Ersättningshögtalare till Cerwin Vega AT-100

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ingmar

Ersättningshögtalare till Cerwin Vega AT-100

Inläggav Ingmar » 2011-03-26 21:29

Så då har man handlat på sig lite gammalt, en Proton D1200 och ett par AT-100. Jag tycker att mellanregistret och diskanten i den ena högtalaren låter lite svagt, så jag ska byta ut dem har jag tänkt.
Ska man köpa original mellanregister och diskant eller finns det något annat som är bättre och dessutom enkelt att montera?
Jag har sökt mycket på olika forum, men inte hittat något bra svar på detta, men här kanske finns någon som har ett bra svar.

MVH
Ingmar Truedsson
(Ny på forumet)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-27 02:55

Hej du, välkommen. :)
Antar att du redan skiftat högtalarna mellan förstärkarkanalerna?

Börja med att mäta resistansen på högtalarterminalerna, utan att ha dem anslutna till förstärkaren. Skiljer det någonting?
Om inte skifta diskantelementen mellan lådorna och se om fenomenet byter låda. Om inte, så kan det vara vajsing på filter, någon komponent eller kallödning etc.
In i lådorna måste du i vilket fall.

Det är synd å köpa nya element i onödan och får du inte tag på originalelement, så blir det som att bygga nya högtalare, krävs nya filter och mätningar.
Den som vet mest, tror minst.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-03-27 11:40

Välkommen till forumet som sagt ! Det är precis som Ragnwald skriver, man bör ju ta ur element/delningsfilter och mäta upp dessa. Och när man ändå håller på, så kan man ju skifta element mellan högtalarna. Då kommer du att hitta felet.

Nu är ju inte Cervin AT-100 några high-end högtalare direkt. Så om nu ena diskanten skulle vara trasig. Så skulle du kunna köpa ett par nya "liknade" diskanter med "liknande" impendans/känslighet på exvis Hifikit. Risken är att det kommer att låta lite annorlunda. Men chansen finns även att det kan bli riktigt bra faktiskt ! Nu får jag väl halva Faktiskt på mig ! :roll:

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Ingmar

Inläggav Ingmar » 2011-03-27 17:11

Det där med kalla lödningar har jag inte ens tänkt på, trots att det är det första jag brukar leta efter när någon elektronik har slutat fungera, tack för tipset, det får bli lite mekande så kanske jag inte behöver köpa några nya.

Jo, liknande diskanter är väl enda alternativet, för det verkar inte finnas så många nya original till överkomliga priser kvar att köpa.
För övrigt så passar Cerwin Vegas ljudkvalité perfekt när man vill lyssna på t.ex. Armin Van Buuren så att hela rummet skakar, annars kan jag lyssna på min gamla NAD 3020 med Audio Pro. :)

MVH
Ingmar

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-03-27 17:47

Ingmar skrev:Det där med kalla lödningar har jag inte ens tänkt på, trots att det är det första jag brukar leta efter när någon elektronik har slutat fungera, tack för tipset, det får bli lite mekande så kanske jag inte behöver köpa några nya.

Jo, liknande diskanter är väl enda alternativet, för det verkar inte finnas så många nya original till överkomliga priser kvar att köpa.
För övrigt så passar Cerwin Vegas ljudkvalité perfekt när man vill lyssna på t.ex. Armin Van Buuren så att hela rummet skakar, annars kan jag lyssna på min gamla NAD 3020 med Audio Pro. :)

MVH
Ingmar

Dety är bara att ta ut panelen med vrid pottarna där har du delnings filtret det finns inga spolar i den utan det är potarna som utgör det om jag inte mins fel så finns det inga kondningar i filtret heller utan en massa motstånd bara.

