Väljudande subwoofer inbyggt i taket

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-04-14 16:19

-Martin- skrev:Asså principen med IB är nog bra, men jag inbillar mig att det blir svårt att ha kontroll över de "begränsningsytor" som skiljer "volymen" från lyssningsrummet. Känns som det kan bli elakartade transmissioner för vissa frekvenser då golv/väggar/tal sätts i resonans (eller bara "svänger med" (jmfr en dåligt stagad låda för högre frekvenser).
Men rätta mig gärna om jag har fel! :)

Du får säkert bättre svar så småningom från andra men min initiala reaktion är att man inte kan jämföra "en dåligt stagad låda" och en IB-lösning. En låda (åtminstone som jag ser det) är ju sällan större än cirka 100 liter och det är ju en viss skillnad i trycksättning av luften jmf med en IB-lösning som i regel har mer än tiotals kubikmeter att jobba med.

Det är väl det som är själva poängen med IB, att luften inte trycksätts nämnvärt och tack vare detta kan disten hållas låg ?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-14 16:24

diesel skrev:Det är väl det som är själva poängen med IB, att luften inte trycksätts nämnvärt och tack vare detta kan disten hållas låg ?

Förvisso, dock är ju ljudet i princip rundstrålande vi dessa frekvenser, dvs okringliggande ytor exponeras och kommer för vissa frekvenser sättas i svängning. Precis som för en dåligt stagad låda för högre frekvenser. Och det är alltså inte stomvibrationer jag pratar om här... :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 16:31

Ljudvågor är som studenter, det tar enklaste vägen... och det är lättare att stråla ut i rummet än att talka händerna och försöka skaka första bästa takgipsplatta..
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-04-14 16:33

-Martin- skrev:
diesel skrev:Det är väl det som är själva poängen med IB, att luften inte trycksätts nämnvärt och tack vare detta kan disten hållas låg ?

Förvisso, dock är ju ljudet i princip rundstrålande vi dessa frekvenser, dvs okringliggande ytor exponeras och kommer för vissa frekvenser sättas i svängning. Precis som för en dåligt stagad låda för högre frekvenser. Och det är alltså inte stomvibrationer jag pratar om här... :wink:

Jag tror (OBS!) att kan man bara se till att ytan där elementet sitter är stabilt kommer man långt.

Om problemet är ytor som exponeras för frekvenser som sätter fart på egenresonansen gäller ju detta även om drivern sitter i en vanlig låda stående på golvet.......eller hur menar du?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-14 16:47

Nattlorden skrev:Ljudvågor är som studenter, det tar enklaste vägen... och det är lättare att stråla ut i rummet än att talka händerna och försöka skaka första bästa takgipsplatta..

:)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-14 16:52

diesel skrev:
-Martin- skrev:

Jag tror (OBS!) att kan man bara se till att ytan där elementet sitter är stabilt kommer man långt.

Om problemet är ytor som exponeras för frekvenser som sätter fart på egenresonansen gäller ju detta även om drivern sitter i en vanlig låda stående på golvet.......eller hur menar du?

Jag menar (förenklat) att en yta som "står ivägen" för en infallande våg kommer på det ena eller andra sättet att reagera. Antingen att bringas i resonans om massa/fjäderverkan "samverkar", antingen svänga med(a'la membran) eller vara (mer eller mindre) still. (ungefär :))

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-15 09:03

-Martin- skrev:Asså principen med IB är nog bra, men jag inbillar mig att det blir svårt att ha kontroll över de "begränsningsytor" som skiljer "volymen" från lyssningsrummet.

Hmm, intressant tanke. Vilka begränsningsytor är det du tänker på? Jag läser det som att du menar exempelvis innertaket om IB placeras genom taket på lyssningsrummet coh "golvet" på vinden.
Isåfall tas de mekaniskt överförda vibrationerna upp av två saker. De motstående elementen släcker ut vibrationerna så att lådan är stilla i den ledden. Ortogonalt mot den riktningen så kommer takstolarna att ligga. Dvs, mekaniskt upplevs takstolarna som en flera decimeter tjock låda och i den riktningen ska inga element röra sig..
De icke mekaniska överföringarna, dvs, energi som överförs genom luften, ska i en välbyggd IB vara mycket låga. Den överföringen sker genom ökning av lufttrycket på vinden i exemplet ovan. Den skulle kunna vara ett mycket större problem eftersom det trycket kan sätta hela taket i rörelse och agera som ett enormt högtalarelement i sig själv. Det blir enkelt att förstå varför det inte bör byggas upp något sådant tryck på vinden.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

