Q-värde hit och Q-värde dit

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

Q-värde hit och Q-värde dit

Inläggav mikgr2 » 2011-04-22 12:42

Hej!

Behöver lite hjälp med att förstå det här med Q-värde när det gäller konstruktion av slutna basmoduler.
Det jag tror mig hittills veta är följande:
1. Man strävar efter ett visst Q-värde, har sett att värden på 0,5-0,7 kan vara lämpliga.
2. Högre Q ger mer "discobaskaraktär"
3. Gör man en för liten låda i förhållande till vad baselementet är lämpligt för får man ett för högt Q-värde, som man sedan kan sänka via en LT (linkwitz transform).

Nu till min fråga. Hur gör jag om jag använder en parametrisk ez istället (typ minidsp)? Med denna kanjag höja de längre registren genom att välja ingreppsfrekvens samt välja gain ochQ. Detta Q avgör hur flack/brant höjningen/sänkningen blir. Hör detta Q på något vis ihop med det Q-värde man strävar efter vid konstruktionenh av basmodulen eller är det två separata saker?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2011-04-22 13:07

q refererar till kvalitet. I det här fallet kvalitetskonstanten för ett resonant beteende. Hur hög kvalitet har resonansen, dvs hur lite dämpning är det i resonansen. Högt q=liten dämpning. Det gäller både en bandpassfrekvens typ ett band på en eq. och ett filter. Båda betraktas mer eller resonanta ner till den kritiska dämpningen q=0,5 där systemet inte längre svänger periodiskt efter en impuls. Det finns alltså ingen ringning.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-22 13:44

För högtalare är det så att lagom resonans och lagom Q-värde är bäst, och lagom Q-värde kan dessutom skilja beroende på om högtalarens resonans ligger högt eller lågt.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2011-04-22 14:21

Tackar för svar. Tyvärr ligger de bortom min horisont.

Om jag säger så här:
Jag bygger en för liten låda för ett visst element (t.ex 25 liter till ett xls-element) vilket leder till att Q-värdet blir högt. Jag skulle kunna använda en LT-lösning för att boosta de lägre frekvenserna samt sänka Q-värdet, men istället använder jag en parametrisk eq och boostar upp den i de lägre frekvenserrna. Behöver jag då ligga sömnlös och fundera på om jag har ett för högt q-värde i lådan och att det hela skulle bli bättre om jag använde en LT-lösning istället?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-04-22 19:53

En FAQ för Q känns behövligt, hoppas på en bra tråd. Personligen så undrar jag;

1. Kan man mäta Q?
2. Vilka olika Q finns det?
3. Vilka Q är intressanta i olika fall?
4. Vilket/vilka Q kan man simulera, stämmer de med verkligheten? Har förstått att elementparametrar ändrar egenskaper när "motorn" värms upp.
5. Hur hänger Q ihop med LT respektive PEQ-justeringar?

Finns säkert fler frågor men dessa är vad jag kan hosta upp en långfredag efter inmundigande av middag, öl och nubbe! :)

Glad påsk! 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-22 22:02

Det är ju en fördel att bygga en låda som passar elementet och inte ger onödigt högt Q (resonanspuckel), innan du går lös med elektriska korrigeringar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-22 22:34

mikgr2 skrev:Tackar för svar. Tyvärr ligger de bortom min horisont.

Om jag säger så här:
Jag bygger en för liten låda för ett visst element (t.ex 25 liter till ett xls-element) vilket leder till att Q-värdet blir högt. Jag skulle kunna använda en LT-lösning för att boosta de lägre frekvenserna samt sänka Q-värdet, men istället använder jag en parametrisk eq och boostar upp den i de lägre frekvenserrna. Behöver jag då ligga sömnlös och fundera på om jag har ett för högt q-värde i lådan och att det hela skulle bli bättre om jag använde en LT-lösning istället?

Om du ska använda en parametrisk EQ, så använd den för att sänka puckeln du får pga för liten låda.

Sänk topparna tills du får en bra kurva! :)

Edit: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 519#728519

Här står lite förklarat om Q.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2011-04-22 23:10

Ragnwald skrev:Det är ju en fördel att bygga en låda som passar elementet och inte ger onödigt högt Q (resonanspuckel), innan du går lös med elektriska korrigeringar.

Ger ett högt Q alltid en resonanspuckel inom just det område man vill spela i? Jag spånar bara fritt just nu och tänker att ett högt Q inte alltid behöver vara av ondo, bara man lägger resonansen utanför området där enheten skall vara aktiv i? Eller tänker jag fel...? Jag är också nyfiken på samma fråga TS ställde.
The greatest slacker...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-22 23:24

Ratata skrev:
Ragnwald skrev:Det är ju en fördel att bygga en låda som passar elementet och inte ger onödigt högt Q (resonanspuckel), innan du går lös med elektriska korrigeringar.

Ger ett högt Q alltid en resonanspuckel inom just det område man vill spela i? Jag spånar bara fritt just nu och tänker att ett högt Q inte alltid behöver vara av ondo, bara man lägger resonansen utanför området där enheten skall vara aktiv i? Eller tänker jag fel...? Jag är också nyfiken på samma fråga TS ställde.

Ett enkelt svar ja ett högt Q värde ger ett dåligt output
och man spelar mera på den specifika frekvensen som q värdet är ställt .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-04-23 00:48

Glebster skrev:1. Kan man mäta Q?

Ja.

Glebster skrev:2. Vilka olika Q finns det?

Alla värden, men oftast ligger Q-värdet för element i sluten låda mellan 0,3 och 1,5.

Glebster skrev:3. Vilka Q är intressanta i olika fall?

Menar du vilka Q-värden som är användbara? Jag skulle säga från 0,4-0,8 ungefär, med LT kan Q-värden utanför detta område användas med framgång.

Glebster skrev:4. Vilket/vilka Q kan man simulera, stämmer de med verkligheten? Har förstått att elementparametrar ändrar egenskaper när "motorn" värms upp.

Alla. Q-värdena finns i verkligheten, och simuleringar av en högtalares lågfrekvensområde kan fås att stämma mycket bra. Q-värdet stiger med ökande värme i talspolen.

Glebster skrev:

Glebster skrev:5. Hur hänger Q ihop med LT respektive PEQ-justeringar?

Den frågan behöver preciseras.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-04-27 14:03

Tack för ditt fina svar Svante. Tillsammans med tråden som nadifierad länkade till börjar det i alla fall klarna. Hur mäter man Q rent praktiskt?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-27 15:02

Svante skrev:
Glebster skrev:1. Kan man mäta Q?

Ja.

Glebster skrev:2. Vilka olika Q finns det?

Alla värden, men oftast ligger Q-värdet för element i sluten låda mellan 0,3 och 1,5.

Glebster skrev:3. Vilka Q är intressanta i olika fall?

Menar du vilka Q-värden som är användbara? Jag skulle säga från 0,4-0,8 ungefär, med LT kan Q-värden utanför detta område användas med framgång.

[quote]

Hur ser sambanden ut för det sista?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-27 15:31

steveo1234 skrev:Hur ser sambanden ut för det sista?

iö har beskrivit sin syn på saken i denna artikel:

Länk: Optimaltonkurvor

mike34

Inläggav mike34 » 2011-04-27 15:55

Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Återgå till DIY-forum