Användarvisningsbild
Ingmar

Inläggav Ingmar » 2011-04-01 21:02

Tack för tipset att göra en liten undersökning av högtalarna innan jag springer iväg och handlar nya element. Märkligt att inte jag funderade på detta själv, jag är ju en sån som brukar göra det. :?
Någon av de tidigare ägarna hade kopplat fel, kabeln som ska vara kopplad till diskanten satt på mellanregistret istället, rätt kopplat fungerar det perfekt. :)

MVH
Ingmar

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-01 21:12

Kul att det löste sig.
Då är det bara att rockaloss. :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-04-01 22:48

jannemannen skrev:

Nu är ju inte Cervin AT-100 några high-end högtalare direkt.

Får ta tillfället i akt och fråga hur dessa burkar placerar sig. Ser dem ute på annons då och då och har fått för mig att det är några av Cerwins mer välljudande burkar, som trots att de är baskapabla lyckas prestera en hel del välljud också?

Så måste få fråga hur dem låter? En ren subjektiv bedömning, och har du något att jämföra med så är det ju bara ett +.

Som kuriosa kan nämnas att jag har sysslat en del med Cerwins mer PA-betonade grejer, och vet att spridningen är bred, från saker som låter helt acceptabelt till burkar som borde kastas efter försäljarna och konstruktörerna.

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2011-05-27 14:28

AT-100 är inget speciellt "välljudande" jämfört med de prylar som annars diskuteras på faktiskt.se, inte ens jämfört med vissa andra Cerwin Vega. (Om man med detta avser att högtalaren skall fäfga så lite som möjligt.) Dock är AT-100 bättre än sina mindre syskon AT-80 och AT-40. Dessa har sämre diskanter och bara ett mellanregister.

Svagaste länken är enligt mig just mellanregister och delningsfilter. Midden är en helkapslad liten plåtburk "made in Taiwan" som troligen kostar högst några tior i produktionsledet. Diskanten är mer påkostad men inte något uttalat HiFi-element: Däremot är det snällt mot öronen (med lite mjukare(suddigare klang) och tål hård användning.
Delningsfilter och framförallt "paddarna" till mid och diskant är mindre bra.
Baselementet är nog väldigt "rätt" till sitt användningsområde, dvs att ge mycket och påtaglig bas med relativt låga slutstegseffekter och med hyfsad säkerhetsmarginal. På grund av att mellanregistren är så klena tvingas man dock att dela basen högre än vad som kanske är optimalt.

Originalreservdelar till mid och diskant verkar inte finnas längre, enligt Janne på Technovox.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-06-01 07:31

Jag har haft 2 par AT-100 (samtidigt) och håller med W201. De hör inte till Cervins roligaste.
Ytterligare en svaghet är själva lådan. Högtalaren gillar massor av effekt även om den i grunden är lättdriven. Men matad med 200+ så rör sig lådan ytterst betänkligt. (tänk på att högtalaren är på 4ohm)
Fick byta 3A säkringen till 5A, men det klarade den om man nu inte har tänkt att spela på vansinnesnivåer timme efter timme.

Kombinera den med EQ eller helst PEQ sen så är det bara att rocka på 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-01 12:46

Man skulle kunna koppla bort mellan- och diskantelementen och använda dem som basmoduler till ett par stativare som man gillar.

Eller varför inte knycka konceptet från stativaren man gillar, köp element och filterdelar, å bygg in och ersätt Vegans originalelement, voila pret. :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-06-01 13:24

Nu är du något på spåret. Göra en inre kammare som täcker original ålen och sen bygga in stativaren i cerwin-burken. Hade varit ett bra koncept, om dem inte varit så dyra :?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-01 13:36

Ne jag menar att man köper element och filterdelar, som överensstämmer med stativarna och bygger en inre kavitet i Vegalådan för att inhysa en kopia av stativarna. Blir ju billigare så. :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-06-01 13:51

Tror vi menar samma sak, bara jag som är dålig på att uttrycka mig :oops:

Men det jag menade är att AT-100 är dyra i inköp, iaf dem jag sett på blocket (från 2 papp och upp mot 4).

Återgå till DIY-forum