Jakob skrev:Bakgrunden till att det blev just dessa elementen är att jag helt enkelt hade extrem bygglust en dag och därför behövde jag några intressanta element att exprimentera med, plus att jag blivit mer intresserad av att bygga välljudande system med små element som tar liten plats....detta pga att jag delvis skadat min hörsel med min nuvarande monster högtalare
Men min plan just nu är att få fram en fin liten sub som kan komplettera min nybyggda 2 vägs högtalare.
Skrutten, ditt förslag låter intressant, ska åka iväg på lördag och få bitar tillsågade för ett första testbygge. Kan du förklara lite närmare varför jag ska vända på det ena elementet?
Är det lämpligt att sätta b¨åda elementen på samma sida och basröret på motsatta sida ?
mike34, jag råkar vara väldigt elektronikintresserad, kan du berätta lite mer om det här ACE systemet

.
Javisst, gärna.
Det va Svante som rotade upp iden först och undrade om ingen DIY:at ACE. Det va just ingen som hade gjort det men några visste vad det gick ut på.
Svante har nogrant redogjort för hur teorin funkar i sin tråd "Har nån DIYat aCE?".
Där blev det lite snack å några scheman dök upp och några simuleringar med.
Jag nappade på bygget och i samråd med Svante så beslutade jag att bygga på Nationals 3886 effektOP med denna special drivning som blir ACE.
Jag har en tråd som heter "ACE bygge börjar ta ton" med det kompletta schemat för bygget.
Jag har även gjort en layout för mönsterkort så det ska nog gå att totta ihop utan att behöva sätta sig in i allt det teoretiska.
Nu har det varit tyst i min tråd ett tag för jag har sabbat mitt ljudkort så mätningarna stannade av ett tag, men jag är snart på gång igen.
Är du intresserad så ska du leta upp dessa trådar och läsa ett tag i väntan på att jag publicerar den slutgiltiga layouten när jag provat den själv.
Då är det i princip byggsats av hela konceptet.
Jag har gjort en låda med 2 element där det ena just är omvänt i lådan. Tekniken med ACE gör att man kan spela i princip hur djupt som helst i basen med nästan vilken lådvolym man vill, men man tar ut allt i ökad slaglängd vilket i ditt fall kanske behöver has i åtanke då elementen inte va väldigt långslagiga men det ska nog gå bra med dom i vilket fall.
Själv så reste jag dit lite på induktansen i mina element vilket gav en övre gränsfrekvens runt 80 Hz. Lägre induktans är att föredra i detta sammanhang. Men lådan spelar ner till 20 Hz utan problem.