Slänger ihop en Cmoy

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Slänger ihop en Cmoy

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-21 00:12

Japp som sagt, tänkte slänga ihop en Cmoy för att använda lite av mitt komponentlager. :)
För er som inte vet vad det är så är det en enkel hörlursförstärkare: http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/

Min är till 50% färdig kan man säga, behöver bara köpa ett par motstånd och en opamp och bygga resten, samt bygga in allting i nån låda.

Såhär långt har jag kommit:

Bild

Har bara byggt ena kanalen. Strömdelen är i stort sett färdig. De flätade sladdarna är till power-dioden.

Uppdatering kommer när jag fått komponenter och kommit vidare en bit.

Mvh :)

Användarvisningsbild
jahfor

Re: Slänger ihop en Cmoy

Inläggav jahfor » 2011-05-21 00:56

Pontus91 skrev:Japp som sagt, tänkte slänga ihop en Cmoy för att använda lite av mitt komponentlager. :)
För er som inte vet vad det är så är det en enkel hörlursförstärkare: http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/

Min är till 50% färdig kan man säga, behöver bara köpa ett par motstånd och en opamp och bygga resten, samt bygga in allting i nån låda.

Såhär långt har jag kommit:

Bild

Har bara byggt ena kanalen. Strömdelen är i stort sett färdig. De flätade sladdarna är till power-dioden.

Uppdatering kommer när jag fått komponenter och kommit vidare en bit.

Mvh :)

Detta ska följas med stort intresse! Jag har länge varit sugen på detta men haft alldeles för dålig kunskap. Jag fixar nog att löda osv men jag vet inte vad jag behöver för komponenter. Alla guider jag hittat är på engelska och det är lite knepigt att hitta alla komponenter på tex Elfa då :/

Skriv gärna upp vilka komponenter som behövs om du har en lista.

Vh //Johan

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-21 01:43

Ska man inte använda några obskyra komponenter rekommenderar jag electrokit.se istället föra ELFA. ELFA har ju ett enormt utbud jämfört med electrokit men kostar kosing också.
Annars är det bara att titta på det här schemat http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutor ... nt-sch.pdf .
Det nödvändigaste är alltså:

1 st. (dubbel) op-amp. på tangentsoft föreslås OPA2134 och den kommer jag nog också att använda, om ingen har bättre förslag.
1 st. 10 kohm linjär stereo-pot. Finns både enkla och lyxiga, jag kör på en enkel från electrokit.
1 st. strömbrytare, jag använder en enkel enpolig från electrokit, den syns på bilden.
1 st power-lysdiod om man vill ha det, jag använder en 3 mm grön från electrokit.
1 st. 9 V batteri, vill man ha extra mycket power kan man ta 2 st och seriekoppla som i schemat.
2 st. 220 µF elektrolytkondingar. Jag använder 470 µF eftersom det var de jag hade hemma som var tillräckligt stora, jag tror inte det gör något att det är 470 µF istället för 220, tvärtom eftersom de sitter i strömdelen.
2 st. 4,7kohm motstånd, minst 0,25 W skulle jag tro men vill man vara säker kan man smacka på med 0,6 W, de är lika stora och motstånd är ju i stort sett gratis.
2 st. 100 kohm motstånd.
3 st. 10 kohm motstånd.
ev. 2 st. 10-100 ohm motstånd R5 i schemat, används om man får mycket brum och brus, mer detaljer på tangentsoft.
2 st. 1 kohm motstånd.
2 st 0,1 µF kondensatorer, förslagsvis polyesterkondensatorer, ser ut som den röda fyrkanten på min bild.
batterihållare rekommenderas, finns billiga på electrokit.
låda, efter tycke och smak, ett tips dock: köp inte för liten!!!!! :)

Stiftlister kan vara smidigt att använda som sockel för op-ampen så kan man enkelt byta om man skulle behöva/vilja. Jag har även satt stiftlister där R5 ska vara, behövs inget R5 sätter jag bara byglar där.

Edit: såklart behövs kontakter också, en 3,5 mm stereohona är väl att rekommendera på utgången om man inte har lurar med 6,3 mm. På ingången kan väl en 3,5 mm stereohona också vara smidigt om man enbart ska använda den till datorn, men det blir ju rätt oflexibelt, själv kommer jag att köra på RCA in.
Experimentkort om man inte vill etsa, mitt har jag köpt på kjell&co.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-21 01:56

Har fixat andra kanalen, fattas bara ett 1k motstånd på varje kanal:
Bild

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-05-21 02:06

Pontus91 skrev:2 st 0,1 µF kondensatorer, förslagsvis polyesterkondensatorer, ser ut som den röda fyrkanten på min bild.