JoakimL

Inläggav JoakimL » 2011-05-13 22:17

Om jag läst rätt om IB så utgår det alternativet eftersom det inte är ett rum som kan trycksättas/tätas, utan en öppen yta som knyter samman alla rum i huset inkl trappa till bottenplan. Dessutom bor vi i ett äldre tättbebyggt område som bl.a. utmärker sig i och med att det är ovanligt tyst.
Då återstår Red Hot Wave Gun som verkar klart intressant. Är det någon mer som försökt sig på detta, eller rent av version II Improved? Finns det en beskrivning av detta (jag har sökt men utan resultat). Ögon: har du mer info som du vill dela med dig av, tex. vilka element du använde samt hur du ordnade med delning? Ytterst tacksam för all info jag kan få (med en 15 månaders dotter så är det långt mellan tillfällena för efterforskningar)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-14 10:11

JoakimL skrev:Om jag läst rätt om IB så utgår det alternativet eftersom det inte är ett rum som kan trycksättas/tätas, utan en öppen yta som knyter samman alla rum i huset inkl trappa till bottenplan.

Varför skulle IB-alternativen försvinna av den anledningen?
Oavsett vilken baslösning du väljer så kommer ju hela den öppna ytan att behöva trycksättas.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-14 11:08

det hela beror ju på vilken gångvägsskillnad det är mellan fram och bak på elementet. Det är ju det som bestämmer vid vilken frekvens den akustiska kortslutningen sker.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-05-14 11:10

Kraniet skrev:det hela beror ju på vilken gångvägsskillnad det är mellan fram och bak på elementet. Det är ju det som bestämmer vid vilken frekvens den akustiska kortslutningen sker.

Jo, det är ju så sant. Men, om IB´n placeras i taket så spelar det ju ingen roll hur stor rummet är på ena sidan sålänge taket är en någorlunda sluten volym?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-14 19:32

JoakimL: Är taket (i rummet) även ångspärr (plastduk)?
Är det kallvind ovanför?

Hur mycket får synas i taket, elementen, fronttyg eller helst inget?

//Michael

JoakimL

Inläggav JoakimL » 2011-05-15 08:38

Det sitter ångspärr i talet, ovanpå det lösull. Vinden är oisolerad.
Ju mindre som syns desto bättre (WAF-relaterat), men en öppning med tyg är inget problem.

Ångspärren borde inte vara något problem, där man bryter denna kan man ganska enkelt skapa en ny ångspärr som omfattar högtalaren, eller om jag går på Red Hot Wavegun så krävs ju bara ett litet hål i ångspärren, högtalaren i sig (plaströr) borde kvalificera som ångspärr. Jag är medveten om att man inte får skapa två lager ångspärr... ;-)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-15 18:55

En variant kanske är (beroende på hur tak konstruktionen ser ut)...
Nu skall vi se om jag kan förklara detta, så ni förstår:
Gör hål i taket, stort rektangulärt. Helst ett längs med hela högtalarväggen. Bygg en låda (exklusive botten) i hålet. Alltså en låda upp på vinden. Med ångspärr. Förstärk eventuellt i öppningen där taket blivit sönder sågat (långsidorna på öppningen). Sätt några reglar i öppning. Dessa reglar används för att ställa högtalarlådorna på, med SD-fötter. Gör en eller flera högtalarlådor. Baselementet neråt. Minst fyra baselement. Placera upp de i öppningen/lådan. Ooops, en annan monterings ordning bör användas. För nu går det ju inte att få upp lådorna. Tillverka en ram som precis går in i öppningen och klä den med tyg (samma färg som taket). Montera upp ramen/tyget i öppning. Fäst det i taket.

//Michael

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-16 13:31

Istället för "riktig" IB måste det väl vara enklare att bygga en "pocket-IB" (dvs en stor låda) där man tillåter sig att ha full koll "kavitets-väggarna"?

Hur nu denna tråd kom att handla om IB :?: :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-16 18:48

JoakimL skrev: Då återstår Red Hot Wave Gun som verkar klart intressant. Är det någon mer som försökt sig på detta, eller rent av version II Improved? Finns det en beskrivning av detta (jag har sökt men utan resultat).

Den enda beskrivning av RHWG som finns är den på faktiskt, i den härtråden. Jag kan nog bistå med lite mer kött på benen om du skulle få infallet att skrida till verket. Det finns en del andra som har gjort liknande DIY-designer, och så finns originalet från Boseförstås. Någon improved version blev det aldrig, men man skall inte ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Föregående

Återgå till DIY-forum