Filterkomponenter, värden mm

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

adagio

Filterkomponenter, värden mm

Inläggav adagio » 2011-04-06 08:51

Hej.
Sitter och funderar på nästa uppgradering eller snarare förändring i systemet. Funderar på ett uppgraderingskit till skivspelaren men samtidigt vet jag att det finns mer att hämta genom att uppgradera delningsfiltret i högtalaren.
Högtalaren är en Magnepan 1.6qr, jag har sett flera uppgraderingar på MUG forum, sen har en firma i USA, Skiing Ninja, tagit fram ett färdigt kit som rönt mycket goda vitsord.

Över till frågan:
Bild
Så här ser filtret ut.
Funderar på att göra en total makeover i extern låda med mundorfkomponenter. Ett problem är att mundorfs kopparfoliespolar ligger på 3,3 mH 0,37ohm och 3,9 mH 0,39ohm och orginalet, järnkärnespole, ligger på 3,5 mH 0,4ohm. Vilken effekt ger de felaktiga värdena och vilken komprimiss bör väljas.
Efter spolen i basfiltret sitter en elektrolytkondensater på 25µF parallelt med baselementet(om jag tolkar rätt) Denna vill jag byta mot en bättre, men värdet verkar lite svårt att matcha, kan välja 22µF och en 3,3µF.
Är detta försumbar skillnad?
I diskantfiltret kan jag välja en 22µF samt en fin liten silver/guld/oljavariant på 0.01µF eller 0.1µF för snabbheten, vilken ger bäst effekt?
Tacksam för svar från luttrade filtertveakare/konstruktörer.

adagio

Inläggav adagio » 2011-04-06 09:07

Hittade ett alternativt schema som gör det enklare att matcha med standardspolar.
Bild
Detta är en rekomenderad lösning men jag är lite nyfiken på vad som ändras rent nivåmässigt mm

Jag har rätt klart för mig att man bör ha så få kondingar som möjligt, gärna en stor och en liten för minimala fel och maximal detaljåtergivning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-04-14 08:57

Personligen tycker jag det är för mycket pengar för så lite "ändring". Du har säkert fått ideerna från MUG. Där finns en övertro på vad komponentbyten kan ge tillbaka i form av "bättre" ljud. Många angriper inte roten till varför det låter som det gör.

adagio

Inläggav adagio » 2011-04-20 09:35

Ja idéerna kommer från MUG, jag gillar högtalaren som den är och kan man få ut mer väljud från den för mellan 400 kr till 3-4000 är det ju skitbra enl mig. Jag förstår vad du menar men dessa summor tycker jag är helt ok i vår hobby, var skulle de annars läggas för att uppnå en förbättring? Då säger väl vän av ordning akustik.
Jämför det med bilar, jag hade en alfa 147 GTA orginalmotor 3,2 V6 på 250 hk, klassisk sugmotor. Den skulle kunna prestera upp till 500 hk om man bara bytte vevaxlar, spjäll mm kostnad 100000 kr, med de egenskaper bilen hade skulle man få en bil som låg i klass med det mesta upp till 3 lille. För min plånbok är det möjligt att kosta på en högtalare som jag tycker om och som är billig ca 2000 kr för att få en högtalare som ligger mellan 1.7 och 3.6 i prestanda för en ringa kostnad.
Senast redigerad av adagio 2011-04-20 10:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-04-20 09:39

Köp filterkomponenter från Europe Audio, mycket billigare än Hifi-kit samt mycket fler värden och kvaliteter att välja på.

Billigt är det med.

Jag beställde ett paket på ca 8 kg och frakten var endast 90 kr från Holland.
2 dagar senare anlände paketet.

Superbra!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-20 09:42

Trimmade bilar håller dessvärre inte så värst länge, även om man kör försiktigt.
Mycket bättre att från början investera i en produkt som motsvarar dina förväntningar, utan att behöva tweakas.
Den som vet mest, tror minst.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-20 10:08

Det måste väl vara mycket bättre att uppdatera filtret efter att man mätt upp högtalaren/elementen(?)

adagio

Inläggav adagio » 2011-04-20 10:27

Det sitter Solenkondingar idag, inga dåliga iofs, men det verkar som att det finns mycket att hämta. Ett byte av den minsta kondensatorn till en verkligt bra liten borde he bra resultat redan där. Att bara byta olika noname kan ge förändringar men knappast reela förbättringar. Jag tror ändå att jag kommer ägna mig åt diskantdelen, så vilken lösning tror ni mest på. En stor 22a och en liten 0,1 eller 0,2 eller två bra 10or+ en 2,2a?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-04-20 12:22

Jag tror inte du enkelt kan hitta en bättre konding än Solen. Att byta den är nästan garanterat ett nedbyte.

adagio

Inläggav adagio » 2011-04-20 14:15

Vad negativa ni är, det är ingen ide. Var finns exprimentlustan?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-20 14:16

adagio skrev:Det sitter Solenkondingar idag, inga dåliga iofs, men det verkar som att det finns mycket att hämta.

Jag är bara lite nyfiken, du säger att du vet att det finns mer att hämta - hur vet du det? Vad säger konstruktören om saken?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-04-20 17:24

adagio skrev:Vad negativa ni är, det är ingen ide. Var finns exprimentlustan?

Realistisk och negativ är olika saker. Varför göra ett ingrepp när man redan vet att det blir sämre?

adagio

Inläggav adagio » 2011-04-20 18:29

Därför många tycker att det är en bra uppgradeing ljudmässigt, vitguld har jag inte läst någon som varit negativ av de som lyssnat, det enda som beskrivs är en att man vinner upplösning och får en behagligare klang i toppen, vidare ger modning av basfiltret bättre skärpa men jämfört med orginalet kan man sakna lite extra mjukhet. En del har löst det genom att kunna switcha mellan orginalspole/kondensator och foliespole/oeginalkondensator.
Man vet inget om man inte provar själv.

Återgå till DIY-forum