Hjälp med lådberäkning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tobbus

Hjälp med lådberäkning

Inläggav Tobbus » 2011-05-06 16:30

Hejsan, Jag har införskaffat två stycken Hertz DCX 165 coaxialer som jag tänkt bygga in i lådor. Mitt problem är att jag inte hittar något program för lådberäkning eller liknande som jag förstår mig på, så jag tänkte om någon här skulle kunna hjälpa mig?
Dom ska vara i varsin (helst portad) låda, här finns info: http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/pdf_dcx165.pdf Blir väldigt tacksam om någon är snäll och hjälper mig med detta!

boom
Semesterfirare

Re: Hjälp med lådberäkning

Inläggav boom » 2011-05-06 16:47

Tobbus skrev:Hejsan, Jag har införskaffat två stycken Hertz DCX 165 coaxialer som jag tänkt bygga in i lådor. Mitt problem är att jag inte hittar något program för lådberäkning eller liknande som jag förstår mig på, så jag tänkte om någon här skulle kunna hjälpa mig?
Dom ska vara i varsin (helst portad) låda, här finns info: http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/pdf_dcx165.pdf Blir väldigt tacksam om någon är snäll och hjälper mig med detta!

Tyvär så är dom elementen gjorda för att sitta i en hatthylla bak i en bil och det ser man på dess parametrar men om du skall ha dom i låda så andvänd en låda som är sluten på 25 liter för elementen kommer inte att kunna prestera någon låg bas.
Fick du ingen hjälp på rygg dunkar forumet,

Användarvisningsbild
Tobbus

Inläggav Tobbus » 2011-05-06 17:08

Tack så mycket för svaret.
Kan inte basportar göra att dom låter lite högre eller att man får ut lite extra av den lilla basen som finns? kanske missförstått det ^^
Haha, vilket är "rygg dunkar" forumet? minhembio?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-06 17:24

Tobbus skrev:Tack så mycket för svaret.
Kan inte basportar göra att dom låter lite högre eller att man får ut lite extra av den lilla basen som finns? kanske missförstått det ^^
Haha, vilket är "rygg dunkar" forumet? minhembio?

Du har ett så pass högt qts värde att det kommer att bli långa rör som inte kommer att få plats i lådan
Dessutom så är det ett mycket högt fs värde som säger att den är en bra mid bas .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-06 23:42

Är man beredd att ha "stora" lådor kan man ta i med en 55 liters låda avstämd till 50 Hz. Basreflexröret kan då ha en diameter på 10 cm och en längd på 10 cm.

Man får då en ganska plan tonkurva ner till 45-50 Hz och ett mycket brant fall därunder.

Annars håller jag med om att elementet inte är gjort för basreflex. Det gör sig bäst i sluten låta och i en bilkupé som ger extra basstöd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-07 01:00

Nåja, det finns väl andra trix att ta till för att få ner qts. Eller hur Svante? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-07 10:34

-Martin- skrev:Nåja, det finns väl andra trix att ta till för att få ner qts. Eller hur Svante? :)

Jaadå, man kan ju köra LT eller ACE, men det känns som lite overkill i det här fallet. Jag tror att det här elementet ska ha en låda, punkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-05-07 13:32

Svante skrev:
-Martin- skrev:Nåja, det finns väl andra trix att ta till för att få ner qts. Eller hur Svante? :)

Jaadå, man kan ju köra LT eller ACE, men det känns som lite overkill i det här fallet. Jag tror att det här elementet ska ha en låda, punkt.

Hur stor är en punkt ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-07 13:56

i skrev:
Svante skrev:

Hur stor är en punkt ?

Så här ---> .

Återgå till DIY-forum