ICE moduler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matsen

Inläggav matsen » 2011-05-11 12:38

okidoki... Specmässigt så ser jag ingen större skillnad på dessa jämfört med annan teknologi. Men det är ju upp till var och en att jämföra med egna öron och avgöra... ;)

Jag är likväl sugen på att sno ihop ett flerkanalsslutsteg baserat på Klass D... Men det ligger efter att bygga de där fina vägghängda högtalarna jag vill som ligger efter att panela om kåken som ligger efter att installera bergvärme som ligger efter.... :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-11 13:40

matsen skrev:
RogerGustavsson skrev:En finess med ICE är väl att man inte behöver någon extra nätdel eller ens kylflänsar som med t.ex. Hypex? Finns det någon klass D som klarar hela registret?

Det finns ju en uppsjö med kommersiella KlassD-stärkare som är "normala" slutsteg, dvs för hela registret. För att nämna några: NuForce, Rotel, BelCanto... Dessutom används väl just ICE-stegen till hela registret i BangOlufsens högtalare.

Både Hypex och NewClassD har jag läst mycket välord om, och då i jämförelser med komerciella klass A/B-steg av högre rang.

Tidigare var Klass D endast lämpade till låga registret med utvecklingen har gått framåt... ;)

Hur har de gjort de där jämförelsena? Lyssna och tyck eller något mera vetenskapligt sätt?

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-11 13:52

Bel Canto använder just Bang & Olufsens ICE-moduler.

http://www.digitaltrends.com/receivers- ... 00-review/

:)

/Rikard
Utvecklingsteamet hos XTZ

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-11 13:57

matsen skrev:Jag är likväl sugen på att sno ihop ett flerkanalsslutsteg baserat på Klass D... Men det ligger efter att bygga de där fina vägghängda högtalarna jag vill som ligger efter att panela om kåken som ligger efter att installera bergvärme som ligger efter.... :?
Då är vi två..fast jag vill driva basmoduler med dem och skiter lite hur de beter sig uppåt i frekvens :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
matsen

Inläggav matsen » 2011-05-11 14:24

RogerGustavsson skrev:Hur har de gjort de där jämförelsena? Lyssna och tyck eller något mera vetenskapligt sätt?

Försökte hitta de jämförelser jag läst men söker förmodligen på fel sökord. Har för mig att det var en joppe på Hififorum som hade ett steg med UCD400 som jämfördes med en Krell eller liknande och Krell-ägaren blev inte så glad... ;)

Några jämförande mätningar har jag nog inte sett men det borde ju gå att få tag på mätningar på de komersiella Klass D produkter som finns om man gillar sådant. Själv vill jag hellre lyssna då jag inte korrolerat mina öron mot mätningar eller specar ännu... ;)

Finns massor av intryck och trådar som rör Klass D på diyAudio.com Class D forumdel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-11 15:56

matsen skrev:Några jämförande mätningar har jag nog inte sett men det borde ju gå att få tag på mätningar på de komersiella Klass D produkter som finns om man gillar sådant. Själv vill jag hellre lyssna då jag inte korrolerat mina öron mot mätningar eller specar ännu...

Nej, men en F/E-lyssning kanske ger besked om hur stora/små skillnaderna kan vara.

Mätningar är ju generellt inte D-prylarnas bästa sida och kan möjligen tala om varför de eventuellt brister i återgivningen jämfört med de allra bästa konventionella förstärkarna. Upp till 1-2 kHz ska väl Klass D-grunkorna kunna användas även för "kvalificerat bruk"?

Användarvisningsbild
matsen

Inläggav matsen » 2011-05-11 21:06

1-2kHz???
Det gäller nog "gamla" klass D skulle jag nog våga påstå. Fast man kan garanterat använda klass D till basområdet helt utan brister - det håller jag helt med om!

De nyare så mäter ju ändå rätt bra vad gäller dist och frekvenssvar och med en hel del positiva recensioner och omdömen så blir jag mer och mer nyfiken.

Skulle vara intressant att bygga aktiva högtalare med NewClassD-moduler i kombination med deras aktiva filtermoduler. ;)

Jaja... nu ska jag inte förstöra denna tråd mer... ;)

Eller jo... om ni inte sett byggsatserna från 41Hz så kolla in dom. Så långt ifrån de helt färdiga ICE-moduerna man kan komma. Men betydligt billigare och mer DIY... Trupath är deras "top" produkt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-11 21:27

Njae, det beror på.... ;)

Skall man ha slutna, elektriskt kompenserade basmoduler som går mycket djupt i frekvens skulle jag rekommendera dubbla UCD700 moduler per kanal konfigurerade för att de skall kunna användas ner mot DC utan rail pumping.

Det är inget alla klass-D steg klarar..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till DIY-forum