Är de tänkta som avkopplingskondensatorer på matningsspänningen? Det är viktigt att ha, och de skall gärna sitta nära opampens ben! :)

Edit: Nu kom det en bild och jag ser att de är monterade!
Se till att de har en kort väg till jord så gör de så mycket nytta som möjligt! :)

Vad har du för lurar? OPA2134 som nämns klarar ju kanske högohmiga lurar, men bör nog kompletteras med buffert för att kunna driva mer lågohmiga lurar!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-21 02:13

ollebolle skrev:
Pontus91 skrev:2 st 0,1 µF kondensatorer, förslagsvis polyesterkondensatorer, ser ut som den röda fyrkanten på min bild.

Är de tänkta som avkopplingskondensatorer på matningsspänningen? Det är viktigt att ha, och de skall gärna sitta nära opampens ben! :)

Edit: Nu kom det en bild och jag ser att de är monterade!
Se till att de har en kort väg till jord så gör de så mycket nytta som möjligt! :)

Vad har du för lurar? OPA2134 som nämns klarar ju kanske högohmiga lurar, men bör nog kompletteras med buffert för att kunna driva mer lågohmiga lurar!

Näe, de sitter på ingångarna, gissar att de agerar filter tillsammans med motståndet där. Hur och var ska ak-kondingarna kopplas?

Har ett par Sennheiser HD380 Pro som är ganska lättdrivna så det borde vara lugnt. :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-05-21 10:26

De tycks ha en inpedans på 54ohm. Opa2134 är inte ämnad att driva så tung last. Vill man det får man komplettera med buffert som kan lämna lite mer ström! :)

I databladet för opförstärkaren finns mätningar med 600ohms last, vet inte om man bör lasta den tyngre med bibehållen god prestanda?

Det finns faktiskt 600ohms-lurar. Dessa borde fungera bra utan buffert nämligen :)

Trots ovanstående är det ju många som bygger denna typ av förstärkare utan buffert och tycks vara nöjda...

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-21 21:04

Jag tror nog att det borde funka, just den här konstruktionen är ju dessutom rätt beprövad inom diy-segmentet. Annars kanske man får byta op helt enkelt?

Aha, så avkopplingskondensatorer är till för att filtrera bort ac-brus och sånt från strömmen? Kan ju vara vettigt att ha sådana, borde vara enkelt att klämma dit, får nog ta och ordna det.
Ska för övrigt byta ut 0,1 µF kondensatorerna eftersom de renderar ett -3 dB vid drygt 16 Hz och ca -2 dB vid 20 Hz. 8O Byter ut dem mot 0,47 µF så förvisas -3 dB ner till drygt 3 Hz.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-22 01:02

Avkopplingskondensatorer ditsatta och ingångskondingarna bytta mot 0,47 µF:
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-22 13:14

Pontus91 skrev:1 st. 10 kohm linjär stereo-pot. Finns både enkla och lyxiga, jag kör på en enkel från electrokit.

Det är kanske lämpligare med en logaritmisk potentiometer? En linjär pot blir knepig i den kopplingen. Om en linjär port ska användas får man koppla annorlunda.
Bild

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-22 16:17

RogerGustavsson skrev:
Pontus91 skrev:1 st. 10 kohm linjär stereo-pot. Finns både enkla och lyxiga, jag kör på en enkel från electrokit.

Det är kanske lämpligare med en logaritmisk potentiometer? En linjär pot blir knepig i den kopplingen. Om en linjär port ska användas får man koppla annorlunda.
Bild

Ja, jag har funderat på det, men har inte logaritmiska potar ofta problem med kanalbalansen på låg volym? Det var därför jag tänkte använda en linjär nämligen.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-05-23 01:06

Jepps, det är svårare att tillverka en log-pott med god kanalbalans jämfört med en lin-pott!
Jag har läst på faktiskt att det ger ett visst tillskott av distorsion att lasta ner släden enligt fig, men jag vet inte hur stort detta problem är egentligen.
Det kanske är ett icke-problem i sammanhanget :)

Annars är jag lite sugen på att köpa några Panasonic EVJ. De sägs vara mycket prisvärda, och kostar ung. 20-25kr/st om man köper ett gäng så man har ju även råd att selektera, eller byta pott efter en tid om man skulle känna sig orolig för att den slits :)

De är dock inte så lätta att köpa i Sverige...

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-24 23:15

Bild

Färdig, typ.

Är nöjd med hur den låter, förutom en detalj... När man kommer upp på höga volymer distar den ganska kraftigt. Varför vet jag inte men kanske är det op:n som helt enkelt inte fungerar med så tunga laster som ett par hörlurar. I praktiken är det iaf ett ganska litet problem eftersom jag inte spelar så starkt...
På normala volymer låter den iaf bra, inbillar mig att det låter bättre nu än med bara hörlursutgången på datorn. Kör cmoyen på line-out. Kan ju vara placebo dock... :)

Återgå till DIY-forum