Stående vågor i avlånga högtalarlådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Stående vågor i avlånga högtalarlådor

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-05-08 20:25

Är det ett problem, och hur gör man för att begränsa dessa?

lådan är 19 cm invändigt, och mellan 50 och 70 cm hög (lutande toppbaffel) som elementen monterade i.

hjälper det att montera bafflar (säg halvcirkelformade) innuti?
så gör jag på jobbet med stora tubvärmeväxlare för att dämpa ut vibrationer i tuberna som bildas av stående vågor både i media men också i tuber/väggar.

bafflarna fixerar tuberna (flyttar vibrationerna upp i frekvens där de dämpas), förbättra värmeöverföringen men bryter också upp stående vågor i själva mediat (ofta gas)

andra tricks som fungerar m högtalare (ej värmeväxlare) är väl dämpull?
hur mycket, och skall denna placeras nära hastighetsmax (mitten) eller tryckmax (väggarna)?

[img]http://user.faktiskt.io/rikkitikkitavi/högtalare.jpg[/img]
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2011-05-09 20:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
i

Re: Stående vågor i avlånga högtalarlådor

Inläggav i » 2011-05-09 10:40

rikkitikkitavi skrev:Är det ett problem, och hur gör man för att begränsa dessa?

lådan är 19 cm invändigt, och mellan 50 och 70 cm hög (lutande toppbaffel) som elementen monterade i.

hjälper det att montera bafflar (säg halvcirkelformade) innuti?
så gör jag på jobbet med stora tubvärmeväxlare för att dämpa ut vibrationer i tuberna som bildas av stående vågor både i media men också i tuber/väggar.

bafflarna fixerar tuberna (flyttar vibrationerna upp i frekvens där de dämpas), förbättra värmeöverföringen men bryter också upp stående vågor i själva mediat (ofta gas)

andra tricks som fungerar m högtalare (ej värmeväxlare) är väl dämpull?
hur mycket, och skall denna placeras nära hastighetsmax (mitten) eller tryckmax (väggarna)?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-09 11:23

precis, mitt i lådan brukar vara ett bra ställe att placera dämpmaterialet, å då kommer följdfrågan hur tjock denna skivan ska vara, nån som vet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-09 12:02

Har man två basar som är monterade i varsin ända av en sluten låda och är kopplade med samma polaritet så blir det väl ett tryckmax och hastighetsminimum i mitten av lådan. Jag tror man måste se på var högtalarelementen är applicerade och hur noder och antinoder ser ut i lådan d v s i mitt exempel så har trycket en antinod i mitten på lådan och hastigheten en nod, eller?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-05-09 12:28

men då kanske man skall stuffa hela lådan full m dämpmaterial (den är inte så stor)

det hela är ett experiment utan någon som helst vetenskaplig förankring i sofistikerade högtalarteorier men jag skall lägga upp en bild ikväll så får ni se lådan så får vi se vad som händer sedan.

Peter, utan din insats hade det aldrig blivit av något av detta experiment (det hela är baserat på pK elementen)

Återgå till DIY-forum