort det är klart slutar man löda. På så sätt värmer man inte upp kringliggande material för mycket. Det är en erfarenhetsfråga, man lär sig snart att se på en lödning om den är bra eller inte. Med en för svag, eller kall, lödspets/kolv behöver man värma för länge innan rätt temp har uppnåtts på lödstället och då har kanske även isolering, plaster och andra känsliga material i närheten tagit skada.

/ B

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-04-16 10:22

I min ungdom var temperaturreglerade kolvar alltför dyra för min ekonomi.
Lösningen blev då enligt figuren nedan

Bild

Jag gjorde en upphägningsanordning på väggen och när man hängde kolven där så öppnade en microswitch så att strömen gick genom dioden. Fördelen var att temperarturen sjönk till en lagom beredskapsnivå. När man tog kolven för att löda, kortslöts dioden, och tempen steg mycket snabbt till lödtemperatur.
En annan fördel var att om man hade pläterad lödspets så höll den mycket längre, annars åts kopparn upp sakta men säkert.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Återgå till DIY-forum