Varför väljer du just det elementet?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Varför väljer du just det elementet?

Inläggav Jonka_ » 2011-04-21 02:48

Lite otydligt ämne på tråden men det jag är lite nyfiken på är hur ni tänker vid val utav element.

Har ni någon förkärlek till någon speciell tillverkare som ni vet brukar passa er i smaken ?

Berätta gärna varför du valt just de elementen som du gjort, Gärna med så mycket tankar runt omkring som möjligt :)

Tänkte att detta säkert kunde bli något roligt som man kunde lära sig mycket ifrån och fördriva ett par nätter på jobbet till.
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-04-21 05:29

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-21 08:19

jag gör det enkelt för mig och gallrar på följande sätt

på basar kollar jag t/s-parametrar och fysiska mått

på mellanbasar kollar jag t/s + tonkurvor + dist

på diskanter kollar jag tonkurvor och dist

det är anmärkningsvärt få element som klarar denna gallring, bara en handfull faktiskt

det mest dumma är att datablad och mätningar på köpta element stämmer så illa överens, jag förstår inte att det ska behöva skilja så
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-21 09:54

Jag köper bara snygga element!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-21 10:01

Först letar jag upp ett element med rätt t/s. De elementen som ser bra ut bland dem kollar jag mätningar på. Av de elementen som fortfarande ser vettiga ut så köper jag det som har högst Vd/krona.
Rätt enkelt när man tänker efter..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-04-21 11:32

MagnusÖstberg skrev:Jag köper bara snygga element!

:lol:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-04-21 15:53

Jag tycker det är ett stort problem att man inte säkert vet om ett element låter "bra" i en slutlig konfiguration eller inte utifrån datat. Detta gäller speciellt i mellanregisteret och diskanten. Därför får man tillslut en delmängd element i sin ägo som blir hyllvärmare fast de har rätt parametrar i övrigt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-21 16:37

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-04-21 17:46

Jag presterde ett rätt så dåligt svar på ursprungsfrågan men jag börjar med att försöka specificera vad jag skall bygga först. Sen söker man efter element med passande parametrar och frekvensgång för att kunna uppfylla speifikationen. Ljudtryck, distortion, frekvensgång, spridningsegenskaper dessutom är egna och andras erfarenheter viktiga. Dock värderar jag olika människors erfarenheter rätt så olika.

Jag använder gärna Visatons AL element samt vissa av Vifas och Seas diskanter - diskanter förövrigt skulle jag nog våga välja rakt av efter zaph audios mätningar kombinerat med tillverkarens mätningar.
De diskanter som jag tycker är bra har som regel låg dist ovan andra ton och jämn frekvensgång. Scanspeak har en del bra element men som regel lite för dyra.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-21 19:07

skrutten skrev:Jag tycker det är ett stort problem att man inte säkert vet om ett element låter "bra" i en slutlig konfiguration eller inte utifrån datat. Detta gäller speciellt i mellanregisteret och diskanten. Därför får man tillslut en delmängd element i sin ägo som blir hyllvärmare fast de har rätt parametrar i övrigt.

Ja det är ofta detta som ställer till det, Men det kan väll vara lite tjusningen i det hela också att man inte fullt ut vet inann hur det kommer låta.. När man väl träffar rätt så måste det kännas otroligt bra
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-21 19:55

det måste finnas bättre sätt att mäta på element än dom mest vanliga metoderna, för det blir en del frustration när man upptäcker att inköpta element låter illa, jag ser ingen tjusning alls i att köpa skräp
Bikinitider

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-04-21 22:15

Jonka_ skrev:
skrutten skrev:Jag tycker det är ett stort problem att man inte säkert vet om ett element låter "bra" i en slutlig konfiguration eller inte utifrån datat. Detta gäller speciellt i mellanregisteret och diskanten. Därför får man tillslut en delmängd element i sin ägo som blir hyllvärmare fast de har rätt parametrar i övrigt.

Ja det är ofta detta som ställer till det, Men det kan väll vara lite tjusningen i det hela också att man inte fullt ut vet inann hur det kommer låta.. När man väl träffar rätt så måste det kännas otroligt bra

så va det för mig... en 12" Perless (gissa vilken) i en 50l sluten låda meeeed en variovent.
provade med 2" dome +1" i högre register... (Visaton) men funkade nada.
av en ren händelse såg jag Tangbands 3" dome och beställde på känsla. (har provat Dynadios 3" också men shit)
diskanten blev en kompromisslös keramik historia från Visaton igen och jag e nöjd. kan man säga!!
burning in the eyes of the maker

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-04-22 09:26

Jag försöker läsa så mycket kommentarer som jag hittar. Sen kolla de mätningar som finns och försöka bilda en uppfattning om hur bra elementet är. Jag är även väldigt mån om att hitta bra "bang for the buck" så att det inte går hur mycket slantar som helst. Scan-speak är ju tex bra men kan jag hitta samma kvalité för halva pengen så är det ju bättre.

Men detta hur de låter är ju lite svårare att avgöra. Speciellt att avgöra om man gillar ljudet eller ej. Enda sättet är väl att köpa och prova.
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum