Experimentell "simulator"?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Experimentell "simulator"?

Inläggav phloam » 2011-05-29 15:41

Finns det nåt verktyg som skulle vara bra för att experimentera med låddesign?

Jag vet knappt vad jag frågar om :D men jag misstänker att t.ex. Basta mest är till för att simulera fram mätresultatet av ett känt element och virtuell låda. Men kan man använda det för att börja i fel ände s.a.s., forma en låda och sen få fram vilket element som måste till om man ska hålla ett visst resultat?

Önskedrömmen vore nåt visuellt manipulerbart där man ser förändingar i värden och mätkurvor (kanske med ett tänkt standardelement eller nåt specifikt element) när man drar i en virtuell vlådvolym/form, om man säger så :)

Men det kanske är ett orimligt önskemål...?

Brytnardz

Inläggav Brytnardz » 2011-05-29 19:42

Svenska Comsol är ett sådant program. Där verkar kunna göra det mesta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Experimentell "simulator"?

Inläggav Svante » 2011-05-29 21:11

phloam skrev:Finns det nåt verktyg som skulle vara bra för att experimentera med låddesign?

Jag vet knappt vad jag frågar om :D men jag misstänker att t.ex. Basta mest är till för att simulera fram mätresultatet av ett känt element och virtuell låda. Men kan man använda det för att börja i fel ände s.a.s., forma en låda och sen få fram vilket element som måste till om man ska hålla ett visst resultat?

Önskedrömmen vore nåt visuellt manipulerbart där man ser förändingar i värden och mätkurvor (kanske med ett tänkt standardelement eller nåt specifikt element) när man drar i en virtuell vlådvolym/form, om man säger så :)

Men det kanske är ett orimligt önskemål...?

Alltså, Basta! simulerar element i låda, punkt. Det finns inga preferenser i vilken ordning det ska ske, man matar in vad man har och så ser man vad det blir.

Det finns visserligen en flik som ger förslag på låda, men den är tämligen enkel. Huvudfunktionen är ändå att simulera vad det blir, givet indata man hittar på själv.

Man kan alltså utgå från en låda på tex 50 liter och sedan pilla på elementparametrarna tills man blir nöjd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum